PM

Voor suggesties of vragen over de zusjes van dit forum, Kralen.com en CreaDream.nl, moet je hier zijn. Alle feedback is welkom!
Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 18 feb 2007 13:50

Wat is toeassen dan :lol: :lol: Oh die was wel erg flauw :oops: Gelukkig heb ik geen pop-ups, want stoor me ook wel eens aan bepaalde taalfouten ( niet zozeer schrijf maar echt taal, zeg maar). Moet eerlijk zeggen dat ik me er bij Sandra altijd minder druk om maak, met haar Zuid-Afrikaanse achtergrond :wink:

Wat ik trouwens echt heel vervelend vind is; nooit geen, kost duur, opnoteren, nachecken aaarrrggghhh ( Oh, da's lekker Nederlands zeg :lol: )
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Hilde
Bead Intelligent

Bericht door Hilde » zo 18 feb 2007 14:24

Mar-JoYa schreef:Wat is toeassen dan :lol: :lol: Oh die was wel erg flauw :oops: Gelukkig heb ik geen pop-ups, want stoor me ook wel eens aan bepaalde taalfouten ( niet zozeer schrijf maar echt taal, zeg maar). Moet eerlijk zeggen dat ik me er bij Sandra altijd minder druk om maak, met haar Zuid-Afrikaanse achtergrond :wink:

Wat ik trouwens echt heel vervelend vind is; nooit geen, kost duur, opnoteren, nachecken aaarrrggghhh ( Oh, da's lekker Nederlands zeg :lol: )
En dingen zoals "Hij heb meer als mijn" ipv Hij heeft meer dan ik....... Daar erger ik me meer aan dan een e'tje teveel in een tekst.

En zo kan ik nog vele voorbeelden noemen.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

Nathalie
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Nathalie » zo 18 feb 2007 14:24

Ik kan me ook storen aan bepaalde fouten, maar niet aan een extra e ofzo.
Enigste, daar krijg ik nou jeuk van ;-)

Mieke
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Mieke » zo 18 feb 2007 15:28

Mar-JoYa schreef:Wat is toeassen dan :lol: :lol: Oh die was wel erg flauw :oops: Gelukkig heb ik geen pop-ups, want stoor me ook wel eens aan bepaalde taalfouten ( niet zozeer schrijf maar echt taal, zeg maar). Moet eerlijk zeggen dat ik me er bij Sandra altijd minder druk om maak, met haar Zuid-Afrikaanse achtergrond :wink:

Toeassen? :lol: Ik heb het meteen gewijzigd. :twisted:
Groetjes en kraalplezier van Mieke

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » zo 18 feb 2007 16:16

Healthy schreef:Maar IK 'erger' me aan mensen die zeggen: 'ik irriteer me aan'.
IETS irriteert jou. Je irriteert je niet ergens aan, je ergert je. Of iets ergert jou.

:wink:
"Ik raak geirriteerd door" dan...?
(beetje off topic, ik weet het, maar daar had ik eigenlijk nooit bij stil gestaan :oops: )
~Audrey~

Vendelle
Bead Interested

Bericht door Vendelle » ma 19 feb 2007 10:00

Ik houd ook niet van taal- en spelfouten, maar ook al doe je nog zo je best, je ontkomt er gewoon niet aan. Maar soms wordt het wel heel erg. Ik hoorde iemand een keer zeggen: "nee, dat was hij niet, dat was hem broer!" :lol:

Als logopedist hoor ik dagelijks heel wat foute zinsconstructies, maar dat sloeg toch wel alles (zeker omdat het een volwassene was die het zei)!

Mieke
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Mieke » ma 19 feb 2007 10:36

Vendelle schreef:Ik houd ook niet van taal- en spelfouten, maar ook al doe je nog zo je best, je ontkomt er gewoon niet aan. Maar soms wordt het wel heel erg. Ik hoorde iemand een keer zeggen: "nee, dat was hij niet, dat was hem broer!" :lol:

Als logopedist hoor ik dagelijks heel wat foute zinsconstructies, maar dat sloeg toch wel alles (zeker omdat het een volwassene was die het zei)!
AU!
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » ma 19 feb 2007 12:01

Zannalee schreef: Enigste, daar krijg ik nou jeuk van ;-)
Oeoeoeoeoeoeoeoe en net op mijn rug waar ik niet kan krabben :lol: :lol:

Kennen en kunnen is ook zo'n fijne :wink: en wat ook een hoge jeukfactor heeft is jouw en jou............. :evil:

Toch leuk om te lezen dat wij een J-Factor hebben :D

poing
Bead Hysteric

Bericht door poing » ma 19 feb 2007 13:02

Dus ik ben niet de enige :lol: Ik erger me ook keer op keer mateloos aan spel- en taalfouten in reclame of uithangborden. En mijn vriend ergert zich dan op zijn beurt omdat ik het niet kan laten om er dan op te spreken :P
Maar die fout in de pop-up had ik nog niet gezien, eerlijk gezegd...
ipoingtudut

Healthy
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Healthy » di 20 feb 2007 19:32

@ Mieke,

sorry het was een inkoppertje, ik kon het niet laten... :D Iemand die zich stoort aan taalfouten en zich er zelf schuldig aan maakt. Niet dat ik zo perfect ben hoor... Kun je me vergeven?

Maar ondanks mijn gemopper over het 'geïrriteer' wil ik wel even kwijt dat ik het taalgebruik op dit forum van een behoorlijk niveau vind. Als ik zie wat er op andere fora soms allemaal staat.... zelfs in de onderwerpenlijst staan dan al dingen als "Hier ken je bijpraten" :shock:

Wat ik vaak irritant vind om te lezen/horen is: Hij is groter dan mij, zij heeft meer dan mij.
Ik leer mijn kinderen, dat er een werkwoord achter moet kunnen.
Dus: 'Hij is groter dan ik (BEN)', 'zij heeft meer dan ik (HEB)' en dan heb je meteen het goede persoonlijk voornaamwoord woord te pakken.

En wat me ook opvalt is dat tegenwoordig veel mensen "vervangen voor' gebruiken in plaats van 'vervangen door'. Ik heb geen idee waar dat ineens vandaan komt.

Maar ik zie het o.a. in de boeken van Sonja Bakker een aantal keer staan. 't Is net zoiets als toen 'de spits afbijten' ineens door iedereen werd vervangen door :lol: 'het spits afbijten' hoewel dat dan taalkundig weer juist was, als ik me goed herinner. Maar 't is dan ineens zo'n rage, en je hoort het plotseling iedereen zeggen.

TIP: als je een beetje op de hoogte wilt blijven van taalkundige veranderingen (en miskleunen) kun je je abonneren op Taalpost, http://www.taalpost.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook leuk: http://www.onzetaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » di 20 feb 2007 19:38

Weet je wat ik me wat dat betreft als oude doos wel eens afvraag is; hoe dat straks gaat als de SMS-generatie ( zoals ik de patat-generatie was, volgens mij :lol: ) moet gaan solliciteren. Ik zie echt steeds vaker "me" voorbijkomen als het mijn moet zijn enz. enz.

dekker
Bead Professional

Bericht door dekker » di 20 feb 2007 22:15

het is mij ook nog nooit opgevallen, het zou me ook niet opvallen denk ik en als zou het me opvallen zou ik het misschien niet eens melden. maar dit is gewoon opbouwende kritiek jolanda, ik vind dit alles behalve aanstellerij. er zijn gewoon mensen die zich aan verkeerde spelling en stijlfouten ergeren, en ik vind niet dat die mensen zich in moeten houden met hun opbouwende kritiek. het is alleen maar bedoelt om sandra te helpen, en er werd ook netjes gevraagd van kan je dit ajb veranderen, en niet die MOET echt verandert worden.

tegen de rest. hou er rekening mee dat de opmerkingen die bij de hand zijn ook verkeerd kunnen vallen... niet bij mij hoor, maar het kan gebeuren :wink:
Groetjes Marit

Pijkie
Bead Dreamer

Bericht door Pijkie » di 20 feb 2007 22:57

Als secretaresse ben ik gebonden aan correct nederlands taalgebruik (hoop nu ook echt dat ik geen typefouten maak...)
Ik erger me soms aan het wij, zij, jij, julie, hullie, zullie (Utrechts hè)gebeuren. Sinds ik Duits heb gestudeerd merk ik dat mijn nederlandse grammatica veel beter gaat en dat ik daar ook heel veel op let, ook bij anderen.

Ik vind niet echt dat er een uitgebreide discussie gehouden moet worden over sommige spelfouten, we zitten hier op een kralenforum en niet een taalinstituut.... Tuurlijk begrijp ik dat taalfouten soms storend kunnen zijn, maar daar kunnen we ook overheen lezen toch????

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » di 20 feb 2007 23:17

Healthy schreef:Ik leer mijn kinderen, dat er een werkwoord achter moet kunnen.
Dus: 'Hij is groter dan ik (BEN)', 'zij heeft meer dan ik (HEB)' en dan heb je meteen het goede persoonlijk voornaamwoord woord te pakken.
Dat is een leuk ezelsbruggetje zeg, die kende ik nog niet, bedankt!

Wat nog steeds 1 van mijn favorieten is bij D-tjes en T-tjes is het werkwoord waarover je twijfelt vervangen door "koken". Simpel maar zeer doeltreffend :D
~Audrey~

Hilde
Bead Intelligent

Bericht door Hilde » wo 21 feb 2007 00:20

flapflap schreef:Wat nog steeds 1 van mijn favorieten is bij D-tjes en T-tjes is het werkwoord waarover je twijfelt vervangen door "koken". Simpel maar zeer doeltreffend :D
Wat grappig. Daar gebruik ik "lopen" voor.
Afbeelding
Groetjes
Hilde

Gesloten