Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
-
gootje
- Bead Intelligent
aanslag op swarowski
Bericht
door gootje » zo 20 mar 2005 17:13
ik heb erg veel peplakt de laatste tijd
nu heb ik de overtollige lijm met wat aceton kunnen verwijderen.....maar op sommige steentjes blijft een wittige waas achter......
ik meen hier wel ergens gelezen te hebben hoe je die verwijderd, maar kan het niet meer terug vinden
kan iemand me helpen

-
m@rlies
Bericht
door m@rlies » zo 20 mar 2005 17:28
Kun je gewoon met een sateprikkertje eraf krabben.
-
gootje
- Bead Intelligent
Bericht
door gootje » zo 20 mar 2005 18:29
tja...dat lukt niet
het is met 2 componenten lijm van uhu geplakt, dat krab je er niet zomaar vanaf

-
m@rlies
Bericht
door m@rlies » ma 21 mar 2005 19:03
hmmmm, sorry maar dan weet ik het ook niet (ik zorg er altijd voor dat er geen restjes op de steen zelf zit) maar ja dat lukt natuurlijk ook niet altijd.
-
gootje
- Bead Intelligent
Bericht
door gootje » ma 21 mar 2005 19:06
de lijm heb ik wel kunnen verwijderen met aceton.....maar de witte aanslag / waas die krijg ik niet weg

-
m@rlies
Bericht
door m@rlies » ma 21 mar 2005 19:55
En de witte aanslag kun je zeker weten met een sateprikker wegkrabben !!!

-
piep
- Bead Discoverer
Bericht
door piep » di 22 mar 2005 12:25
Een naald! Met een naald moet het lukken. Maar ik zou eerst een sopje maken met afwasmiddel, soda of spiritus, daarin lekker onderdompelen en met een oude tandenborstel goed borstelen. Niet drukken, gewoon borstelen. Daarna met keukenpapier goed droogwrijven. Met papier verwijder je de laatste restjes en zorg je er ook voor dat al het vocht opgenomen wordt zodat de beplakte onderdelen niet gaan corroderen. Als er daarna nog restjes zijn dan deze met de punt van een naald loskrabben en als laatste alle losse deeltjes met een wattenstaafje met alcohol verwijderen.
Ik ben een beetje bang dat de witte waas die jij hebt niet hetzelfde is als de witte waas die je wel eens hebt als je secondenlijm met aceton verwijdert.
Ik weet vrij zeker dat 2 componentenlijm namelijk niet op te lossen is met aceton (of wat dan ook), maar alleen mechanisch (met een werktuig dus, zoals een naald bijv.) te verwijderen is. Misschien is die van UHU anders (die heb ik nooit gebruikt), maar ik ben een beetje bang dat jouw witte waas aangetaste hars is (1 van de twee componenten in 2 componentenlijm is hars) en dat je deze gewoon mechanisch moet zien te verwijderen.
Als je acrylsteentjes hebt gebruikt kan het ook nog zijn dat deze aangetast zijn door de aceton. Die laag is niet te verwijderen.
-
100%Kraal
- Bead Intelligent
-
Contacteer:
Bericht
door 100%Kraal » di 22 mar 2005 12:41
piep schreef:Een naald! Met een naald moet het lukken. Maar ik zou eerst een sopje maken met afwasmiddel, soda of spiritus, daarin lekker onderdompelen en met een oude tandenborstel goed borstelen. Niet drukken, gewoon borstelen. Daarna met keukenpapier goed droogwrijven. Met papier verwijder je de laatste restjes en zorg je er ook voor dat al het vocht opgenomen wordt zodat de beplakte onderdelen niet gaan corroderen. Als er daarna nog restjes zijn dan deze met de punt van een naald loskrabben en als laatste alle losse deeltjes met een wattenstaafje met alcohol verwijderen.
Ik ben een beetje bang dat de witte waas die jij hebt niet hetzelfde is als de witte waas die je wel eens hebt als je secondenlijm met aceton verwijdert.
Ik weet vrij zeker dat 2 componentenlijm namelijk niet op te lossen is met aceton (of wat dan ook), maar alleen mechanisch (met een werktuig dus, zoals een naald bijv.) te verwijderen is. Misschien is die van UHU anders (die heb ik nooit gebruikt), maar ik ben een beetje bang dat jouw witte waas aangetaste hars is (1 van de twee componenten in 2 componentenlijm is hars) en dat je deze gewoon mechanisch moet zien te verwijderen.
Als je acrylsteentjes hebt gebruikt kan het ook nog zijn dat deze aangetast zijn door de aceton. Die laag is niet te verwijderen.
Zo dat is dan ook weer handig om te weten...
Hoe kom jij aan al die kennis over lijm en zo

?
Ik leer hier elke dag iets nieuws bij!
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!