Probleem met 'na' maken
- miss-chris
- Bead Dreamer
- Contacteer:
Hoi iedereen,
ik heb een soort van probleem..
de laatste tijd krijg ik veel Pb'tjes of e-mails van mensen die mijn fimokralen helemaal geweldig vinden en vragen of ze ze mogen na-maken. Ze kopen dus niets, maar willen wel weten hoe ik ze precies maak enz. enz.
Nu heb ik dus voorzichtig gezegt dat ik dat eigenlijk niet leuk vind, omdat ik mijn creaties zelf verzin en uitvoer. (Ik vind het eerlijk gezegt een beetje asociaal dat je zomaar andermans creaties gaat/wilt namaken...)
Ik kan voor mezelf spreken, dat ik vele uren in het bedenken en maken stop en ik het dus niet leuk vind dat iemand anders met mijn ideeën aan de haal gaat. Natuurlijk is het niet helemaal te voorkomen dat iemand zomaar je dingen namaakt, maar toch...
wat vinden jullie hiervan, en hebben jullie een idee om dit op te lossen?..
Groetjes Christa
ik heb een soort van probleem..
de laatste tijd krijg ik veel Pb'tjes of e-mails van mensen die mijn fimokralen helemaal geweldig vinden en vragen of ze ze mogen na-maken. Ze kopen dus niets, maar willen wel weten hoe ik ze precies maak enz. enz.
Nu heb ik dus voorzichtig gezegt dat ik dat eigenlijk niet leuk vind, omdat ik mijn creaties zelf verzin en uitvoer. (Ik vind het eerlijk gezegt een beetje asociaal dat je zomaar andermans creaties gaat/wilt namaken...)
Ik kan voor mezelf spreken, dat ik vele uren in het bedenken en maken stop en ik het dus niet leuk vind dat iemand anders met mijn ideeën aan de haal gaat. Natuurlijk is het niet helemaal te voorkomen dat iemand zomaar je dingen namaakt, maar toch...
wat vinden jullie hiervan, en hebben jullie een idee om dit op te lossen?..
Groetjes Christa
- Annemie
- Bead Brilliant
- Contacteer:
Inspiratie halen uit andermans werk is iets anders dan gewoonweg na-maken. Ik vind je fimowerkstukken super en als fimo mij ook lief zou vinden (ik kan er werkelijk niks van), zou ik zeker eens proberen iets te maken in de stijl zoals jij dat doet.
Maar ik zou het nooit namaken in de vorm van: die kleuren en dat model en die bloemen en ...
Of nog erger: "Ik vraag gewoon even een instructie aan Christa en dan kan ik het helemaal precies zo namaken i.p.v van haar kopen." Dat is echt op het onbeschoftte af!!!
Ik denk dat je het goed aanpakt nu door te zeggen dat het jouw ontwerp is en dus geheim van de smid. Helaas kan je het nooit helemaal voorkomen, omdat je nu eenmaal die prachtige foto's op je site hebt staan.
Maar ik zou het nooit namaken in de vorm van: die kleuren en dat model en die bloemen en ...
Of nog erger: "Ik vraag gewoon even een instructie aan Christa en dan kan ik het helemaal precies zo namaken i.p.v van haar kopen." Dat is echt op het onbeschoftte af!!!
Ik denk dat je het goed aanpakt nu door te zeggen dat het jouw ontwerp is en dus geheim van de smid. Helaas kan je het nooit helemaal voorkomen, omdat je nu eenmaal die prachtige foto's op je site hebt staan.
Over een soortgelijk onderwerp is laatst ook een hele discussie op het sieradenforum geweest. Heel erg goed om daar de reacties van verschillende mensen te lezen.
Ik kan me op zich de vragen van mensen wel voorstellen. Je maakt ook super mooie kralen, ik kan er alleen maar van dromen om zoiets te kunnen maken. En ik kan me ook voorstellen dat mensen zouden willen weten hoe je sommige dingen maakt. Maar je hoeft zeker niet al je geheimen prijs te geven!
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je mensen aangeeft dat het jouw creaties zijn en dat je het niet leuk zou vinden als iemand die zomaar namaakt, of een beetje namaakt. Het antwoord wat je geeft zal misschien niet zo gewaardeerd worden, ok. Maar helaas pindakaas toch?
Ik kan me op zich de vragen van mensen wel voorstellen. Je maakt ook super mooie kralen, ik kan er alleen maar van dromen om zoiets te kunnen maken. En ik kan me ook voorstellen dat mensen zouden willen weten hoe je sommige dingen maakt. Maar je hoeft zeker niet al je geheimen prijs te geven!
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je mensen aangeeft dat het jouw creaties zijn en dat je het niet leuk zou vinden als iemand die zomaar namaakt, of een beetje namaakt. Het antwoord wat je geeft zal misschien niet zo gewaardeerd worden, ok. Maar helaas pindakaas toch?
- Kraaltjes
- Bead Intelligent
- Contacteer:
De pb zijn vervelend, vooral als je iets minder goed nee kan zeggen. Maar goed de vraag om iets namogen maken vindt ik eigelijk wel heel netjes, alhoewel ik het betwijfel of ze als je nee zegt het laten.
De omschrijving geven tsja sommige mensen heb ik gemerkt zijn daar heel open in. Zijn vereerd dat mensen ze leuk vinden, en geven graag hun werkwijze. Ikzelf ben totaal niet z'on persoon
en zal dan ook op een nette manier zulke pb beantwoorden met nee.
En dan komen we nog op het probleem over het namaken, denk dat je dit probleem alleen zult verkomen door geen foto's te plaatsen op het internet. Maar om eerlijk te zijn veel is al gedaan he
dus als je iemand tegen komt met 3d bloempjes hoeft dat niet perse van jouw afkomen. Maar klakkeloos overnemen nee! Vindt niet kunnen
waar is de inspiratie en creativiteit dan gebleven? (alhoewel dat natuurlijk ook al een kwestie opzich is denk maar aan kunstschilders die beroemde schilderij namaken)
De omschrijving geven tsja sommige mensen heb ik gemerkt zijn daar heel open in. Zijn vereerd dat mensen ze leuk vinden, en geven graag hun werkwijze. Ikzelf ben totaal niet z'on persoon
En dan komen we nog op het probleem over het namaken, denk dat je dit probleem alleen zult verkomen door geen foto's te plaatsen op het internet. Maar om eerlijk te zijn veel is al gedaan he
- Mar-JoYa
- Moderator
- Contacteer:
Inspireren en namaken vind ik ook een heel verschil
Dus ik vind het heel netjes als je antwoord dat je mensen graag inspireert, maar dat je inderdaad niet verteld hoe en wat precies qua technieken enz.
Van mij heb je geen last, Fimo en ik hebben een haatverhouding, dus ik blijf fan en klant van jou
Veel succes 
Van mij heb je geen last, Fimo en ik hebben een haatverhouding, dus ik blijf fan en klant van jou
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ
- miss-chris
- Bead Dreamer
- Contacteer:
bedankt voor jullie reacties, natuurlijk is het zo dat het geïnspireerd raken en namaken twee verschillende dingen zijn.
Ik vind het echter anders wanneer ik een Pb krijg met de vraag hoe ik de roosjes hangers en kralen maak (zie mijn site) dit is gewoon iets wat ik bedacht heb! er zit super veel werk in (overigens wel erg leuk...dit terzijde
) en heb er lang over gedaan voordat het naar mijn zin was...
Maar ben blij dat er meer mensen zijn die op een nette manier 'nee' zeggen
Groetjes Christa
Ik vind het echter anders wanneer ik een Pb krijg met de vraag hoe ik de roosjes hangers en kralen maak (zie mijn site) dit is gewoon iets wat ik bedacht heb! er zit super veel werk in (overigens wel erg leuk...dit terzijde
Maar ben blij dat er meer mensen zijn die op een nette manier 'nee' zeggen
Groetjes Christa
-
Rooos
- Bead Intelligent
- Contacteer:
Ik denk wel dat het een 'grijs gebied' is, omdat je inderdaad niet zeker kunt stellen dat je de eerste bent met een bepaalde techniek of creatie. En ik vind ook niks vervelender dan dat mensen bij jou komen kijken hoe iets gemaakt is en dat dan thuis zelf ook willen gaan maken. Ik doe zelf ook wel inspiratie op bij en door anderen, maar zou dan eerder een aantal stuks (in geval kralen) bij zo iemand kopen (zodat diegene er tenminste ook nog wat aan verdient), om daar een mooi sieraad mee te maken. Daardoor dan misschien ook zelf kralen te gaan maken die wel geinspireerd zijn op, maar niet klakkeloos gekopieerd zijn van de originelen.
Ik vind het wel netjes, zeker hier binnen het forum, om elkaar te vragen of het goed is dat je ook zoiets probeert, ik ben zelf al eens op die manier benadert en heb zelf ook al eens iemand gePB't om een soort van goedkeuring, omdat ik mij enorm geinspireerd voel door haar creaties. Maar exact namaken, nee!
Dat is toch ook niet leuk? Zeg nou eerlijk, gaan jullie bijvoorbeeld uit de TrendCreatief kettingen exact namaken? Ik heb dat nog nooit gedaan, dat vindt ik zo'n bouwpakket worden....in het geval van rocaillepatronen vind ik dat weer anders liggen, zeker de ingewikkeldere creaties zijn eenvoudigweg niet uit te vogelen van een plaatje en daar zul je dus toch echt een patroon van moeten bestellen. (ik althans, spreek nu even voor mezelf, ik zou zonder een patroon echt gaan gooien met die kleine, kl...kraaltjes
, met patroon trouwens ook.....lijkt mij, ik heb het nog niet echt uitgetest.
)
Maar een ander haar/zijn ontwerp namaken, nee, dan is de lol er toch af???
Of heb je dan zelf niet genoeg creativiteit om wat anders te verzinnen?
Mijn moeder zegt altijd:"Meid, je hebt trendvolgers en trendsetters en wij zijn trendsetters!" Zij wordt ook vaak gekopieerd, we hebben het zelfs meegemaakt dat we op een markt stonden ergens en dat er dan mensen aan je kraampje komen, die gewoon zeggen dat ze alleen even willen kijken hoe het gemaakt is.....! Heb je dan een bord voor je kop of niet?
Nog 1dingetje en dan hou ik echt op...het is al een schandalig lang verhaal
, maar ik vraag me af, hoe mensen het voor elkaar krijgen om een bepaalde techniek naar zich te laten vernoemen, zoals bijvoorbeeld de Skinnerblend van Judith Skinner. Misschien moeten we ook maar een Miss-Chris-Fimoflowerbead in het leven roepen! Want ze zijn en blijven om van te watertanden! 
Ik vind het wel netjes, zeker hier binnen het forum, om elkaar te vragen of het goed is dat je ook zoiets probeert, ik ben zelf al eens op die manier benadert en heb zelf ook al eens iemand gePB't om een soort van goedkeuring, omdat ik mij enorm geinspireerd voel door haar creaties. Maar exact namaken, nee!
Dat is toch ook niet leuk? Zeg nou eerlijk, gaan jullie bijvoorbeeld uit de TrendCreatief kettingen exact namaken? Ik heb dat nog nooit gedaan, dat vindt ik zo'n bouwpakket worden....in het geval van rocaillepatronen vind ik dat weer anders liggen, zeker de ingewikkeldere creaties zijn eenvoudigweg niet uit te vogelen van een plaatje en daar zul je dus toch echt een patroon van moeten bestellen. (ik althans, spreek nu even voor mezelf, ik zou zonder een patroon echt gaan gooien met die kleine, kl...kraaltjes
Maar een ander haar/zijn ontwerp namaken, nee, dan is de lol er toch af???
Of heb je dan zelf niet genoeg creativiteit om wat anders te verzinnen?
Mijn moeder zegt altijd:"Meid, je hebt trendvolgers en trendsetters en wij zijn trendsetters!" Zij wordt ook vaak gekopieerd, we hebben het zelfs meegemaakt dat we op een markt stonden ergens en dat er dan mensen aan je kraampje komen, die gewoon zeggen dat ze alleen even willen kijken hoe het gemaakt is.....! Heb je dan een bord voor je kop of niet?
Nog 1dingetje en dan hou ik echt op...het is al een schandalig lang verhaal
Hoi Allemaal,
dat is idd een lastig probleem.
Mij is het nog nooit gelukt om iets na te maken.
Meestal vind ik toch de kleur niet helemaal je van het of de kralen te groot/klein, het patroon de vol enz, enz
Dan heb ik het over voorbeelden in de winkel of tijdschriften enz, niet over de kralen van miss-chris
Misschien ben ik ook wel een wat moeilijk mens, hihiihh.
Maar als ik aan het "kralen" ben krijg in ondertussen toch weer een ander idee, waardoor het anders uitpakt (meestal nog beter ook)
En in vind dat als je gewoon exact die kralen/ketting wilt als het origineel. Dan moet je die gewoon bij de maker zelf kopen.
Dat heb ik ook gedaan bij miss-chris
dat is idd een lastig probleem.
Mij is het nog nooit gelukt om iets na te maken.
Meestal vind ik toch de kleur niet helemaal je van het of de kralen te groot/klein, het patroon de vol enz, enz
Dan heb ik het over voorbeelden in de winkel of tijdschriften enz, niet over de kralen van miss-chris
Misschien ben ik ook wel een wat moeilijk mens, hihiihh.
Maar als ik aan het "kralen" ben krijg in ondertussen toch weer een ander idee, waardoor het anders uitpakt (meestal nog beter ook)
En in vind dat als je gewoon exact die kralen/ketting wilt als het origineel. Dan moet je die gewoon bij de maker zelf kopen.
Dat heb ik ook gedaan bij miss-chris
Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....

-
Rooos
- Bead Intelligent
- Contacteer:
Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel!! Je moet dat wel zien zitten natuurlijk, komt ook best wel wat bij kijken, maar een workshop geven is ook wel erg leuk om te doen!MariekeV schreef:Klinkt als een goed ideeSandra schreef:Miss-Chriss, ik snap dat je je zelfbedachte techniek voor jezelf wil houden, is ook je eigen recht, maar is het anders 'n idee instructies te maken en die te verkopen? Gewoon een idee hoor, als er zoveel interesse voor is kan het leuk zakcentje opleveren.
Maar 'gewoon' van de kralen en handelingen foto's maken.Rooos schreef: Ja, dat vind ik eigenlijk ook wel!! Je moet dat wel zien zitten natuurlijk, komt ook best wel wat bij kijken, maar een workshop geven is ook wel erg leuk om te doen!
Die op de site zetten of als setje verkopen?
Ik wil ze wel van je kopen, hihihihiih
Groetjes, Ilsy

-
vicky stellwag
- Bead Intelligent
- Contacteer:
ik kan me je frustratie goed voorstellen.
En ja, wat jij maakt heeft nu eenmaal een bepaalde stijl.
Of het echt uniek is, dat denk ik niet......ik ben nu zelf een tijdje bezig alweer met fimo, en het idee van losse bloempjes op je kralen is niet iets wat alleen jij doet.
Ik doe dat ook weleens, maar geef daar mijn eigen draai aan, en dat zal iedereen doen die met fimo aan de slag gaat/is.
Het is meer de manier waarop iemand het vraagt.
Ik heb ook al meedere vragen gehad wat betrekking heeft op fimo technieken.
Ik probeer globaal uit te leggen wat het principe is.
Je kan nog zo goed uitleggen hoe jij dit maakt; het echt maken is een tweede miss-chris.....niemand zal exact na kunnen maken wat jij maakt...dat weet je zelf ook wel.
De techniek is geen geheim toch......je kan uitleggen dat je verschillende technieken toepast: zowel werken met zg. canes, losse bloempjes en kleurenverloop in je klei.
De rest is je eigen fantasie; hoe je dat verder toepast in een kraal.
En ja, wat jij maakt heeft nu eenmaal een bepaalde stijl.
Of het echt uniek is, dat denk ik niet......ik ben nu zelf een tijdje bezig alweer met fimo, en het idee van losse bloempjes op je kralen is niet iets wat alleen jij doet.
Ik doe dat ook weleens, maar geef daar mijn eigen draai aan, en dat zal iedereen doen die met fimo aan de slag gaat/is.
Het is meer de manier waarop iemand het vraagt.
Ik heb ook al meedere vragen gehad wat betrekking heeft op fimo technieken.
Ik probeer globaal uit te leggen wat het principe is.
Je kan nog zo goed uitleggen hoe jij dit maakt; het echt maken is een tweede miss-chris.....niemand zal exact na kunnen maken wat jij maakt...dat weet je zelf ook wel.
De techniek is geen geheim toch......je kan uitleggen dat je verschillende technieken toepast: zowel werken met zg. canes, losse bloempjes en kleurenverloop in je klei.
De rest is je eigen fantasie; hoe je dat verder toepast in een kraal.
What's life whithout beads
- Kaatje Kraal
- Bead Producer
- Contacteer:
- DMBijoux
- Bead Aholic
- Contacteer:
Christa, Ik vindt je creaties altijd leuk maar het is niet iets wat nog nooit eerder door andere is gedaan. Op de amerikaanse forums en veilingsites heb ik jaren terug al dit soort items gezien. Zowel de skinnerblend hangers met de versiersels als de roosjes.
Maar om terug te komen op de mensen die alle informatie gratis willen heben. Ja die heb je altijd en als ze je na willen maken dan doen ze het toch wel. deze zijn waarschijnlijk alleen nog zo stom om het even te melden aan je.
De Skinnerblend is niet door Judith zelf naar haarzelf genoemd maar dat heeft de Amerikaanse claycommuntie gezamelijk gedaan volgens mij
Waarschijnlijk heeft ze de skinnerblend op Clayretreats laten zien en aangezien de dames daar altijd een berg lol hebben zal er wel als grapje geoppert zijn van we noemen hem zo en zo
Zo heb ik al vaker verhalen over de retreats gehoord.
Maar om terug te komen op de mensen die alle informatie gratis willen heben. Ja die heb je altijd en als ze je na willen maken dan doen ze het toch wel. deze zijn waarschijnlijk alleen nog zo stom om het even te melden aan je.
De Skinnerblend is niet door Judith zelf naar haarzelf genoemd maar dat heeft de Amerikaanse claycommuntie gezamelijk gedaan volgens mij
Waarschijnlijk heeft ze de skinnerblend op Clayretreats laten zien en aangezien de dames daar altijd een berg lol hebben zal er wel als grapje geoppert zijn van we noemen hem zo en zo
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
groetjes Ria
groetjes Ria