nieuwe trends 2012?

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
SandraM
Bead Hysteric
Contacteer:
Re: nieuwe trends 2012?

Bericht door SandraM » di 17 jan 2012 16:41

Ik heb trouwens wel deze zomer van die "tjilzz" armbanden gemaakt. Leuk hoor om te doen, 2 ofzo, maar het is niet mijn ding. Ik vind wat zelf uit mijn handen komt, of van een mooi patroon een sieraad maken, het leukste om te doen, ongeacht wat de trendkleuren of modellen zijn.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » di 17 jan 2012 19:13

nicky.v25 schreef:
Jewel schreef:
nicky.v25 schreef:Ik doe zelf ook niet mee aan trends hoor, maar mijn klanten wel dus ja...
vandaar mijn vraag eh
Dat is ook vaak zo, maar ik doe niet aan klanten :wink: :lol:
Maak jij dan alleen maar dingetjes voor jezelf?
Heb jij dan nog nooit de vraag gekregen om voor iemand iets te maken? :roll:
Vraag zat... als ik zou willen, zou ik dagelijks commercieel bezig kunnen zijn met het maken van sieraden ( in opdracht ) Maar zoals je dus al zelf zegt en aangeeft, klanten duwen je een bepaalde richting in en dat betekent voor mij dat ik heel veel van mijn creativiteit moet inleveren en daar heb ik geen trek in.
Dan zijn er natuurlijk ook mensen die mij helemaal vrij willen laten in een opdracht, maar dan heb je toch heel vaak weer te maken met een tijdsdruk en ik kan daar niet tegen.

Ik maak wat ik maak en wat klaar is, mag eventueel verkocht worden, maar daar doe ik verder geen moeite voor... Ik bied zelf niks te koop aan en heb geen site waar mijn sieraden te koop staan. Zo'n site actueel houden en klanten tot hun dienst zijn, kost tijd... tijd die ik liever besteed aan iets wat ik graag doe en goed kan. :wink:

Gevolg is inmiddels dat mijn sieraden "hard to get" items zijn en stukken soms al verkocht zijn, voordat ze klaar zijn en zonder dat ik in opdracht werk.
Door vooral te maken wat mij ligt en wat ik leuk vind, ben ik zelf degene die al een aantal maal de trend heb gezet. Nu hoeft dat eerlijk gezegd van mij ook weer niet, want dat maakt mijn werk weer minder uniek/afwijkend/opvallend of hoe je het dan ook maar wilt noemen.

Ik ben geen volger, maar ik heb ook niet het doel om gevolgd te worden. Maar natuurlijk vind ik het wel fijn om waardering te krijgen voor mijn werk. Als mensen je werk waarderen dan is het meestal ook wel zo dat mensen zich laten inspireren door je werk, dus het één gaat soms met het ander samen en daar ontkom je dan niet aan. [img]http://forum.creadream.nl/images/smiles/tongue3.gif[/img]
Ook een stukje verkoop is - ondanks dat ik er verder geen moeite voor doe - welkom, want dan kan ik ook weer makkelijker nieuwe materialen kopen.

In eerste instantie wil ik dat mijn hobby een hobby blijft en mij pleziert, want daar is een hobby voor.
Ik volg mijn hart en de sieraden ( en andere creaties ) die ik maak, zijn een vertaling van mijzelf.
Dat is ook altijd mijn antwoord/advies als mensen (mij) vragen hoe je een eigen stijl kan ontwikkelen... ken jezelf en blijf bij jezelf :D
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Bianc
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Bianc » di 17 jan 2012 20:45

Jewel schreef: Vraag zat... als ik zou willen, zou ik dagelijks commercieel bezig kunnen zijn met het maken van sieraden ( in opdracht ) Maar zoals je dus al zelf zegt en aangeeft, klanten duwen je een bepaalde richting in en dat betekent voor mij dat ik heel veel van mijn creativiteit moet inleveren en daar heb ik geen trek in.
Dan zijn er natuurlijk ook mensen die mij helemaal vrij willen laten in een opdracht, maar dan heb je toch heel vaak weer te maken met een tijdsdruk en ik kan daar niet tegen.

Ik maak wat ik maak en wat klaar is, mag eventueel verkocht worden, maar daar doe ik verder geen moeite voor... Ik bied zelf niks te koop aan en heb geen site waar mijn sieraden te koop staan. Zo'n site actueel houden en klanten tot hun dienst zijn, kost tijd... tijd die ik liever besteed aan iets wat ik graag doe en goed kan. :wink:

Gevolg is inmiddels dat mijn sieraden "hard to get" items zijn en stukken soms al verkocht zijn, voordat ze klaar zijn en zonder dat ik in opdracht werk.
Door vooral te maken wat mij ligt en wat ik leuk vind, ben ik zelf degene die al een aantal maal de trend heb gezet. Nu hoeft dat eerlijk gezegd van mij ook weer niet, want dat maakt mijn werk weer minder uniek/afwijkend/opvallend of hoe je het dan ook maar wilt noemen.

Ik ben geen volger, maar ik heb ook niet het doel om gevolgd te worden. Maar natuurlijk vind ik het wel fijn om waardering te krijgen voor mijn werk. Als mensen je werk waarderen dan is het meestal ook wel zo dat mensen zich laten inspireren door je werk, dus het één gaat soms met het ander samen en daar ontkom je dan niet aan. Afbeelding
Ook een stukje verkoop is - ondanks dat ik er verder geen moeite voor doe - welkom, want dan kan ik ook weer makkelijker nieuwe materialen kopen.

In eerste instantie wil ik dat mijn hobby een hobby blijft en mij pleziert, want daar is een hobby voor.
Ik volg mijn hart en de sieraden ( en andere creaties ) die ik maak, zijn een vertaling van mijzelf.
Dat is ook altijd mijn antwoord/advies als mensen (mij) vragen hoe je een eigen stijl kan ontwikkelen... ken jezelf en blijf bij jezelf :D
Amen :applaus:

Hoewel ik wel zelf een website bij houdt, is het hoogstwaarschijnlijk dat ik dit in de toekomst ook niet meer ga doen... zoals je zegt, veel te veel tijd die je ergens anders aan kunt besteden... een blog is wat dat betreft een goed alternatief als mensen iets willen volgen en je zelf er zo af en toe iets op wilt posten... gaat ook veel sneller!

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 18 jan 2012 10:37

Och... in het begin heb ik ook een site gehad waar mijn sieraden te koop waren, maar ik was er gauw klaar mee...
Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het juist erg leuk vinden om een website te hebben en te onderhouden waar ze hun sieraden op verkopen.
Zolang je er plezier in hebt is het prima :D

Kikkertje
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Kikkertje » wo 18 jan 2012 11:14

Ach, trends.

Ik heb op verschillende markten en fairs gestaan en weet je, het maakt helemaal niets uit. De ene keer willen ze dit, dus dan maak je dat voor de volgende markt en dan verkoop je het niet en vragen ze weer naar wat anders.
Dan zoeken ze iets in een bepaalde kleur, dan haal je alles erbij wat je hebt en dan is het het toch net niet. Of ze zoeken iets met een bepaalde bedel, er is mij al gevraagd naar bijvoorbeeld ratjes en biggetjes. Zijn de olifantjes in en heb je daar zat kettingen mee liggen, dan willen ze paarden, zijn de uiltjes in dan willen ze olifantjes.

Ik maak nu alleen nog maar sieraden die ik zelf leuk vind en daarnaast heb ik een basiscollectie van sieraden die het eigenlijk altijd goed doen.
Groetjes, Marjan

Bianc
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Bianc » wo 18 jan 2012 11:52

Jewel schreef:Och... in het begin heb ik ook een site gehad waar mijn sieraden te koop waren, maar ik was er gauw klaar mee...
Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het juist erg leuk vinden om een website te hebben en te onderhouden waar ze hun sieraden op verkopen.
Zolang je er plezier in hebt is het prima :D
Ik vind het zelf ook heel leuk hoor, om een website bij te houden. Maar ik merk ook dat ik het drukker krijg en er nu gewoon minder tijd voor heb. Het is omdat mijn externe harde schijf even niet bereikbaar is maar anders had ik mijn website veranderd naar een aantal foto's erop van mijn huidige werk en af en toe die dus veranderen... De tijd die ik dan over heb kan ik weer ergens anders in stoppen...

Daarnaast heb ik nu een blog waar je makkelijk iets op kunt gooien en bij kunt houden... :)

Wat ik belangrijker vind met ontwerpen (of andere dingen) is dat je jezelf blijft ontwikkelen... en ja, de trends houden hier natuurlijk geen rekening mee. Dus waarom inderdaad gewoon niet je eigen ding gaan doen en er nog meer plezier in krijgen.

Als je ervan moet rond komen dan snap ik het ook wel weer dat je mee gaat. Maar op dit moment hoef ik er niet van rond te komen... en dat zal voorlopig ook niet gebeuren... zolang ik maar wel weer kan investeren in nieuwe kraaltjes vind ik het prima :D En of ik ooit een trend zal volgen? Misschien als ik het zelf leuk vind maar verder niet... meestal zijn de trends totaal niet aan mij besteed haha :lol: Sinds ik sieraden maak ben ik nooit mee met de trends gegaan... nooit behoefte aan gehad ook.

En inderdaad Marjan, zo zijn er altijd weer verschillende dingen waar je rekening mee gaat houden en je blijft ermee zitten... zonde van het geld, de energie en de teleurstelling die je toch eigenlijks wel hebt ervan.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 18 jan 2012 14:23

Pure Be schreef:

Als je ervan moet rond komen dan snap ik het ook wel weer dat je mee gaat.
Maar dan is het ook geen hobby meer, maar (je) werk. En elk werk brengt verplichtingen met zich mee waar je niet altijd zin in hebt.

In mijn ogen kan kunst daarom ook nooit commercieel zijn. Als bestaande kunst erg aanslaat bij het publiek, kan het bestaande commercieel worden ingezet, maar kunst maken voor commerciële doeleinden, is in mijn ogen niet meer dan vraag en aanbod van een 'gevoelloos' trendy product.

Bianc
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Bianc » wo 18 jan 2012 17:04

Precies, dat bedoel ik ook. En vind ik het ook geen kunst meer maar meer commercieel... en meer richting kralen ed. en geen sieraden... daarom dat ik dat ook snap. Hmpf, of ik het nu goed uitleg vast niet... :lol:

Als het over kunst gaat is het natuurlijk heel anders. Als ik naar jou kijk en naar wat ik zie heb ik daar ontzettend veel waardering voor. Terwijl, en dat is zeker niet gericht naar anderen toe maar ook naar mijzelf wat ik voor drie jaar terug maakte, is meer commercieel dan kunst.

Kunst hoort niet commercieel te zijn, daar gaan we bv. voor naar de ikea... :wink:

Ik werk nu iets meer dan een jaar bij twee beeldende kunstenaars die daar ook een opleiding in hebben gehad en leer daar iedere dag meer over. Als ik kijk naar wat ik nu maak en wat ik voor drie jaar terug maakte... zit daar een ontzettende verandering in (schilderijen, mozaiek en de sieraden waar ik nu mee bezig ben en mee bezig wil gaan).

Vind het trouwens ontzettend leuk om het er zo over te hebben... :D

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 18 jan 2012 19:23

Pure Be schreef:
Als het over kunst gaat is het natuurlijk heel anders. Als ik naar jou kijk en naar wat ik zie heb ik daar ontzettend veel waardering voor. Terwijl, en dat is zeker niet gericht naar anderen toe maar ook naar mijzelf wat ik voor drie jaar terug maakte, is meer commercieel dan kunst.
Dank je! :D En commercieel bezig zijn is niet verkeerd, maar als je jezelf wilt ontplooien, dan denk ik dat je beter een keuze kunt maken om succes te behalen. ( ongeacht waar je dan voor kiest )

Nu is het begrip 'succes' natuurlijk ook weer heel breed, maar als je met kleine stapjes en doelen begint, dan werk je langzaamaan naar een groot succes en doel.
Ik heb voor mezelf al wat doelen bereikt en (internationaal) wat succes geboekt en voor mijn gevoel heb ik nog niet mijn top in 'kunnen' bereikt, dus kraal ik rustig verder... op mijn tempo.... zolang ik er maar plezier aan beleef (overigens mijn belangrijkste doel! :wink: )
En welke kant je ook op gaat, zolang je er plezier aan hebt, is het goed!

Bianc
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Bianc » wo 18 jan 2012 21:24

You’re welcome :) Het is zeker gemeend omdat je je eigen stijl hebt en heb gehouden ondanks alles... daar heb je toch ook wel kracht voor nodig voor al die snubbige opmerkingen die je kunt krijgen als je niet in het straatje past... (heb daar ervaring mee...).

Commercieel bezig zijn is zeker niet slecht, maar ik denk wel dat daar ook heel wat bij komt kijken. Hierbij moeten de mensen natuurlijk wel veel bezig zijn met de huidige trends, voornamelijk alleen omdat daar hier het meeste omzet weg komt. Het lijkt mij trouwens ontzettend moeilijk hoor… ik ben daar veel te eigenzinnig voor…

Het afgelopen anderhalf jaar is voor mij persoonlijk ontzettend verhelderend geweest. Sommige doelen zijn behaald, sommige zijn onderweg en anderen zijn nog ver in de toekomst. Maar dat komt allemaal nog wel.

Ik heb dan ook op dit moment dit op mijn muur staan dat ik als dagelijkse herinnering gebruik:

Enjoy the little things, one day you look back and realize they where the big things.

En dit is ook absoluut waar! Zeker na heel wat jaren ongelukkig te zijn geweest…

Ik denk dat ik al gekozen heb in welke richting ik dit moment wil gaan. En dat is niet de commerciële kant op. Hoewel ik nog een aantal dingen heb liggen die wel die kant opgaan, ga ik in de toekomst hier niet meer mee bezig. Veel te saai en teveel herhaling… :)

Hoewel ik best wel denk dat ik de commercie best in kan met bepaalde dingen ben ik er niet totaal geschikt voor i.v.m. de druk die erbij komt kijken. Ik en druk gaan niet samen!

Kleine overwinningen heb ik ook al behaald… zeker op persoonlijk vlak maar ook wat op een ander vlak.

Het atelier waar ik werk is een kunstzinnige werkplaats voor mensen met een beperking, dit kan ook een heel breed begrip zijn, zolang je maar een kunstzinnige inleg hebt en er tussen past.

Naast het kralen, wat toch wel mijn passie is, maak ik ook schilderijen en mozaïekstukken…

Op dit moment hebben wij twee exposities lopen, één in een bistro dat druk wordt bezocht en één in de openbare bibliotheek hier in Harlingen. In Leeuwarden (de bistro) hangen twee schilderijen van mij, in de bieb hangen er vijf en mijn sieraden (oud + een paar nieuw). Ook zullen we verder in het jaar (na juni zo en zo) weer een expositie hebben. Toch ontzettend leuk!

Succes hebben is inderdaad een groot begrip, wat succes is voor de één is zeker geen succes voor de ander.

Succes voor mij zou inhouden dat ik ooit iets voor mijzelf ga beginnen, maar dan zonder dat ik rekening met de trends hoef te houden… En natuurlijk iemand die de zakelijke kant onderhoud. Daar heb ik totaal geen kaas van gegeten… :D

Plezier is toch wel de grootste motivatie die ik heb om verder te kunnen komen. Dit bevorderd mijn creatieve denken… LOL

Ach, wie weet wordt het nog wel eens wat en zie ik wel waar het eindigt.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 18 jan 2012 23:46

Pure Be schreef:You’re welcome Het is zeker gemeend omdat je je eigen stijl hebt en heb gehouden ondanks alles... daar heb je toch ook wel kracht voor nodig voor al die snubbige opmerkingen die je kunt krijgen als je niet in het straatje past... (heb daar ervaring mee...).
Ooohw... die heb ik zeker wel gehad... en die zal ik vast nog meer krijgen :lol: Kon ik er vroeger verdrietig om worden, kan ik er nu eigenlijk alleen maar om lachen... Zal wel met de leeftijd en het ouder worden te maken hebben en met een bepaald besef zoals ik hierboven eigenlijk deels al beschreven heb.
Het is mijn hobby, ik heb daar verder geen verplichtingen in en ik hoef mezelf ook niet te bewijzen. Ik maak wat ik mooi vind en als ik daar van anderen waardering over krijg, vind ik dat leuk en kan ik zeker blij van worden. Maar als men mij of mijn werk afkraakt, dan doet me dat tegenwoordig nauwelijks meer wat... Niet iedereen heeft dezelfde smaak en niet iedereen vindt mooi wat ik mooi vind en dat mag uiteraard.... hoewel ik nooit zo snap waarom mensen het persoonlijk moeten maken wanneer ze je niet eens in RL kennen... Maar goed, dat zie ik dan maar als iets wat typisch bij internet hoort :wink:
Pure Be schreef:Commercieel bezig zijn is zeker niet slecht, maar ik denk wel dat daar ook heel wat bij komt kijken. Hierbij moeten de mensen natuurlijk wel veel bezig zijn met de huidige trends, voornamelijk alleen omdat daar hier het meeste omzet weg komt. Het lijkt mij trouwens ontzettend moeilijk hoor… ik ben daar veel te eigenzinnig voor…
Maar dat is wel de basis om jezelf en een eigen stijl te ontwikkelen :wink: Vertrouwen krijgen in je eigen kunnen en het besef krijgen dat wat je doet, je in eerste instantie doet voor jezelf! Jij moet er blij van worden, jij moet je er goed bij voelen! Daarmee leg je een stukje van jezelf in je werk en geef je je werk een ziel en dat is nou net dat stukje wat men als onderscheidend beoordeelt zonder het te kunnen benoemen..
Ik ga geloof ik nu wel erg diep, maar misschien weet je al wat ik ermee bedoel en anders moet je het maar eens ter sprake brengen in het atelier...
Pure Be schreef:Op dit moment hebben wij twee exposities lopen, één in een bistro dat druk wordt bezocht en één in de openbare bibliotheek hier in Harlingen. In Leeuwarden (de bistro) hangen twee schilderijen van mij, in de bieb hangen er vijf en mijn sieraden (oud + een paar nieuw). Ook zullen we verder in het jaar (na juni zo en zo) weer een expositie hebben. Toch ontzettend leuk!
Dat is zeker leuk! Exposeren doe ik ook graag en hoop dat ook eens in de zoveel jaar te kunnen doen. Mijn sieraden worden ook met regelmaat ingezet voor fotoshoots met een thema en dat vind ik ook erg leuk :D
Pure Be schreef:Plezier is toch wel de grootste motivatie die ik heb om verder te kunnen komen. Dit bevorderd mijn creatieve denken… LOL
Dit vasthouden en dan kom je er wel! :wink:

Bianc
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Bianc » do 19 jan 2012 11:30

Jewel schreef:Ooohw... die heb ik zeker wel gehad... en die zal ik vast nog meer krijgen :lol: Kon ik er vroeger verdrietig om worden, kan ik er nu eigenlijk alleen maar om lachen... Zal wel met de leeftijd en het ouder worden te maken hebben en met een bepaald besef zoals ik hierboven eigenlijk deels al beschreven heb.

Het is mijn hobby, ik heb daar verder geen verplichtingen in en ik hoef mezelf ook niet te bewijzen. Ik maak wat ik mooi vind en als ik daar van anderen waardering over krijg, vind ik dat leuk en kan ik zeker blij van worden. Maar als men mij of mijn werk afkraakt, dan doet me dat tegenwoordig nauwelijks meer wat... Niet iedereen heeft dezelfde smaak en niet iedereen vindt mooi wat ik mooi vind en dat mag uiteraard.... hoewel ik nooit zo snap waarom mensen het persoonlijk moeten maken wanneer ze je niet eens in RL kennen... Maar goed, dat zie ik dan maar als iets wat typisch bij internet hoort :wink:
Ik kon me er ook nog wel eens druk om maken, maar dat komt denk ik toch vooral omdat het bij mijn familie weg komt. Zij kunnen ontzettend denigrerend reageren… Ik ben namelijk het excentrieke schaap in de familie, ik doe alles wat bij hun eigenlijks niet bij hun in het straatje past. Ik wist al vroeg dat ik anders was dan hun… en vroeger dacht ik altijd, waarom ben ik niet hetzelfde, nu denk ik: ik ben wie ik ben en ik ben uniek… Uniek zijn is voor mij juist belangrijker… daarmee weet je je juist te onderscheiden… :D En zij weten daar niet mee om te gaan… en dat is nu hun probleem. Oh het doet nog wel zeer hoor… maar ik heb inmiddels geleerd om me er minder druk om te maken dan voorheen.
Jewel schreef:Maar dat is wel de basis om jezelf en een eigen stijl te ontwikkelen :wink: Vertrouwen krijgen in je eigen kunnen en het besef krijgen dat wat je doet, je in eerste instantie doet voor jezelf! Jij moet er blij van worden, jij moet je er goed bij voelen! Daarmee leg je een stukje van jezelf in je werk en geef je je werk een ziel en dat is nou net dat stukje wat men als onderscheidend beoordeelt zonder het te kunnen benoemen..
Ik ga geloof ik nu wel erg diep, maar misschien weet je al wat ik ermee bedoel en anders moet je het maar eens ter sprake brengen in het atelier...
Ik weet precies wat je bedoeld. Mijn zelfvertrouwen is ontzettend laag ivm alle gebeurtenissen in mijn leven en krabbel hier nu langzaam maar zeker uit, dit ook mede door alles wat ik nu aan het ben ontwikkelen. Maar, ik ben er wel van overtuigd dat in mijn laatste werken dit nu precies is gebeurd. En het is best wel toevallig omdat ik dit stukje op mijn website heb staan bij mijn bio:

Ik uit veel van mijn emoties in mijn werk. Artistiek bezig zijn hoort gewoon bij mijn leven. Het is dan ook onmogelijk om mijn leven zonder dat voor te stellen.

:D
Jewel schreef:Dat is zeker leuk! Exposeren doe ik ook graag en hoop dat ook eens in de zoveel jaar te kunnen doen. Mijn sieraden worden ook met regelmaat ingezet voor fotoshoots met een thema en dat vind ik ook erg leuk :D
Oohhh das ook leuk! Ik kan niet wachten totdat al het oude bij mij uit mijn collectie is en ik bezig kan met mijn nieuwste collectie! Hoewel ik zeker nog meer moet leren over het afwerken van mijn beadwork… LOL
Jewel schreef:Dit vasthouden en dan kom je er wel! :wink:
Oh, daar ben ik ook wel van overtuigd… zolang ik op deze koers blijf gaan dan zie ik mijn dromen vast wel in vervulling gaan :D

muis26
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door muis26 » do 19 jan 2012 19:18

Een mooie discussie, over trends volgen of niet. Een klein jaar geleden ben ik 'commercieel' gegaan met mijn sieraden, heb me ingeschreven bij de KVK. Maar ook ik maak het liefst wat ik zelf mooi vind, en als een ander het dan wil kopen, is dat alleen maar mooi meegenomen. Vind je het niks wat ik maak, dan ben je blijkbaar niet de juiste klant voor mij.
Mijn 'oplossing': ik 'verdien' het meeste geld door het geven van workshops en, vaker nog, kinderfeestjes. Nou ja, verdienen heb ik tussen aanhalingstekens gezet, want als ik er de hypotheek van zou moeten betalen zouden we al lang geen huis meer hebben :lol: Maar er blijft in ieder geval onder aan de streep geld over. Dit geld kan ik dan weer gebruiken om materialen te kopen om de sieraden te maken die ik zelf graag wil maken.

De kinderfeestjes vind ik ontzettend leuk om te doen, en daarnaast kan ik mijn eigen keuzes maken voor mijn sieraden, zonder me er druk om te maken of een ander het wil kopen of niet en of het wel de juiste trend is. Ik heb een site waar ze op staan, maar verkoop eigenlijk vooral via facebook, waar ik via mijn eigen pagina wel een aantal mensen heb weten te bereiken die mijn werk wel kunnen waarderen en af en toe wat aanschaffen :wink:
Groetjes,
Christa

Gesloten