Hebben jullie dat nou ook??

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:
Hebben jullie dat nou ook??

Bericht door Jocelynn » za 15 dec 2007 16:49

Voordat ik het hele forum over me heen krijg met commentaar, begin ik met te zeggen dat ik sommige creaties die ik hier voorbij zie schuiven erg mooi en leuk vind. Dus voel je je alsjeblieft niet bekritiseerd of zo. :wink:

Maar...wanneer ik zo grasduin in boeken en op het Internet valt me zó op dat heel veel sieraden zo hetzelfde zijn.
Natuurlijk zijn de kleuren anders en de één heeft een hangertje meer dan de ander, maar ik zie zoveel dezelfde soort basisideeën.
Ik heb al erg veel boeken gelezen over sieraden maken en daar valt me dat ook op.
Echt aparte, bijzondere of gedurfde dingen ben ik nog maar weinig tegengekomen (behalve in het boek "het mooiste sieraad maak je zelf).

Valt jullie dit ook op?
The journey of a thousand miles begins with one step.

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » za 15 dec 2007 17:14

Wat vind je dan zo mooi in dat boek :) daar ben ik dan nieuwsgierig naar ;)
je moet het zo zien, er zijn mensen die de originele designs verzinnen en er zijn mensen die ook lekker bezig willen zijn en die proberen aan de designs hun eigen twist te geven. :)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

sam
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door sam » za 15 dec 2007 18:25

Dat denk ik ook, en ik denk dat mensen misschien ook niet alles op internet laten zien.
Zelf had ik in het begin al mijn ijverige ideeën (die ik erg apart vond :wink: ) erop staan. Tot ik zag dat iemand ze compleet na ging maken. Nu hou ik ze soms voor mijzelf en zet ik ze niet op mijn site (en omdat ze te duur zijn om vooraf te maken :oops: )

Maar ik denk ook dat er wel mensen zijn die graag ideeën van anderen op doen. En dat liever doen dan zelf verzinnen. Dat kan natuurlijk ook!

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » za 15 dec 2007 18:49

Tuurlijk, dat "gevaar" op namaken bestaat nu eenmaal als je vol enthousiasme en trots je ontwerp laat zien. Ik kan me dan ook voorstellen dat iemand dan voorzichtiger wordt met het plaatsen ervan.

Wat mij opvalt is dus dat wat je ziet vaak een herhaling is van hetzelfde thema. Zo vind ik het concept van "zwevende kettingen" prachtig, maar eigenlijk zie je steeds dezelfde soort weer langskomen in een iets ander jasje.

Ik mis vaak een stuk lef in de uiting van creativiteit. Experimenteren met bijzondere vormen en materialen bijvoorbeeld. Of een persoonlijk accent van de maker of van degene voor wie het gemaakt wordt.

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » za 15 dec 2007 18:55

Oh ja, vergat ik nog de vraag te beantwoorden wat ik dan zo leuk vond in dat boek. Wat ik bijvoorbeeld erg origineel vond was een halssieraad waar niet het accent lag op de voorkant maar op de achterkant (dus eigenlijk een nek-/rugsieraad), een ring in waaiervorm of een hanger in de omtrek van een land. Ook wijzen ze op het gebruik van verrassende materialen (kroepoek!) waarmee je geweldige effecten kunt krijgen.

I

Ilsy81
Bead Dreamer

Bericht door Ilsy81 » za 15 dec 2007 19:50

Jocelynn schreef:Oh ja, vergat ik nog de vraag te beantwoorden wat ik dan zo leuk vond in dat boek. Wat ik bijvoorbeeld erg origineel vond was een halssieraad waar niet het accent lag op de voorkant maar op de achterkant (dus eigenlijk een nek-/rugsieraad), een ring in waaiervorm of een hanger in de omtrek van een land. Ook wijzen ze op het gebruik van verrassende materialen (kroepoek!) waarmee je geweldige effecten kunt krijgen.

I
He kroepoek? Hoe dan als ik vragen mag? Hoe blijft dat houdbaar?
Lijkt mij wel leuk, heeft een aparte vorm en kleur.... :D mjammie
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....
Afbeelding

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » za 15 dec 2007 20:14

Ja, kroepoek (ik heb zelf ook twee keer moeten lezen of ze het echt over eetbare kroepoek hadden, ja dus).
Je koopt in een toko een aantal kroepoek (wat is daar eigenlijk het meervoud van: kroepoeken of kroepoeks?) en stopt deze in de magnetron. Terwijl deze staat de draaien kijk je toe en wanneer deze een mooie vorm gekregen heeft, haal je hem er uit. Hij is (als het goed is) dan hard genoeg om te verwerken tot een broche of hanger. Je kunt er kralen oplijmen en zo en daarna insmeren met acryllak.
Dit laatste omdat, zo stel ik me voor, wanneer je dit niet doet en je in een regenbuitje terecht komt met je sieraad, je alleen nog maar een brokje smurrie overhoudt.

sam
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door sam » za 15 dec 2007 20:31

Wat ik wel lastig vind, is dat apart materiaal, soms, ook gelijk heel duur word. Niet altijd, het is goed zoeken. Maar dat vind ik wel een nadeel.
Vaak zie je mensen heel hard roepen over hun aparte materialen. Als ik dan de prijzen zie denk ik, als ik dat kon betalen kon ik ook veel apartere dingen maken.

Daarom probeer ik dat gewoon met minder dure dingen te doen. Lukt soms :wink:

Maar ik vind het inderdaad ook nooit leuk, om 1 soort in allerlei kleuren te maken. Dat vind ik altijd jammer!

Rooos
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Rooos » za 15 dec 2007 22:32

Ik ben het wel met jullie eens en wat Sam zegt is ook waar, als je soms ziet wat mensen aan materialen aanschaffen....pfoeh, da's niet te zuinig.

Ik heb inmiddels een soort scharrelmethode, waardoor ik van oude kettingen, kringlooponderzetters en allerlei losse kralen, weer wat nieuws inelkaar pruts. Ik probeer ook onderscheidend te zijn, maar dat is reuzemoeilijk in deze tijd. Het lijkt wel of iedereen sieraden maakt. Gelukkig heb ik wel een soort van eigen stijl ontwikkeld en ben ik met allerlei materialen bezig (wol=vilten, Fimo= zelf kralen maken enz.) en heel veel creatieve uitspattingen.

Het is echter wel een feit dat er nou eenmaal mensen zijn, die het niet zo makkelijk zelf kunnen verzinnen en daar echt een voorbeeld bij nodig hebben of een duidelijke handleiding uit een boekje, maar daar vind ik ook niet zoveel mis mee, de mensen die beschikken over een dosis authentieke creativiteit zal je daaruit toch wel in herkennen.

Je hebt nou eenmaal trendsetters en trendvolgers! (zegt mijn moeder altijd)

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » za 15 dec 2007 23:01

Ik ben het wel een beetje met je eens, er zijn wel veel ideeen die steeds weer herhaald worden, maar het is ook een beetje van "beter goed gejat dan slecht verzonnen" natuurlijk: sommige rijgpatronen bijvoorbeeld zijn al eeuwen oud maar blijven herhaald worden omdat ze zo goed in elkaar zitten.

En iedereen is natuurlijk op z'n eigen manier met z'n hobby bezig: de één wil super creatief en origineel bezig zijn, de ander wil lekker gedachteloos knutselen, en weer een ander wil gewoon iets namaken wat ze heeft gezien, maar dan met haar eigen draai eraan.

Trouwens, je hebt het over het boek "het mooiste sieraad maak je zelf", wist je dat het van een teleac cursus is? We hebben de uitzendingen hier op het forum indertijd op de voet gevolgd :lol: Op internet zijn ze ook nog wel te vinden: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=696692" onclick="window.open(this.href);return false;
~Audrey~

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 15 dec 2007 23:38

Ik persoonlijk ben het er niet helemaal mee eens....je moet maken wat je zelf mooi vindt, niet per se wat nog niemand anders heeft gemaakt. Kijk letterlijk namaken is niet netjes, maar hier in Nederland is de aandacht vooral gericht op het ontwerp (mooie kleurencombi's enzo) en niet op de techniek (eerder gewoon geregen dan ingewikkeld gepriegel met rocailles).
Nu is het wel zo dat ik vooral kijk naar sieraden maken als hobby, voor jezelf, en niet als sieraden maken om te verkopen. Als je een eigen sieradenlijn wil starten moet je ook wel een eigen stijl hebben waarmee je onderscheid van anderen. Maar als je gewoon knutselt omdat je het leuk vindt, tja wat maakt het dan uit dat het een standaard techniek is....als je een leuk ontspannen avondje heb gehad en vervolgens een ketting die je weleens draagt, wat is er dan mis mee...

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » zo 16 dec 2007 09:20

Ben ik met je eens Sandra!
Nogmaals: Ik kaart dit onderwerp niet aan om kritiek te leveren, maar gewoon om iets mede te delen wat mij opvalt en waarvan ik benieuwd was of andere mensen deze ervaring delen.

Ik vind veel materialen ook waanzinnig duur en probeer in alternatieven te zoeken. Zo ben ik gisteren naar de kringloop geweest, heb daar een aantal dingen gevonden (onderzetters van houten kralen, kransen voor om kaarsen heen, een lampenkapje met kralenfranjes e.d.), heb deze gekocht voor 2 Euro (!) en thuis gesloopt om ze weer te gebruiken voor mijn sieraden.
Om op deze manier te snuffelen naar materialen vind ik nog leuker dan een uur in een kralenwinkel en je krijgt er geweldig leuke resultaten mee.

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » zo 16 dec 2007 11:32

Ook ik mag graag rommelmarkten afstruinen...soms kom ik er de leukste kralen tegen....oude kettingen...en dan thuis inderdaad voorzichtig slopen....goed kijken wat ik er allemaal van gebruiken kan.
Maar dat doe ik ook in winkels.....bij zeeman de afgesprijsde sieraden bekijken...soms is het de moeite van het slopen waard.
Straks als kerst is afgelopen lekker tussen de afgesprijsde spullen snuffelen.
Bij kerstspullen worden vaak kralen gebruikt of mooie lintjes.
En natuurlijk fimo....daar kan je eindeloos veel mee doen, en elke kleur creeren die je wilt.
Iets compleet nieuws bedenken is echt lastig.
Iedereen is nou eenmaal anders creatief aangelegd; maken van een sieraad is 1, het bedenken van een ontwerp is 2. Ik zelf vind het juist leuk als mensen echt geinteresseerd vragen hoe ik iets maak, dat zie ik als compliment.
Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd alles prijsgeef......sommige bronnen waar ik bepaalde materialen vandaan haal, geef ik gewoon niet prijs.
Dan denk ik; nee, daar heb ik zelf zoveel tijd ingestoken en energie, dat hou ik voor mezelf.
What's life whithout beads

Pauli
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Pauli » zo 16 dec 2007 12:28

vicky stellwag schreef:Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd alles prijsgeef......sommige bronnen waar ik bepaalde materialen vandaan haal, geef ik gewoon niet prijs.
Dan denk ik; nee, daar heb ik zelf zoveel tijd ingestoken en energie, dat hou ik voor mezelf.
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik ben vaak heel lang bezig met het opzoeken van materiaal en technieken. Als dan gelijk de vraag komt: hoe heb je dit gedaan/waar heb je dit gekocht dan geef ik daar niet gelijk antwoord op. Meestal komt de vraag dan niet meer :wink:. Over het eigenlijke onderwerp van dit topic: ik zie het maken van sieraden en kralen als hobby naast een drukke baan en een druk gezin. Ik hoef niet zo nodig vernieuwend bezig te zijn, het freubelen op zich is voor mij ontspanning. Namaken doe ik niet, en ik probeer basisideeën altijd een eigen draai mee te geven.
Groetjes, Pauli

Harmonyke
Bead Fan

Bericht door Harmonyke » zo 16 dec 2007 16:30

Ik zoek ook regelmatig verschillende tips en creaties op, maar ik bekijk ze en probeer er mijn eigen toets aan te geven. Soms toch :oops:
IK heb 1 keer iets proberen na te maken, en is mislukt. Het lukte mij maar niet om een mooi stropdasje te maken. Nu ja, dan met de parels iets anders gemaakt natuurlijk.

Nu heb ik ook bij Veritas een boekje gezien om zelf je vilten tasje te maken, nu zit ik zelf al te denken hoe ik het zou veranderen dat het lijkt op iets dat ik meer leuk vindt of zo.

Gesloten