fireline: welke dikte gewenst?

Voor suggesties of vragen over de zusjes van dit forum, Kralen.com en CreaDream.nl, moet je hier zijn. Alle feedback is welkom!
Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:
fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Sandra » wo 23 feb 2011 20:04

Hopelijk kan ik binnenkort eindelijk fireline verkopen. Voor degenen die het niet kennen: het kan gebruikt worden voor speciaal rijgwerk. Het is sterk, dun en je hebt minder kans op knopen of rafelen dan bij nymo of c-lon.

Nu vroeg ik me af: welke dikte is gewenst? 0,1 mm? of dikker of dunner? En welke lengte het liefst? Het kan zijn dat ik het alleen per 100 meter kan inkopen wat dan ongeveer 17 euro zal kosten.

Alvast bedankt voor input!

Gebruikersavatar
Eostre
Bead Producer
Berichten:1244
Lid geworden op:do 16 dec 2010 12:07

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Eostre » wo 23 feb 2011 20:11

Ik heb hier Fireline (Crystal) van 0,15 mm. Dit is fijn werken als je meer keren door bijvoorbeeld 15/0 seed beads moet.
Ik heb hier een rol van 45 meter.

Gebruikersavatar
Ines83
Bead Designer
Berichten:890
Lid geworden op:wo 28 apr 2010 19:52
Locatie:België - Antwerpen

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Ines83 » wo 23 feb 2011 20:13

Eostre schreef:Ik heb hier Fireline (Crystal) van 0,15 mm. Dit is fijn werken als je meer keren door bijvoorbeeld 15/0 seed beads moet.
Ik heb hier een rol van 45 meter.
Ik ook geloof ik...

daisy81
Bead Producer
Berichten:1116
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 21:46

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door daisy81 » wo 23 feb 2011 20:49

Eostre schreef:Ik heb hier Fireline (Crystal) van 0,15 mm. Dit is fijn werken als je meer keren door bijvoorbeeld 15/0 seed beads moet.
Ik heb hier een rol van 45 meter.
ja deze adviseerde idereen mij ook op ander forum. en ik heb zeker interesse :D

Gebruikersavatar
Justrita
Bead Fan
Berichten:363
Lid geworden op:di 25 jan 2011 13:23
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Justrita » wo 23 feb 2011 23:32

Ik zie bij de patronen van B&B altijd da hij een sterkte moet hebben van 6 lb.
Ik heb geen Idee hoe dik dat is :D
Ik heb hier een rolletje die vrij dun is en dat vind ik shit :oops: er staat niet op hoe dun en hier is al een dure creatie mee kapot gegaan.
Op het moment heb ik via een hengelsport winkel een rol van 0.04 mm en die werkt wel lekker.
Hij mag wel wat dikker, dan past het ook nog zeker meerdere keren door de kleinste kraaltjes en voel ik me toch iets zekerder wat betreft het "knappen" van de draad :roll:
Groetjes en liefs, Rita

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door ellybudding » do 24 feb 2011 08:32

ik heb onlangs fireline gekocht o,o6mm met een trekkracht van 4,4kg. IK heb hier goed schik mee, nog niet geknapt tijdens het werken hiermee. Knippen van het draad moet je wel met een goede scherpe schaar doen.

groetjes
Elly

Gebruikersavatar
Eostre
Bead Producer
Berichten:1244
Lid geworden op:do 16 dec 2010 12:07

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Eostre » do 24 feb 2011 11:02

Eostre schreef:Ik heb hier Fireline (Crystal) van 0,15 mm. Dit is fijn werken als je meer keren door bijvoorbeeld 15/0 seed beads moet.
Ik heb hier een rol van 45 meter.
Heb het even op mijn rolletje nagekeken. Er staat 4 lb op. Ik heb het besteld bij de concurrent :mrgreen: Op haar site staat dat het een treksterkte heeft van 7,9 kg.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Sandra » do 24 feb 2011 11:28

:D Bedankt voor de moeite!
Ik wacht nog even op antwoord van aantal bedrijven die ik heb gemaild, hopelijk kan ik het binnenkort leveren....
Gebruiken jullie overigens ook soms nog nymo of c-lon? Of volledig overgestapt op fireline?
Ikzelf ben wegens tijdgebrek niet zo vaak bezig met kralen, laatste tijd wel weer en ben gisteren voor het eerst met fireline begonnen. Op zich bevalt het wel, wel heb ik een hele lange stuk geknipt omdat dat ook bij de tutorial stond aangegeven. Soms lijkt het dan net of het in de knoop is gegaan maar dan kun je het zo lostrekken. Ik neem aan dat fireline net zo makkelijk afwerken / nieuwe draad vastzetten is als bij rijggaren?

Gebruikersavatar
Justrita
Bead Fan
Berichten:363
Lid geworden op:di 25 jan 2011 13:23
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Justrita » do 24 feb 2011 13:38

Ik werk ook met Nymo en c-lon, ik ben er voor mijzelf nog niet echt uit wat prettiger is, hoewel ik voor de rijgwerkjes de laatste tijd toch vaker Fireline pak :D
Ik heb af en toe wel het idee, dat na verloop van tijd een knoopje zich makkelijker "loswerkt"met fireline en dat je echt een drupje lijm op het knoopje moet doen.
Groetjes en liefs, Rita

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Sandra » do 24 feb 2011 17:40

:banaan: Waarschijnlijk heb ik over 'n weekje de fireline binnen. Ik wacht nog op info over beschikbare diktes en lengtes en zal dan de eerste inkoop doen. Ik heb al elders wat voor mezelf ingekocht en zal het vanavond eens testen. ;)

Als iemand nog kan posten waarom juist fireline of waarom juist nymo dan hoor ik dat graag!

sriwi
Bead Believer
Berichten:295
Lid geworden op:ma 13 jul 2009 13:34
Locatie:plekje aan het IJsselmeer

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door sriwi » do 24 feb 2011 17:56

Werken met Fireline vindt ik zelf wat prettiger als ik bicones (of kraaltjes met een scherp randje) gebruik in mijn werkjes, draad snijdt dan niet zo snel door. Nymo voor mijn beadwork, maar moet net als Rita bekennen dat ook ik de laatste tijd sneller naar mijn rol Fireline grijp :D !

Gebruikersavatar
miran66
Bead Designer
Berichten:917
Lid geworden op:vr 23 mar 2007 22:25
Locatie:Maastricht

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door miran66 » do 24 feb 2011 18:10

Persoonlijk wil ik niets anders meer dan fireline.

Op mijn rolletje staat Extra Fine 4LB/Size B 125 yd (lengte) en 0.006 (dikte?)
Ik heb ook dikker gehad maar vindt dit net fijner.
Groetjes Miran

ellybudding
Bead Hysteric
Berichten:3136
Lid geworden op:wo 29 okt 2008 14:14
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door ellybudding » do 24 feb 2011 19:02

ik werk tegenwoordig bijna alleen maar met fireline. Bij nymo had ik vaak dat ik door een ander draad stak met de naald en als je het dan toevallig uit moet halen dan heb je vaak wel een probleem, dus wat dat betreft geef ik de voorkeur aan fireline. En voor Sandra wat betreft lang draad. Ik werk ook met een lang draad, elke keer tussendoor te moeten afhechten wordt er vaak toch ook niet mooier op.

groetjes
Elly

DZG
Bead Designer
Berichten:868
Lid geworden op:zo 08 nov 2009 19:16
Locatie:Zaandam
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door DZG » di 15 mar 2011 19:19

Is er al bekend wanneer de fireline te koop gaat zijn?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: fireline: welke dikte gewenst?

Bericht door Sandra » di 15 mar 2011 19:53

:oops: tijd vliegt voorbij hier, had eigenlijk al kunnen bestellen. Waarschijnlijk uiterlijk volgende week. Ik zal hier posten zodra het online is.

Gesloten