Vraag over recht van patronen ivm verkopen

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Kraaltjes
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » ma 07 mei 2007 10:54

:D Nu ik weer z'on prachtige stropdasketting zag vroeg ik me het volgende af; voorstel ik maak er ook z'on een mag ik die dan ook verkopen?
Het patroon waarvan ik hem dan zal maken komt uit de trendcreatief. Maar ik vroeg het me ook af als ik bijvoorbeeld een patroon koop ergens zoals bv hennie ( :oops: schrijf ik het goed?)

:wink: Ik ga nu even van uit een stel je voor vraag want ik heb nog geen eens een site laat staan dat ik wat verkoop. Maar goed het is handig om te weten :)

Ohja ik weet niet helemaal of deze vraag al ergens langs is gekomen en of dit topic bij de juiste catagorie staat ( *kijkt modjes lief aan als die fout staan* )

Groetjes Eveline
:engel: Groetjes Eveline

Bieketjuh
Bead Designer

Bericht door Bieketjuh » ma 07 mei 2007 11:04

Ik vind dit een zeer zinnige vraag, zelf verkoop ik mijn juwelen ook niet (ik geef ze weg draag ze zelf of ze liggen daar) maar het antwoord weet ik ook niet. Eens benieuwd wat de andere er van denken!

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » ma 07 mei 2007 11:07

Ik verkoop wel kettingen die van een patroon gemaakt zijn.
Hoe het wettelijk zit weet ik niet zo goed, maar ik ga ervan uit dat ik al voor het patroon betaald heb, dus dat ik de ketting dan wel kan verkopen.

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 07 mei 2007 11:14

katskralen schreef: maar ik ga ervan uit dat ik al voor het patroon betaald heb, dus dat ik de ketting dan wel kan verkopen.
Dat is dus niet geheel waar. :)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

kraaltje
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door kraaltje » ma 07 mei 2007 11:22

Dus een patroon uit een boekje namaken en dan het sieraad verkopen mag niet?
Ik heb er nooit bij stil gestaan maar ik dacht dat het wel mocht :oops:
Zolang je hem niet precies namaakt dacht ik
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » ma 07 mei 2007 11:58

Het moeilijke is dat iedereen er een andere gedachte over heeft. :)
In amerikaanse boekjes die ik heb staat dat je de creaties niet mag verkopen op beurzen etc maar je mag er wel pocketmoney mee verdienen en dat is volgens mij zoiets van dat je het niet meer als een x aantal keer mag maken en niet met hoge winst ofzoiets. En geen massa produkties.

het blijft hoe dan ook een copyright gezeur :)
En er is totaal geen controle over. En dan kan ook niet want je ziet heel veel hollandse sieradenboekjes op de markt verschijnen met technieken die al jarenlang over de wereld zwerven en die dames hebben die technieken toch ook weer ergens anders geleend ;) Dus zou me geen zorgen maken ofdat iemand het controleerd ofzo. Want hoe vaak gebeurt het nu al niet dat 2/3 mensen hetzelfde idee hebben met dezelfde materialen.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » ma 07 mei 2007 12:19

DMBijoux schreef: met technieken die al jarenlang over de wereld zwerven en die dames hebben die technieken toch ook weer ergens anders geleend ;) .
Dat is ook wat het lastig maakt inderdaad :wink: Heb ooit ergens gelezen dat als je iets wilt namaken met copyright ( en dan ging dit over merken....) het dan op minimaal vijf punten moet afwijken 8)

Mijn idee zegt dat v.w.b. het stropdasje niet de bedoeling is voor massaproductie en in principe alleen voor eigen gebruik. Als advocaat van de duivel :twisted: hoeft degene het niet uit de trendcreatief te hebben v.w.b. het dasje. Meggie heeft (misschien n.a.v. een topic hier) het opgepakt om dat patroon uit te vogelen en op papier te zetten, maar iemand anders kan dat ook zelf uitgedokterd hebben toch :lol:

Volgens mij zijn sommige rijgtechnieken al zo oud als de weg naar Rome, dan kan niemand met goed fatsoen zeggen dat hij dat bedacht heeft :lol:

** wat mij betreft staat het topic wel goed hoor :wink: **
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Kraaltjes
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » ma 07 mei 2007 13:26

Inderdaad zat ook niet te denken dat zo gauw ik een ketting had verkocht via me site dat ze op de stoep staan. Maar toch wil geen problemen krijgen :)
Dat van die 5 punten komt me ook ergens erg bekend voor inderdaad, volgends mij was dat genomen over het algemene copyrigt zoals bv pindakaas van calve en van de AH en dan bv de verpakking niet opelkaar lijken (was ooit nog een rechtzaak over geweest)

Maar zoals ik goed begrijp is het dus niet zo van ik koop een patroon dus ik heb daarmee het recht om de ketting te verkopen. Dus als ik dan een ketting naar dat patroon wil verkopen moet ik eerst 5 dingen aanpassen?
:engel: Groetjes Eveline

frieda van dam
Bead Monster
Contacteer:

Bericht door frieda van dam » ma 07 mei 2007 13:48

veritas in belgie heeft ook die patroon van de stropdas en er staat nergens dat je die niet mag verkopen.
ik heb dat patroon ook al in een frans patronenboek gezien dus wie nu de echte creatrice is geen idee maar dat boekje is al meer dan 4 jaar oud.
liefs frietje :wink:
kralengek

180sonic
Bead Lover

Bericht door 180sonic » ma 07 mei 2007 15:43

ik heb 2 gedachtes hierover

wel.
als je iets maakt, of dit nu een schilderij,ketting of een verhaal is, daar heb jij rechten op, omdat jij dit gemaakt hebt. dus het lijkt me dat je je creaties mag verkopen.

niet.
je hebt iets gemaakt aan de hand van een voorbeeld, je hebt dus op misschien kleur na het voorbeeld gecopieerd.. dit mag niet zonder toestemming van de eigenaar. laat staan dat je het mag verkopen. denk aan de beertender van heineken en de "perfect-draft"van phillips. dat was een hele rechtzaak omdat phillips met het ontwerp van de beertender de "perfect-draft" heeft ontwikkeld.

Bieketjuh
Bead Designer

Bericht door Bieketjuh » ma 07 mei 2007 16:58

180sonic schreef:ik heb 2 gedachtes hierover

wel.
als je iets maakt, of dit nu een schilderij,ketting of een verhaal is, daar heb jij rechten op, omdat jij dit gemaakt hebt. dus het lijkt me dat je je creaties mag verkopen.

niet.
je hebt iets gemaakt aan de hand van een voorbeeld, je hebt dus op misschien kleur na het voorbeeld gecopieerd.. dit mag niet zonder toestemming van de eigenaar. laat staan dat je het mag verkopen. denk aan de beertender van heineken en de "perfect-draft"van phillips. dat was een hele rechtzaak omdat phillips met het ontwerp van de beertender de "perfect-draft" heeft ontwikkeld.
Maar dit gaat niet alleen om massaverkoop, niet om 1 ketting, maar ook over projecten die miljoenen hebben gekost.

Sanne
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Sanne » ma 07 mei 2007 17:56

frieda van dam schreef:veritas in belgie heeft ook die patroon van de stropdas en er staat nergens dat je die niet mag verkopen.
ik heb dat patroon ook al in een frans patronenboek gezien dus wie nu de echte creatrice is geen idee maar dat boekje is al meer dan 4 jaar oud.
liefs frietje :wink:

het patroon is veeeeeel ouder dan 4 jaar.
zag laatst een foto van een collega eentje van heeeel lang geleden en die had gewoon al zo'n ketting om. Dus wat wel en niet mag tja degene die het in de trend heeft gezet heeft ook geen enkel recht van spreken want het is niet haar idee, misschien de eerste die het in nederland ergens naar opstuurd... meer niet
X Sanne
:flirt:

La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » di 08 mei 2007 05:01

Meer dan 20 jaar geleden zat ik op showballet en was ik o.a. "Starsister" (act van o.a. Patricia Paay en haar zus). Toen droegen wij al zo'n zelfde stropdasje van lichtgroene parels. Dus het patroon is al meer dan 20 jaar oud. :wink:
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

dekker
Bead Professional

Bericht door dekker » di 08 mei 2007 08:42

het gaat er opzich niet om hoe oud het patroon is en hoelang het al gebruikt wordt lijkt mij.

als ik een ketting maak van een patroon dat ik niet zelf gemaakt heb, zou ik er iets bij zetten van: gemaakt met patroon van..... of: gemaakt van bestaand patroon of: gemaakt van bestaand patroon maar zelf een variatie aangebracht. zo zeg je niet dat je het patroon zelf gemaakt heb, je kan zelfs de naam van degene van wie het patroon is erbij zetten. gewoon de bron van het patroon erbij zetten.

op 5 punten afwijken heb ik ook wel eens gehoord. maar dat is zo moeilijk met een ingewikkeld rijgpatroon lijkt mij.
Groetjes Marit

Kiki
Bead Lover

Bericht door Kiki » di 08 mei 2007 09:11

Hebben we het dan hier niet over intellectueel eigendom?
En dat zal dat toch eerst ergens moeten zijn vastgelegd voordat er rechten aan ontleend kunnen worden.

Als we het over de beertender van Philips hebben hebben we het over een product dat 'en masse' wordt verkocht en waar Philips gegarandeerd octrooi voor heeft aangevraagd. Zij kunnen dan ook een rechtszaak aanspannen als een ander bedrijf een soortgelijk product gaat verkopen waarvan Philips gaat steigeren omdat zij heel veel geld hebben gestoken in de ontwikkeling van hun eigen product.
The next bracelet is just a bead away

Afbeelding

Gesloten