Groothandels: ik snap ze niet

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » zo 08 mei 2005 14:36

Zoals jullie misschien weten ben ik bezig aan een studie bedrijfsbeheer. Daarvoor moet ik een haalbaarheidsstudie maken. Hiervoor moet ik dus fictief een zaak oprichten (verkoop van kralen). Dit is heel veel werk, want ik moet mijn kosten berekenen, mijn voorraad berekenen,...
Nu heb ik verschillende groothandels aangeschreven met de vraag of ik hun prijzen zo mogen consulteren, om mijn kosten e.d. te berekenen en moest ik uiteindelijk starten (alhoewel ik niet denk dat ik dat ooit zal doen, heb er het lef niet voor) de juiste keuze te kunnen maken.
Helaas willen ze hun prijzen niet geven omdat ik geen btw of kvk-nummer heb :cry: Ik heb dus echt geen idee hoe het nu verder moet met mijn eindwerk.
Is mijn logica nu zo fout als ik denk dat het als starter nodig is om op voorhand te weten waar je gaat bestellen, vooraleer je je zaak opricht?
Is er iemand die mij uit de nood kan helpen of tips heeft ivm een haalbaarheidsstudie?

Alvast bedankt!

Groetjes, Katrien

mip
Bead Fan

Bericht door mip » zo 08 mei 2005 15:01

ik heb dus ook dat probleem, ik heb ook diverse groothandels benaderd omdat ik bezig ben met het starten van een eigen bedrijfje maar hoe kan je in godsnaam starten als je niet weet hoeveel geld je eventueel van de bank nodig hebt enz enz. heb nu maar in mijn ondernemersplan een gokje gedaan maar vind het wel jammer dat de groothandels er zo moeilijk over doen, ik ben tenslotte wel een potentiele klant! aan de andere kant begrijp ik het ook wel weer want tja het zijn niet voor niets groothandels dus zijn ze voorzichtig met particulieren maar toch.....
groetjes mip

N
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door N » zo 08 mei 2005 17:27

Het is idd. erg vervelend. Hetzelfde probleem had ik toen ik met het ondernemingsplan bezig was voor mijn winkel.
Maar ik begrijp die groothandels ook wel...

Veel succes iig!
Groetjes, Nicole.

anirac sivknilk
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door anirac sivknilk » ma 09 mei 2005 20:17

hoi, ik heb me net ingeschreven bij de kvk, maar wacht nog op mijn btw nummer.
Als je wilt, wil ik wel proberen om bij verschillende groothandels een prijslijst op te vragen.
Laat me maar even weten welke groothandels ik voor je moet vragen.

nathalie_25
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door nathalie_25 » ma 09 mei 2005 22:31

anirac sivknilk schreef:hoi, ik heb me net ingeschreven bij de kvk, maar wacht nog op mijn btw nummer.
Als je wilt, wil ik wel proberen om bij verschillende groothandels een prijslijst op te vragen.
Laat me maar even weten welke groothandels ik voor je moet vragen.
Je BTW nummer is altijd "NL(hier je sofinummer).B01"

Maar ik zou niet zo scheutig zijn met je aanbod, als groothandels lezen dat jij hun prijslijsten wel door wilt geven aan iemand aan wie zij dat zelf niet zouden doen, loop je kans dat ze jou ook geen prijzen willen geven.

deborah
Bead Discoverer

Bericht door deborah » di 10 mei 2005 08:22

hoi hoi

mis moet je ven bij de kvk informeren of zei iets voor je kunnen doen of op school of zie geen kvk nummer hebben om te gebruiken voor dat soort dingen.
anders is het misschien beter om een webshop of een winkel bij jouw in de buurt aan te schrijven misschien dat die je willen helpen.
en anders toch maar iets anders verkopen :wink: :(

succes ermee

deborah

Kiki
Bead Lover

Bericht door Kiki » wo 11 mei 2005 14:06

Hallo Katrien,
Misschien zie ik het verkeerd, maar het is voor een haalbaarheids studie en het betreft een fictief bedrijf. Dat je de prijzen niet van de groothandel krijgt hoeft toch geen bezwaar te zijn dan? Je prijzen kunnen dan ook fictief zijn. Wel een beetje in de richting natuurlijk, maar gebruik ze gewoon van de internetshops, doe er desnoods 10% af.
Groetjes
en succes Kiki
The next bracelet is just a bead away

Afbeelding

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » do 12 mei 2005 09:32

Ik zou bij gewone winkels en internetshops naar hun prijzen kijken en reken daar de helft of iets meer als de helft af. Ik denk dat je dan redelijk in de goede richting zit, maar pin me er niet op vast.
Veel liefs,
Marlies

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » wo 25 mei 2005 15:54

Bedankt voor de verschillende reacties, ook via mail en pb! Ik kan er echt al een stuk mee vooruit. Hoewel ik het eindwerk in zijn geheel niet zie zitten.
Hoe kan ik nu inschatten hoe groot mijn voorraad moet zijn? En hoe groot mijn ijzeren voorraad moet zijn? En wat mijn doodpuntomzet is? ...
Mijn klasgenoten werken bv. een haalbaarheidsstudie uit voor een voedingszaak of kledingszaak, maar daar werken ze nu al, dus die hebben een idee waarover ze het hebben. Ik daarentegen ken er allemaal niks van, en heb dus geen idee wat ik moet invullen :cry:
Bovendien zit ik nu nog thuis met een bronchitis ook, ik krijg dat aargh eindwerk dus nooit van mijn leven af. Wat een idee ook om aan zo'n cursus te beginnen, pfff, sorry voor mijn gezaag maar zie het ff niet zitten.

Pee
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door Pee » wo 25 mei 2005 16:04

Kop op!
Als je het niet probeert weet je het ook niet!
Al lever je de helft in dan krijg je feedback en kun je voor de tweede ronde gaan. Dan heb je iig weer aanknopingspunten om aan te passen.
Het lijkt me idd lastig, maar kun je bij een bestaande kralenwinkel of webwinkel ook geen informatie verkrijgen over hoe zij het aangepakt hebben? (ik roep ook maar wat hoor..)
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » wo 25 mei 2005 16:52

katskralen schreef:Bedankt voor de verschillende reacties, ook via mail en pb! Ik kan er echt al een stuk mee vooruit. Hoewel ik het eindwerk in zijn geheel niet zie zitten.
Hoe kan ik nu inschatten hoe groot mijn voorraad moet zijn? En hoe groot mijn ijzeren voorraad moet zijn? En wat mijn doodpuntomzet is? ...
Mijn klasgenoten werken bv. een haalbaarheidsstudie uit voor een voedingszaak of kledingszaak, maar daar werken ze nu al, dus die hebben een idee waarover ze het hebben. Ik daarentegen ken er allemaal niks van, en heb dus geen idee wat ik moet invullen :cry:
Bovendien zit ik nu nog thuis met een bronchitis ook, ik krijg dat aargh eindwerk dus nooit van mijn leven af. Wat een idee ook om aan zo'n cursus te beginnen, pfff, sorry voor mijn gezaag maar zie het ff niet zitten.
Hallo katskralen,
Je kunt altijd branche cijfers bij de k.v.k opvragen, het probleem met een kralenwinkel is alleen dat er geen branchecijfers van zijn :cry: . Je moet dan branchecijfers van een fourniturenzaak opvragen :lol: en daar kun je een heleboel kanten mee uit.
Veel succes,
Sannie.
groetjes Sannie.

N
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door N » wo 25 mei 2005 19:42

Je mag me wel pben/mailen met je vragen, dan kijk ik wel of ik je misschien kan helpen.
Ik heb een sieraden- en kralenwinkel, dus heb ook een ondernemingsplan moeten maken.
Groetjes, Nicole.

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » ma 06 jun 2005 19:43

Ben volop aan mijn eindwerk bezig, maar kunnen jullie misschien nog even helpen? Ik moet mijn vaste kosten berekenen.
Hoeveel zou ik moeten rekenen voor Reclame - en promotiekosten?
Kantoorbenodigdheden
Postzegels
Telefoon, fax, GSM
Drukwerken, kopieën

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Alvast bedankt!

(en Nicole, bedankt voor je mailtje, ik heb er erg veel aan gehad!)

N
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door N » ma 06 jun 2005 22:03

Graag gedaan! Ik wil naar je bovenstaande vragen ook wel even kijken (nou ja, er even over denken), maar ik ga nu naar bed. Misschien kun je me nog een mailtje sturen zodat ik het niet vergeet. :oops: :wink:
Groetjes, Nicole.

Kamelot
Bead Chatter

Bericht door Kamelot » di 07 jun 2005 10:24

Veel succes Katrien!!! :yes:

Jammer genoeg kan ik je niet helpen.... Misschien Sandra (Saartje) eens mailen; die heeft ondertussen een webshop en kan je misschien ook een beetje verder helpen)
Beady Greetzzz,

Kamelot

Gesloten