Probleem met 'na' maken

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Inekes
Bead Lover
Contacteer:
Inspireren versus namaken

Bericht door Inekes » wo 26 sep 2007 08:24

Mijn favorieten op mijn computer staan vol met sites (veel amerikaans) van fimokunstenaars. Waarom? Ter inspiratie. Precies namaken vind ik zelf niet leuk, maar iets soortgelijks proberen (op mijn manier) wel. Zo heb ik ook dierenvachtjescanes gemaakt (geïnspireerd door de voorbeelden van DragonMagic). Ik heb zelf bedacht hoe dat te doen, vooral door foto's van de echte vachten te zoeken en dat proberen na te maken. Is dat namaak? Ze zijn nooit hetzelfde als die van een ander (ik heb het immers zelf gedaan, op mijn manier), dus ik vind van niet.
Bloemencanes bedenk ik zelf, qua kleur en vorm, maar er zijn al zoveel bloemencanes... kans is groot dat er al ergens zoiets is gemaakt. Tja...
Ik vind het idee van Sandra wel goed (instructie maken en verkopen). Ik ben zelf zo'n fimo-er die iets ziet en zelf wil bedenken hoe dat te doen. Dat is dan mijn eigen creativiteit.
Ik zag bij jou de delfts blauwe kralen. Vind ik een bijzonder leuk idee. Als ik zoiets ga maken, bedenk ik zelf hoe ik dat doe. Is dat namaak? Ik vind van niet. Inspiratie opdoen is niet te voorkomen en vind ik ook niet verkeerd.
De vraag is alleen: waar ligt voor jou de grens? Als je dat duidelijk hebt, moet je voor jezelf bedenken hoe je daar mee om kunt en wilt gaan.

Succes ermee,

Ineke
The only interesting answers are those which destroy the questions

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » wo 26 sep 2007 08:32

natuurlijk zullen de 3d bloempjes niet helemaal mijn idee zijn, iedereen kan zoiets maken. Mij gaat het ook vooral om de roosjes kralen die ik maak. Daar heb ik al heel wat vragen over gehad...Ik vind het ook niet erg als iemand het als 'inspiratie' gebruikt, dit doe ik zelf ook soms als ik iets moois heb gezien. Maar even een voorbeeld van een vraag die ik kreeg:

Vind je het erg als ik de roosjes kralen namaak om ze ook te gaan verkopen?

Nu vind ik dit gewoon belachelijk...Ik bedoel, ze koopt niets maar vraagt gewoon brutaal of ze het ook mag gaan verkopen.
Hier ging mijn vraag eigenlijk over, hoe jullie hier mee om gaan :)

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » wo 26 sep 2007 08:37

Daar is maar 1 antwoord op :) Gewoon keihard NEE zeggen :)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Rooos
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Rooos » wo 26 sep 2007 08:39

Dan moet ik nog maar zien of die dan net zo mooi worden als die van jou!

Ik zou inderdaad niet mijn manier van werken uitleggen, dat heb jij ook allemaal zelf moeten uitvogelen, dus dat moet die ander dan ook maar doen! Geheim van de kok zeg maar! :D

Rooos
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Rooos » wo 26 sep 2007 08:40

DMBijoux schreef:Daar is maar 1 antwoord op :) Gewoon keihard NEE zeggen :)
JA! dus...in dit geval... :wink:

(op de vraag of je het erg zou vinden)
Laatst gewijzigd door Rooos op wo 26 sep 2007 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 26 sep 2007 08:41

:lol: het woord namaak staat er zelfs letterlijk in, en dan niet eens voor d'rzelf, maar om te verkopen. ik zou antwoorden 'is de wereld vierkant'? nee dus. ;)

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » wo 26 sep 2007 08:46

Dit is gewoon bezopen: gaan vragen of je iets na mag maken om te verkopen notabene.
Ik zou een vraag terug stellen: Wat denk je nou zelf hoe ik dat zou vinden?
En vervolgens zou ik ook duidelijk melden, dat ik niet begrijp dat iemand de brutaliteit heeft dit zelfs ook maar te vragen.

Ergens zegt het ook wel wta over de persoon die dit vraagt hoor....ik bedoel; waar zit haar verstand dan...in haar grote teen of zo?
What's life whithout beads

kraaltje
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door kraaltje » wo 26 sep 2007 09:02

Ach ja fimo is niet mijn vak maar ik bestel gewoon bij miss criss
En als ik kijk wat die roosjes hangers kosten kun je ze zelf eigenlijk niet voor maken, er zit tijd en heeeel veel geduld in dat weet ik wel.
En ik maak er gewoon een mooie ketting bij en dat is dan mijn bijdrage aan de ketting :D

Crista maakt hele aparte hangers die ik verder nog nooit ergens anders heb gezien dus zij heeft gewoon een eigen styl bedacht.
Natuurlijk kan iedereen dit gewoon maken maar ben je er dan tevreden mee als je het na aapt van een ander?
En als je doel dan ook nog is verkopen dan vraag ik mij af waar je mee bezig bent :roll:

Christa ga lekker zo door en als mensen vragen of ze het mogen namaken dan zeg je gewoon lekker keihard nee.
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » wo 26 sep 2007 10:12

dank jullie voor de reacties,

ik ben gelukkig dus niet de enige die zo denkt!! :)

Willemijn
Bead Reader

Bericht door Willemijn » wo 26 sep 2007 11:22

Hallo,

Ik ben zo'n "namaker"! Niet in de zin van Fimo (zou me niet eens lukken) maar ik heb wel duidelijke patronen nodig om iets te maken. Ik ben, helaas, niet zo creatief om zelf iets te bedenken maar hou van knoeien met kraaltjes en iets moois te maken.
Ik ga er vanuit dat als een patroon op internet staat je het mag gebruiken. En als ik een patroon moet kopen dan is dat ook geen probleem. Dan betaal ik gewoon en dat is niet meer dan terecht. Ik koop regelmatig patronen. Tenslotte betaal ik ook voor boekjes met patronen in de winkel.
Zou inderdaad jouw "geheim" niet zo maar prijs geven maar je laten betalen voor de instructies. (Als je die al kwijt wil).

lindav36
Bead Reader

Bericht door lindav36 » wo 26 sep 2007 12:23

Wat een lef iemand die het wilt gaan namaken om te verkopen.

Mijn vraag elders op deze site was niet zozeer op te gaan namaken.Vind het veel te leuk zelf dingen uit te proberen.Waar ik tegenaan liep was denk ik te zachte fimo ofzo waardoor het net leek of tijdens het bakken de boel inzakte.
Bedoelde alleen maar dat het er bij jou zo heel mooi op blijft liggen.
Ik ging er eigenlijk van uit dat er al lang een site of een boekje bestond met de uitleg daarover .En dat kon ik niet vinden.

Dus wie weet als je er ooit tijd en zin in hebt zelf een boekje ofzo maken ?

groetjes
linda

miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » wo 26 sep 2007 12:50

lindav36 schreef: Mijn vraag elders op deze site was niet zozeer op te gaan namaken.Vind het veel te leuk zelf dingen uit te proberen.Waar ik tegenaan liep was denk ik te zachte fimo ofzo waardoor het net leek of tijdens het bakken de boel inzakte.
Bedoelde alleen maar dat het er bij jou zo heel mooi op blijft liggen.....
Ik had je vraag inderdaad gelezen, maar dit vind ik inderdaad niet namaken hoor! jou vraag gaat over een techniek en niet over hoe en of je iets moet namaken! :) dat is dus ook niet erg hoor!

Tara
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Tara » wo 26 sep 2007 13:36

Ik vind dat je een heel eigen stijl hebt, Christa, en natuurlijk zal jij ook je inspiratie ergens vandaan gehaald hebben, maar dat neemt niet weg dat sommige mensen je nu eenmaal 'nadoen'. Ik denk dat iedereen dit wel eens meemaakt. Ik zeg maar zo: aan de ene kant is het natuurlijk leuk om te weten dat mensen je maaksels inspirerend vinden en aan de andere kant: als het precies wordt nagemaakt om te verkopen...tja, dat zou ik ook niet zo leuk vinden. Ik zou het in ieder geval niet zo zwaar opnemen, als iemand mij zoiets zou vragen zou ik gewoon nee zeggen (en je voorkomt het uiteindelijk toch niet)
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......

kadya
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door kadya » wo 26 sep 2007 14:16

Het blijft een moeilijk onderwerp.
Alle goede ideeen vinden navolging, altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.
Zelf ken ik de bloempjes op de kralen ook al heel lang.
En op deze site : http://www.jaedworks.com/clayspot/techniques/roses.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kan je precies vinden hoe je de roosjes maakt.
Het is heel moeilijk om de grens te trekken tussen namaak en iets leuk vinden en ook uitproberen.
De een heeft meer fantasie dan de ander.
Zelf probeer ik altijd, wanneer ik iets leuks zie, om er een eigen draai aan te geven. Dat is het leuke van creatief bezig zijn.
Letterlijk kopieeren kan (bijna) iedereen. (en ook dat is niet altijd slecht).
Als je niet wilt dat mensen je spullen namaken, moet je het niet op het internet zetten.
Ik vind je creaties trouwens ontzettend mooi, maar sorry... niet nieuw, althans niet voor mij..!

Mariska_V
Bead Starter

Bericht door Mariska_V » wo 26 sep 2007 14:51

Deze hele discussie is al eens uitgebreid eerder geweest.
Zelf denk ik dat als iemand handig genoeg is om iets na te maken, zij het nooit zal gaan kopen, en de vraag is of het hetzelfde wordt.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het ook wel simpel om te vragen om de werkwijze en dan ook nog te zeggen dat ze het gaat verkopen.
Maar aan de andere kant wel eerlijk, je weet ook niet wat de rest, die dit niet zo eerlijk zegt ermee gaat doen.

Gelukkig houd ik niet zo van die fimo spullen en namaken zie ik al helemaal niet zitten, dus van mij zal je geen last hebben.
Vind het overigens wel heel kunstig gemaakt.

Gesloten