Layout width

Heb je opmerkingen, tips of vragen over het forum? Plaats het hier.
Gesloten
Cariina-
Bead Believer
Berichten:247
Lid geworden op:do 20 dec 2007 20:48
Locatie:Bilthoven
Contacteer:
Layout width

Bericht door Cariina- » wo 06 feb 2013 13:33

Hey,

Misschien is het iets om te kijken naar de layout van het forum. Het is namelijk erg smal, aangezien het waarschijnlijk is gemaakt voor 15" a 17" schermen van een aantal jaar geleden.
Tegenwoordig is de schermresolutie vaak hoger, waardoor de layout van het forum iets breder opgezet kan worden.

Groetjes, Carina

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Layout width

Bericht door Sandra » wo 06 feb 2013 15:33

Bedankt voor de tip. Je hebt op zich gelijk alleen denk ik dat het niet prettig leest als het ineens veel breder wordt. Stel ik toon hier foto's dan kan het gerust fullscreen getoond worden. Maar teksten worden meestal niet zo breed getoond omdat het dan niet meer fijn lijst. Zie bv http://www.nu.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , ook daar wordt het niet zo breed getoond. Anders kost het meer moeite om alles te lezen.

Mochten er toch meerderen vinden dat forum beter breder ingesteld kan worden dan hoor ik dat graag. Ik moet de software sowieso eens gaan updaten en de lay-out gaat dan sowieso veranderen.

Sanniesam
Bead Starter
Berichten:69
Lid geworden op:do 18 okt 2012 08:34

Re: Layout width

Bericht door Sanniesam » wo 06 feb 2013 16:42

Ik zou de tekst zeker niet breder maken, ivm de leesbaarheid. Je kan overigens zelf altijd je browser groter en kleiner maken met de functietoetsen ctrl +/-
En ondanks dat de schermen tegenwoordig groter zijn geworden, is er met de resolutie niet zo heel gek veel gebeurd, behalve dat het na het kleine rechthoekige scherm (800/600) een iets bredere verhouding heeft gekregen bij sommige apparaten. Zo heel veel extra ruimte aan de zijkanten is er dus over het algemeen (bij breedbeeld natuurlijk iets meer maar je kunt beter uitgaan van een rechthoekig scherm, want de meerderheid gebruikt dat nog) niet bijgekomen. Maar als je scherm heel erg groot is lijkt het wat meer zij ruimte te hebben, omdat de loze ruimte dan gewoon wat meer opvalt. Vergeet ook niet dat juist heel veel mensen tegenwoordig op de tablets en telefoons meelezen en typen en dan is het juist nóg lastiger als je het breder gaat maken.
Algemeen word binnen de webdesign/webdevelopment maximaal 980 pixels breedte aangehouden voor een website. Tekst moet daar ruim binnen vallen en liefst nog compact zodat het goed leesbaar is (kolommen bijvoorbeeld, of zoals hier gecentreerd).

Cariina-
Bead Believer
Berichten:247
Lid geworden op:do 20 dec 2007 20:48
Locatie:Bilthoven
Contacteer:

Re: Layout width

Bericht door Cariina- » wo 06 feb 2013 17:31

Sanniesam schreef:Ik zou de tekst zeker niet breder maken, ivm de leesbaarheid. Je kan overigens zelf altijd je browser groter en kleiner maken met de functietoetsen ctrl +/-
En ondanks dat de schermen tegenwoordig groter zijn geworden, is er met de resolutie niet zo heel gek veel gebeurd, behalve dat het na het kleine rechthoekige scherm (800/600) een iets bredere verhouding heeft gekregen bij sommige apparaten. Zo heel veel extra ruimte aan de zijkanten is er dus over het algemeen (bij breedbeeld natuurlijk iets meer maar je kunt beter uitgaan van een rechthoekig scherm, want de meerderheid gebruikt dat nog) niet bijgekomen. Maar als je scherm heel erg groot is lijkt het wat meer zij ruimte te hebben, omdat de loze ruimte dan gewoon wat meer opvalt. Vergeet ook niet dat juist heel veel mensen tegenwoordig op de tablets en telefoons meelezen en typen en dan is het juist nóg lastiger als je het breder gaat maken.
Algemeen word binnen de webdesign/webdevelopment maximaal 980 pixels breedte aangehouden voor een website. Tekst moet daar ruim binnen vallen en liefst nog compact zodat het goed leesbaar is (kolommen bijvoorbeeld, of zoals hier gecentreerd).
Ik zou het juist wel doen, omdat het nu erg compact staat. Scrollen / functietoetsen in de browser gebruiken om je tekst te vergroten wil ik niet. Een bredere layout om de leesbaarheid iets te verhogen en makkelijker te maken is wel iets handiger om over na te denken.

Ik weet niet of je bekend bent met responsive css of fluid layouts? Dat werkt namelijk ook prima om een layout ook lekker leesbaar te maken op een smartphone of tablet.

Kijk, dit is het verschil tussen de huidige layout (op 800pixels width) en eentje op 980pixels width.

Huidige layout: http://cl.ly/image/423f163u3j1h" onclick="window.open(this.href);return false;
Bredere layout: http://cl.ly/image/1s1y2M0P0G2X" onclick="window.open(this.href);return false;

djapo
Bead Starter
Berichten:85
Lid geworden op:ma 14 mei 2012 13:35
Contacteer:

Re: Layout width

Bericht door djapo » wo 06 feb 2013 18:26

ik vind dit handiger, zowel op mijn computer(lekker centraal) als op mijn i-pod, word het breder dan worden de lettertjes nog kleiner en moet je steeds heen en weer bewegen wil je het kunnen zien en lezen.

groetjes
Verander wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

Gebruikersavatar
KralenHebbedingetjes
Bead Fan
Berichten:393
Lid geworden op:za 21 aug 2010 20:32
Locatie:Lisse
Contacteer:

Re: Layout width

Bericht door KralenHebbedingetjes » wo 06 feb 2013 20:55

Voor mij is het forum ook prima zoals het nu is :)
Pluk de dag, no one promised you tomorrow!

Sanniesam
Bead Starter
Berichten:69
Lid geworden op:do 18 okt 2012 08:34

Re: Layout width

Bericht door Sanniesam » do 07 feb 2013 14:27

Hoi Cariina-

Ik denk dat we uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen als het om de layout totaal gaat (width) ik dacht er bedoeld werd dat je de site beter kon spreiden over het hele scherm, maar jij houd ook 980 pixels aan zo te zien. Toch denk ik dat zoals het nu is, even alleen gelet op de tekst en de leesbaarheid daarvan, wel prima is. Hoe breder zinnen worden en hoe groter dan ook het scherm, hoe meer je ogen moeten bewegen om het te lezen en dat kan voor veel mensen juist vermoeiender zijn dan wanneer de zinnen wat compacter zijn en ze wel net wat meer moeten scrollen. Maar goed, de meningen zullen daarover dus wel veel verschillen, want de een heeft sneller moeie armen en de ander sneller moeie ogen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Layout width

Bericht door Sandra » vr 08 feb 2013 22:24

Cariina- schreef:
Sanniesam schreef:Ik zou de tekst zeker niet breder maken, ivm de leesbaarheid. Je kan overigens zelf altijd je browser groter en kleiner maken met de functietoetsen ctrl +/-
En ondanks dat de schermen tegenwoordig groter zijn geworden, is er met de resolutie niet zo heel gek veel gebeurd, behalve dat het na het kleine rechthoekige scherm (800/600) een iets bredere verhouding heeft gekregen bij sommige apparaten. Zo heel veel extra ruimte aan de zijkanten is er dus over het algemeen (bij breedbeeld natuurlijk iets meer maar je kunt beter uitgaan van een rechthoekig scherm, want de meerderheid gebruikt dat nog) niet bijgekomen. Maar als je scherm heel erg groot is lijkt het wat meer zij ruimte te hebben, omdat de loze ruimte dan gewoon wat meer opvalt. Vergeet ook niet dat juist heel veel mensen tegenwoordig op de tablets en telefoons meelezen en typen en dan is het juist nóg lastiger als je het breder gaat maken.
Algemeen word binnen de webdesign/webdevelopment maximaal 980 pixels breedte aangehouden voor een website. Tekst moet daar ruim binnen vallen en liefst nog compact zodat het goed leesbaar is (kolommen bijvoorbeeld, of zoals hier gecentreerd).
Ik zou het juist wel doen, omdat het nu erg compact staat. Scrollen / functietoetsen in de browser gebruiken om je tekst te vergroten wil ik niet. Een bredere layout om de leesbaarheid iets te verhogen en makkelijker te maken is wel iets handiger om over na te denken.

Ik weet niet of je bekend bent met responsive css of fluid layouts? Dat werkt namelijk ook prima om een layout ook lekker leesbaar te maken op een smartphone of tablet.

Kijk, dit is het verschil tussen de huidige layout (op 800pixels width) en eentje op 980pixels width.

Huidige layout: http://cl.ly/image/423f163u3j1h" onclick="window.open(this.href);return false;
Bredere layout: http://cl.ly/image/1s1y2M0P0G2X" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien domme vraag maar hoe heb je het met bredere pixels kunnen bekijken?
Ik moet het forum sowieso binnenkort updaten -> ik krijg iedere dag al snel 15 aanmeldingen van spammers uit China of Rusland die heel graag posten over nike schoenen, rolex horloges en pillen waarvoor sommige bezoekers hier te jong zijn en die sowieso voor mannen bedoeld zijn ;) Ik moet daarom ieder account handmatig activeren voordat ze mogen posten en dat kost aardig wat tijd....De lay-out die ik nu gebruik zal dan niet meer werken dus het wordt dan sowieso 'n nieuwe.

Cariina-
Bead Believer
Berichten:247
Lid geworden op:do 20 dec 2007 20:48
Locatie:Bilthoven
Contacteer:

Re: Layout width

Bericht door Cariina- » za 09 feb 2013 01:45

Sandra schreef:
Cariina- schreef:
Sanniesam schreef:Ik zou de tekst zeker niet breder maken, ivm de leesbaarheid. Je kan overigens zelf altijd je browser groter en kleiner maken met de functietoetsen ctrl +/-
En ondanks dat de schermen tegenwoordig groter zijn geworden, is er met de resolutie niet zo heel gek veel gebeurd, behalve dat het na het kleine rechthoekige scherm (800/600) een iets bredere verhouding heeft gekregen bij sommige apparaten. Zo heel veel extra ruimte aan de zijkanten is er dus over het algemeen (bij breedbeeld natuurlijk iets meer maar je kunt beter uitgaan van een rechthoekig scherm, want de meerderheid gebruikt dat nog) niet bijgekomen. Maar als je scherm heel erg groot is lijkt het wat meer zij ruimte te hebben, omdat de loze ruimte dan gewoon wat meer opvalt. Vergeet ook niet dat juist heel veel mensen tegenwoordig op de tablets en telefoons meelezen en typen en dan is het juist nóg lastiger als je het breder gaat maken.
Algemeen word binnen de webdesign/webdevelopment maximaal 980 pixels breedte aangehouden voor een website. Tekst moet daar ruim binnen vallen en liefst nog compact zodat het goed leesbaar is (kolommen bijvoorbeeld, of zoals hier gecentreerd).
Ik zou het juist wel doen, omdat het nu erg compact staat. Scrollen / functietoetsen in de browser gebruiken om je tekst te vergroten wil ik niet. Een bredere layout om de leesbaarheid iets te verhogen en makkelijker te maken is wel iets handiger om over na te denken.

Ik weet niet of je bekend bent met responsive css of fluid layouts? Dat werkt namelijk ook prima om een layout ook lekker leesbaar te maken op een smartphone of tablet.

Kijk, dit is het verschil tussen de huidige layout (op 800pixels width) en eentje op 980pixels width.

Huidige layout: http://cl.ly/image/423f163u3j1h" onclick="window.open(this.href);return false;
Bredere layout: http://cl.ly/image/1s1y2M0P0G2X" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien domme vraag maar hoe heb je het met bredere pixels kunnen bekijken?
Ik moet het forum sowieso binnenkort updaten -> ik krijg iedere dag al snel 15 aanmeldingen van spammers uit China of Rusland die heel graag posten over nike schoenen, rolex horloges en pillen waarvoor sommige bezoekers hier te jong zijn en die sowieso voor mannen bedoeld zijn ;) Ik moet daarom ieder account handmatig activeren voordat ze mogen posten en dat kost aardig wat tijd....De lay-out die ik nu gebruik zal dan niet meer werken dus het wordt dan sowieso 'n nieuwe.
In Firefox maak ik gebruik van een plugin genaamd FireBug. Deze stelt mij in staat om ieder CSS element van een website te kunnen bekijken en zelfs live te kunnen editten. Hierdoor kan ik eenvoudig tijdelijke wijzigingen aanbrengen in een website zonder in een style.css te hoeven duiken. Zodra ik de pagina weer refresh ben ik die wijzigingen weer kwijt, zonder dat ik iets blijvends heb gedaan.

Ik herken je probleem met spamaccounts. Ze weten helaas ook aardig goed de capcha codes te omzeilen. Mocht je kijken naar forumsoftware, zoek eens op Invision Power Board of Simple Machines.

Gesloten