Soort inventaris

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:
Soort inventaris

Bericht door katskralen » zo 27 nov 2005 17:24

Er zullen hier zeker al onderwerpen over geweest zijn, maar ik vind het niet via de zoekfunctie.
Zoals jullie weten ben ik onlangs verhuisd. Mijn kralen zijn nu vrij overzichtelijk geordend. Op de meeste potjes staat de prijs van de kralen per stuk.
Nu had ik vroeger een schriftje waarin ik noteerde welke kralen ik gekocht had, hoeveel en de kostprijs per stuk.
Nu had ik gedacht om iets dergelijks in excel te doen ofzo, maar heb niet echt een idee hoe ik dat grondig kan aanpakken. Misschien als ik een fatsoenlijk excel bestandje heb, dat het makkelijker is om de kostprijs van een ketting te berekenen?
Hoe pakken jullie dit aan? Hebben jullie een soort inventaris of houden jullie dat helemaal niet bij?
Het lijkt me wel handig, langs de andere kant vergeet ik zo'n dingen vaak aan te vullen.
Ik zou graag eens horen hoe jullie dit aanpakken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes, Katrien

Gebruikersavatar
Sieraden 4 You!
Bead Believer
Berichten:299
Lid geworden op:ma 08 aug 2005 21:28
Locatie:Oosterhout (NB)
Contacteer:

Bericht door Sieraden 4 You! » zo 27 nov 2005 18:13

Ik heb inderdaad in excel een prijslijst waar zo ongeveer alle materialen in staan die ik gebruik.
Ik heb ze geordend onder kopjes als:
- afwerking (ringetjes, knijpkralen, kalotjes, verlengkettingkjes e.d.)
- sluitingen
- draad
- glaskralen
- metalen kralen
- kunststof kralen
- klei kralen
- zilverkleurige hangers
- tussenzetsels
- strass-steentjes
En ik blijf die lijst dus steeds aanvullen. Als ik de prijs van een sieraad moet berekenen is dat dus zo gedaan.
Ook heb ik een "sieraden database". Een ander excel bestand waarin ik van alle sieraden heb staan:
- bestelnummer
- verkoopprijs
- kostprijs
- winst
- op welke webpagina ik heb hem staan
- eventuele opmerkingen
En op mijn computer heb ik alle foto's van mijn sieraden opgeslagen per soort sieraad (kettingen, armbanden, oorbellen, sets) onder het bestelnummer.
Ik vind dit wel prettig werken. Maar dat kan voor anderen misschien weer helemaal niet werken.
Belangrijk vind ik in elk geval dat ik alle informatie die ik zou willen weten over een sieraad gemakkelijk op kan zoeken. :D
Laatst gewijzigd door Sieraden 4 You! op zo 27 nov 2005 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dootje
Bead Dreamer
Berichten:534
Lid geworden op:za 12 feb 2005 12:31
Locatie:Halsteren
Contacteer:

Bericht door Dootje » zo 27 nov 2005 18:16

Ik heb nog steeds gewoon een schriftje waarin ik alles zet. Ik weet wel ongeveer hoe lang geleden ik het gekocht heb en waar het dus ongeveer staat. Zo overzichtelijk is het alleen niet.. :wink: Dat van excel is een goed idee!
~*~ Don't dream your life away, live your dream! ~*~

Gebruikersavatar
samira
Bead Fanatic
Berichten:1898
Lid geworden op:zo 30 jan 2005 12:04

Bericht door samira » zo 27 nov 2005 21:37

Ik heb een klein papiertje bij elk soort kraaltje zitten waarop ik de naam van de shop zet waar ik ze gekocht heb, wanneer ik ze gekocht heb, prijs (inclusief verzendkosten) die ik er voor betaald heb, omschrijving van de kraal die de shop hanteert alsook het eventuele bestelnummer van de shop. Los papiertje dus bij de kraal dan hoef ik geen lijstje na te lopen met het risico ... was dat nou die of die kraal. Voor mij werkt dit prima.
Groetjes Wendy

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » zo 27 nov 2005 22:34

Ik heb op het dekseltje van de doosjes waar de kralen en materialen in zitten de prijs op een scotch plakbandje geschreven en opgeplakt. In een schrift houd ik dan bij wat voor materiaal ik in een ketting heb gebruikt. Simpel en genoeg voor mij.

Lieve groet van Fairy

frieda van dam
Bead Monster
Berichten:4508
Lid geworden op:di 25 jan 2005 10:08
Locatie:grimbergen
Contacteer:

Bericht door frieda van dam » zo 27 nov 2005 23:20

ik zet het ook in een schrift ik heb er een voor al mijn aankopen waar ik de kralen per kleur de prijs per stuk en bij wie ik het gekocht heb.
ik heb een tweede schrift waar ik de sieraden zet met gedetaileerde prijs
en een nummer die correspondeerd met het gripzakje waar het sieraad inzit en de totaalprijs genoteerd staat.
liefs frietje :wink:
kralengek

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » ma 28 nov 2005 13:43

Zo jullie pakken dat uitgebreid aan zeg. Als ik kralen heb gekocht gaan ze gewoon in m'n kralenbakken en ik houd niet bij waar en voor hoeveel ik ze heb gekocht. Ik weet het ongeveer wel uit m'n hoofd wat alles kost, en ik maakt toch altijd een ruime schatting van de prijs als ik een sieraad af heb. Ik heb wel een hele boekhouding in excel opgezet voor de inkomsten en uitgaven.
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
angela
Bead Fan
Berichten:340
Lid geworden op:vr 22 apr 2005 08:27
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Bericht door angela » ma 28 nov 2005 14:35

Melanie schreef:Zo jullie pakken dat uitgebreid aan zeg. Als ik kralen heb gekocht gaan ze gewoon in m'n kralenbakken en ik houd niet bij waar en voor hoeveel ik ze heb gekocht. Ik weet het ongeveer wel uit m'n hoofd wat alles kost, en ik maakt toch altijd een ruime schatting van de prijs als ik een sieraad af heb. Ik heb wel een hele boekhouding in excel opgezet voor de inkomsten en uitgaven.
Zo doe ik dat dus ook. Ik heb een schrift met een bestelnummer, naam van het sieraad en de prijs. En een kasboek voor mijn in en uitgaven. Ik weet ongeveer ook wel wat iets ongeveer heeft gekost. Ik merk wel dat ik daar steeds meer handigheid in krijg, sommige sieraden daarbij pak ik de bon van de webwinkel doe ik het iets specifieker..
kralen zijn leuk...sieraden zijn machtig!!

Hilde
Bead Intelligent
Berichten:1255
Lid geworden op:di 20 sep 2005 16:59
Locatie:Nijmegen

Bericht door Hilde » ma 28 nov 2005 14:47

Hier gaat ook alles gelijk in de dozen zonder dat ik ergens melding maak waar ik het gekocht heb en hoeveel het heeft gekost.

Wel heb ik op mijn pc van elk sieraad een foto staan. In een Excellbestand zet ik wel wat een sieraad moet gaan kosten en of het verkocht is of niet.

Ach, zoveel verkoop ik nu ook weer niet :lol: .
Ik doe het echt voor de lol, voor eigen gebruik of om iemand kado te doen.
Heb net nog een ketting kado gedaan aan een buurvrouw die jarig is.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

Gebruikersavatar
moniek81
Bead Fan
Berichten:371
Lid geworden op:wo 19 okt 2005 11:19
Locatie:Hellevoetsluis

Bericht door moniek81 » ma 28 nov 2005 15:19

Ik sticker de vakjes van de kralen met de prijs per kraal. Als ik dan een totaalprijs moet berekenen is dit zo gedaan en heel precies!

Voor me uitgaven ben ik minder geordent hihi ik heb een laatje waar de bonnen in zitten en dat is het!

Voor de gemaakte sieraden moet ik binnenkort ook maar eens een excelbestand op gaan zetten! Nu heb ik de prijzen alleen maar op het internet bij de fotoos staan...

Gebruikersavatar
Ayla
Bead Intelligent
Berichten:1339
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 18:02
Locatie:Grou
Contacteer:

Bericht door Ayla » ma 28 nov 2005 15:25

Ik stop ook al mijn kralen in dozen zonder ook maar enige inventarisatie.

Boekhouden doe ik ook nog niet maar nu de verkoop begint te lopen toch maar mee beginnen, mooi karweitje voor mijn man die al met pensioen is.

Wel bewaar ik alle rekeningen.

Nouk
Bead Designer
Berichten:990
Lid geworden op:do 21 okt 2004 19:53

Bericht door Nouk » ma 28 nov 2005 16:13

Ik houd eigenlijk ook niet echt alles bij... Ik weet eigenlijk over het algemeen wel waar ik dingen gekocht heb en dan zoek ik de prijs even op, of ik weet hem nog zo uit mijn hoofd. Voor oorhaken pak ik echter wel altijd een vaste prijs :D
groetjes Anouk
kralen zijn geweldig... =)

Fairyland
Bead Dreamer
Berichten:501
Lid geworden op:vr 25 nov 2005 20:55
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Fairyland » ma 28 nov 2005 18:28

Ja, ik werk in een multomap, maar zo'n excelbestand lijkt mij ook wat overzichtelijker.

Zal eens kijken of ik zoiets zelf kan fabriceren hihi

:idea:

marith
Bead Designer
Berichten:883
Lid geworden op:di 12 apr 2005 14:21

Bericht door marith » ma 28 nov 2005 19:43

ik houd eigenlijk nix bij :oops: en rekeningen van winkels gooi ik eigenlijk altijd weg. maar omdat ik bijna nooit iets verkoop zal k ook geen last van de belasting ofzo krijgen maar ik denk dat k er toch maar een mee moet beginnen want stel je voo rals je opeens wel dingen gaat vekropen en je kan niet aantonen dat je er ook spullen voor gekocht hebt dan ben je wel de pineut.
xxx
beadies, te leuk om te stoppen!! :P

Gebruikersavatar
lisza
Bead Designer
Berichten:758
Lid geworden op:za 02 okt 2004 10:52
Locatie:Oirschot
Contacteer:

Bericht door lisza » ma 28 nov 2005 21:02

ik hou dus ook helemala niets bij......moet ik eigenlijk wel echt eens gaan doen.
De prijs van een sieraad bepaal ik dan ook meesteal gewoon ' op het oog' , ik kijk dus wat ik er zelf voor zou geven, en vraag een paar andere mensen wat ze voor die ketting zouden betalen.....
meestal maak ik dan een heeeele grove schatting van wat er aan materiaalkosten in zit, maar ik heb een tijd geleden een heleboel heel goedkoop in kunnen kopen.

Daardoor zijn sommige kettingen dus misschien maar 6-8 euro waard, terwijl ik ze voor 18-20 euro verkoop. Als mensen echt geintereseerd zijn in je kettingen dan kopen ze ze toch wel, tenmiste dat zijn mijn ervaringen......maar ik inventariseer verder dus niets, noppes, nada!
'Het zijn de kleine dingen die het doen in het leven'!

Gesloten