Foto's sieraden...

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Annemieke
Bead Believer
Contacteer:
Foto's sieraden...

Bericht door Annemieke » zo 06 apr 2003 19:23

Eindelijkkkk ik heb er een!!!!! Een digitale camera van ons pap en ons mam gekregen!!! De lieverds!!!!!
Ben nu de hele dag al bezig foto's te maken van al mijn sieraden maar er mislukken er meer dan dat er mooi en helder zijn.
Het lijkt wel of ze wat overbelicht zijn.
Heeft iemand misschien nog bruikbare tips?
Alvast bedankt!

Lieve groetjes Annemieke

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 06 apr 2003 20:01

adobe photoshop kan ik je zeker aanraden, eigenlijk vooral als het te donker is. je kan daar nl eenvoudig foto's donkerder of lichter maken, nl via image -> adjust -> brightness/contrast of via image -> adjust -> variations.

voor de rest weet ik niet waarom het te licht is...anders eens goed naar de gebruiksaanwijzing kijken? in ieder geval leuk voor je dat je nu zo 'n camera hebt, het is erg handig! :)

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » zo 06 apr 2003 20:49

Alleen hoop ik dat je er beter mee zal kunnen werken dan ik. Mijn broer heeft er ??n gekocht, maar die is zo ingewikkeld, dat ik er nog niet in geslaagd ben er een mooie foto mee te maken van mijn juwelen :cry:
Maar dat zal dan wel weer aan mij liggen :wink:

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » zo 06 apr 2003 20:55

Hoi,

Ik zelf heb ook wat probleempjes met het maken van goede foto's. Bij mij waren ze vooral onderbelicht (donker dus). Ik heb van alles geprobeerd van spots tot bouwlampen toe. Ook ging mijn achtergrond daardoor erg kleuren (roze of blauw, terwijl het wit was). Wat nu het beste lukt is met gewoon daglicht EN flits de foto maken. Ik ben vandaag bezig geweest met het scannen van kettingen en daarvan vond ik het resultaat redelijk maar ook nog niet optimaal. :(

Ik blijf dus ook nog bezig. Ik ga ook maar eens op zoek naar Photoshop. Volgens mij moeten wij dat wel ergens nog in huis hebben. Ik werk er alleen nooit mee. Ik vind Photoshop best wel lastig :roll: of ligt dat aan mij?
Groetjes, Danielle

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 06 apr 2003 21:50

ikzelf vond het ook eerst lastig hoor, komt volgens mij omdat er ZOVEEL functies zijn. ook ik ken ze lang niet allemaal. maar de belangrijkste leer je snel genoeg: verkleinen / vergroten, kleur lichter maken en opslaan. en uitsnijden, zodat je minder onnodige leegte erom heen heb. als iemand adobe photoshop gebruik let me know, dan plaaats ik wel wat tips hier.

mariska

Bericht door mariska » ma 07 apr 2003 08:19

Zet de flitser van de camera eens uit, je moet voor een goed belichte plek. Maar meestal zijn de foto's veel mooier.

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » ma 07 apr 2003 16:31

Hoi Sandra,

Ik heb ontdekt dat op de laptop van mijn vriend Adobe Photoshop staat. Het is wel al een iets verouderde versie (5.5), maar hij doet het verder goed. Als je nog tips hebt; graagggg :). Ik wil nml. proberen de foto's op mijn site duidelijker te maken. Ik hoor namelijk geregeld van mensen: "oh, in het echt zijn ze mooier..." :( en :o... Dus de foto's zijn in ieder geval aan verbetering toe.
Groetjes, Danielle

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » ma 07 apr 2003 16:54

sandra Geplaatst: Zo 06 Apr 2003 21:01 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

adobe photoshop kan ik je zeker aanraden, eigenlijk vooral als het te donker is. je kan daar nl eenvoudig foto's donkerder of lichter maken, nl via image -> adjust -> brightness/contrast of via image -> adjust -> variations.
Dit werkt heel goed. :D :D Thanks!
Groetjes, Danielle

Annemieke
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Annemieke » ma 07 apr 2003 18:36

Hoi allemaal,

Jeetje wat een hoop antwoorden, fijn!!!
Ik heb inderdaad het boekje nog eens doorgespit Sandra en ga ook eens proberen handmatig wat dingen in te stellen qua licht.
Wij hebben inderdaad Photoshop dus daar kan ik het evt. ook nog eens mee proberen.
Evt. tips voor Photoshop zijn dus altijd welkom!!!
Alvast bedankt iedereen, ik laat wel weten hoe het gaat.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 07 apr 2003 21:14

ok bij deze wat instructies waar je welke functionaliteit kan vinden. woorden zijn in het engels, als je nederlandse heb kan je tellen.

image -> image size (6de van boven) -> kan je de grootte wijzigen
image -> canvas size (7de van boven) -> kan je ruimte toevoegen aan het plaatje. de foto vergroot of verkleint dan niet, er komt bv ruimte omheen
image -> crop (9de van boven). als je deel van plaatje heb geselecteerd en alles wat eromheen is weg wil moet je op crop klikken.
edit -> free transform (13de) . hiervoor moet je eerst een deel of het hele plaatje selecteren. vervolgens kan je het eenvoudig draaien
edit -> transform (14de) . je kan bv 180% draaien.
image -> adjust (2de van boven) -> variations (helemaal onderaan). en dan vooral lighter of darker.
file -> save for web. rechtsboven kan je eisen instellen. daar kan je linksboven selecteren wat voor type je wil. jpg of gif. jpg moet je voor foto's nemen, gif voor tekeningen. vervolgens kun je de quality / kwaliteit selecteren: hoe later hoe kleiner het bestand = hoe beter voor de bezoeker want dan laadt het snel, maar ook hoe slechter de kwaliteit. ikzelf doe meestal kwaliteit 45.

dat zijn zo een beetje de handigste tips. als je meerdere plaatjes samen wil voegen tot 1 bestand kan je met layers werken. daar kan je even mee puzzelen, zelf weet ik er ook niet zoveel van.

Annemieke
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Annemieke » di 08 apr 2003 18:46

Bedankt Sandra,

Zijn een hoop tips. Ik ga eens aan het stoeien en jullie horen wel hoe het gaat.
Zal dan ook eens iets op het forum zetten.

Groetjes

caro
Bead Discoverer

Bericht door caro » di 08 apr 2003 19:27

hey tof Annemieke, dat je nu ook een digitale hebt ! De mijne heb ik al van februari en ik ben ook nog steeds aan het uitpluizen hoe alles werkt ! Tips kan ik je niet echt geven, weet er zelf ook iets te weinig van qua techniek !

Liefs
Caro :)

Petra
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Petra » wo 09 apr 2003 10:39

Ik heb mijn camera al weer een paar maandjes maar het blijft stoeien om goede foto's te maken hoor. De camera zelf is geweldig en schiet echt mooie plaatje maar sieraden fotograveren is toch effe wat anders dan een leuk portretje.
Maar toch wel een paar tips: gebruik geen onder of achtergrond waar veel glans inzit of die glimt.
Daglicht is mooi omdat je dan geen flitser hoeft te gebruiken maar ik heb dan weer veel last van schaduw..... Ik belicht de sieraden met een spotje van bovenaf, heb dan ook geen flitser nodig en tot nu toe geeft dat bij mij in ieder geval het beste resultaat. Bijna nooit meer last van overbelichting.
Succes verder......!!!!!

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » wo 09 apr 2003 14:01

Ik weet niet hoeveel megapixels jullie hebben, maar ik dacht dat je er minsten 3.0 moet hebben voor een beetje goeie foto's.

Heb er zelf ook veel problemen mee.

Succes jullie allen!
Veel liefs,
Marlies

Annemieke
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Annemieke » wo 09 apr 2003 19:54

Dat met die pixels daar kreeg ik verschillende informatie over.
In de ene winkel zei die man dat je alleen veel megapixels nodig hebt als je foto's van groot formaat wilt maken. (groter dan 10x15)
En dat je om sieraden te kunnen fotograferen vooral veel zoom nodig hebt.
In de andere winkel vertelde die verkoper dat je juist heel veel pixels nodig hebt en helemaal geen zoom.
Ik heb nu dus een camera met flinke zoom en 3.0 pixeltjes.
Hij maakt echt super duidelijk foto's en je kunt echt mega inzoomen!!!
Nu alleen nog het licht en dan komt het helemaal goed.

Gesloten