Help eerste markt!!

Informatie over kralen- en sieradenbeurzen alsook over braderieën kun je hier uitwisselen. Tip: maak een gezellige gezamenlijke bezoek als meerdere kralenfans naar hetzelfde beurs gaan!
Gesloten
Gebruikersavatar
jewelryheart
Bead Starter
Berichten:88
Lid geworden op:za 15 jan 2011 22:02
Contacteer:
Help eerste markt!!

Bericht door jewelryheart » ma 18 apr 2011 09:45

Over een maand sta ik voor het eerst op de markt met mijn sieraden. Nu heb ik het hele forum na gelezen, omdat er ergens een handige lijst zou staan met tips en benodigdheden, maar ik kan deze niet vinden!! Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, ik heb natuurlijk nog genoeg tijd, maar wil optijd klaar zijn en niet achteraf iets vergeten :wink: En omdat ik ook nog sieraden in voorraad moet maken is het handig als ik alvast wat dingen plan :)

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Help eerste markt!!

Bericht door Algante » ma 18 apr 2011 09:50

iBijvoorbeeld: viewtopic.php?f=22&t=38733&st=0&sk=t&sd ... t=braderie

Het beste kun je zoeken op alle mogelijke woorden, die je kunt bedenken, die iets met (ambulante) verkoop te maken hebben: braderie, markt, of zoiets.

In ieder geval heel veel succes toegewenst, met de voorbereidingen en natuurlijk met de verkoop :D
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
jewelryheart
Bead Starter
Berichten:88
Lid geworden op:za 15 jan 2011 22:02
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door jewelryheart » ma 18 apr 2011 09:55

Bedankt voor de link :D

Ik dacht alleen dat er een lijst gemaakt was met alle dingen en tips ;)

Alle tips zijn welkom!!!

Capricus
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:za 09 feb 2008 17:32
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door Capricus » ma 18 apr 2011 11:25

Mijn poging om wat tips te geven:
- voorzie je sieraden inderdaad zoals hier gezegd wordt, van prijsjes. De ervaring leert dat mensen sneller tot kopen van je sieraad overgaan als ze snel zien hoeveel het kost.
- Nette presentatie van je kraam en sieraden, mensen willen dan sneller even blijven kijken wat je te bieden hebt, dan wanneer je kraam er wat sneu of onprofessioneel uitziet. (mooi kleed, ophoging, halsjes etc)
- Maak je kraam niet te druk (qua aankleding en presentatie van je sieraden), maar ook niet te "kaal". Probeer ervoor te zorgen dat je kraam een geheel vormt (ga er bijvoorbeeld even voor staan van een afstand en kijk zelf hoe het oogt als je klaar bent met opbouwen)
- zorg voor genoeg visitekaartjes, leg er genoeg neer bij de sieraden en stop er minstens eentje bij elk verkocht sieraad
- wat ook handig kan zijn; kaartjes met advies erop hoe men de duurzaamheid van je sieraad kan behouden (je weet wel, tips zoals "geen haarlak op het sieraad", niet mee zwemmen etc.)
- eventueel basis benodigdheden mee zodat je eventueel een sieraad snel en makkelijk voor iemand kan aanpassen (verlengen?/verkorten)
- prijslijst met je sieraden, zodat je zelf goed kan bijhouden wat je verkocht hebt
- eventueel de mogelijkheid bieden dat mensen hun gegevens (e-mail adres) kunnen achterlaten voor nieuwsbrieven o.i.d.
- genoeg wisselgeld! Zou sneu zijn als je een sieraad niet verkoopt omdat je niet genoeg wisselgeld bij je had, toch.
- misschien handig om ook wat leuke spulletjes erbij te bieden die men vlot kan kopen (betaalbare oorbelletjes, hangertjes, budget proef armbandjes..)
- leuke verpakking om je verkochte sieraad in te doen, voorzien van je kaartje, een tips-kaartje (zie hierboven) en eventueel nog een cadeaubonnetje ofzo bij aankoop op je website (als je die hebt)

Extra tip; de ervaring leert dat vaak de prijzen op een braderie laag zijn. Afhankelijk van of jij bijna de enige bent met sieraden en kralen, zou ik willen adviseren je prijzen dus niet te hoog te maken. Als de gemiddelde prijs rond de 5 a 10 euro ligt, val je nogal buiten de boot met prijzen a 35 euro, ook al is je ketting nog zo mooi en met swarovski...
(ook niet te laag natuurlijk)

Dat is even wat me nu binnen schiet, mede uit ervaring. Ik zal vast nog wel e.e.a. vergeten..

Veel plezier alvast! :D
groetjes, Capricus

Gebruikersavatar
jewelryheart
Bead Starter
Berichten:88
Lid geworden op:za 15 jan 2011 22:02
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door jewelryheart » ma 18 apr 2011 20:30

Capricus schreef:Mijn poging om wat tips te geven:
- voorzie je sieraden inderdaad zoals hier gezegd wordt, van prijsjes. De ervaring leert dat mensen sneller tot kopen van je sieraad overgaan als ze snel zien hoeveel het kost.
- Nette presentatie van je kraam en sieraden, mensen willen dan sneller even blijven kijken wat je te bieden hebt, dan wanneer je kraam er wat sneu of onprofessioneel uitziet. (mooi kleed, ophoging, halsjes etc)
- Maak je kraam niet te druk (qua aankleding en presentatie van je sieraden), maar ook niet te "kaal". Probeer ervoor te zorgen dat je kraam een geheel vormt (ga er bijvoorbeeld even voor staan van een afstand en kijk zelf hoe het oogt als je klaar bent met opbouwen)
- zorg voor genoeg visitekaartjes, leg er genoeg neer bij de sieraden en stop er minstens eentje bij elk verkocht sieraad
- wat ook handig kan zijn; kaartjes met advies erop hoe men de duurzaamheid van je sieraad kan behouden (je weet wel, tips zoals "geen haarlak op het sieraad", niet mee zwemmen etc.)
- eventueel basis benodigdheden mee zodat je eventueel een sieraad snel en makkelijk voor iemand kan aanpassen (verlengen?/verkorten)
- prijslijst met je sieraden, zodat je zelf goed kan bijhouden wat je verkocht hebt
- eventueel de mogelijkheid bieden dat mensen hun gegevens (e-mail adres) kunnen achterlaten voor nieuwsbrieven o.i.d.
- genoeg wisselgeld! Zou sneu zijn als je een sieraad niet verkoopt omdat je niet genoeg wisselgeld bij je had, toch.
- misschien handig om ook wat leuke spulletjes erbij te bieden die men vlot kan kopen (betaalbare oorbelletjes, hangertjes, budget proef armbandjes..)
- leuke verpakking om je verkochte sieraad in te doen, voorzien van je kaartje, een tips-kaartje (zie hierboven) en eventueel nog een cadeaubonnetje ofzo bij aankoop op je website (als je die hebt)

Extra tip; de ervaring leert dat vaak de prijzen op een braderie laag zijn. Afhankelijk van of jij bijna de enige bent met sieraden en kralen, zou ik willen adviseren je prijzen dus niet te hoog te maken. Als de gemiddelde prijs rond de 5 a 10 euro ligt, val je nogal buiten de boot met prijzen a 35 euro, ook al is je ketting nog zo mooi en met swarovski...
(ook niet te laag natuurlijk)

Dat is even wat me nu binnen schiet, mede uit ervaring. Ik zal vast nog wel e.e.a. vergeten..

Veel plezier alvast! :D
Dankje wel voor de goede tips :D ben er heel er blij mee ;) Mocht iemand nog een aanvulling hebben dan hoor ik het wel..

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door nienkesieraden » ma 18 apr 2011 20:51

Ik neem altijd mijn vaste notitieboek mee, kan ik verkopen inzetten, maar ook als een klant een ketting wil laten repareren of verlengen etc, of een sierraad op aanvraag die later verstuurd zal worden.
Ook zet ik altijd een mooi sjiek spiegeltje weg bij de kraam. en ik zorg altijd voor acties.
* 1+1 gratis
* ketting kopen, gratis armband erbij
* bij aankoop van een sierraad gratis telefoonhanger erbij
Etc.
Of een bank met goedkope armbandjes oid voor een paar euro. Ook kidnerarmbandjes in een bak of op een display voor een paar euro doen het goed. Kindjes zien dat snel en willen dat graag en voor die 2 of 3 euro nemen de ouders het meestal wel mee. Zelf zorg ik wel dat ik neit alles te ver voorop de kraam heb liggen ivm afstoten, blijven hangen met mouwen of hebberige kindjes :P
Succes he :)

Gebruikersavatar
jewelryheart
Bead Starter
Berichten:88
Lid geworden op:za 15 jan 2011 22:02
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door jewelryheart » di 19 apr 2011 07:41

nienkesieraden schreef:Ik neem altijd mijn vaste notitieboek mee, kan ik verkopen inzetten, maar ook als een klant een ketting wil laten repareren of verlengen etc, of een sierraad op aanvraag die later verstuurd zal worden.
Ook zet ik altijd een mooi sjiek spiegeltje weg bij de kraam. en ik zorg altijd voor acties.
* 1+1 gratis
* ketting kopen, gratis armband erbij
* bij aankoop van een sierraad gratis telefoonhanger erbij
Etc.
Of een bank met goedkope armbandjes oid voor een paar euro. Ook kidnerarmbandjes in een bak of op een display voor een paar euro doen het goed. Kindjes zien dat snel en willen dat graag en voor die 2 of 3 euro nemen de ouders het meestal wel mee. Zelf zorg ik wel dat ik neit alles te ver voorop de kraam heb liggen ivm afstoten, blijven hangen met mouwen of hebberige kindjes :P
Succes he :)
Dankje wel voor de goede tips :D Ik ga er zeker gebruik van maken ;)

Gebruikersavatar
jewelryheart
Bead Starter
Berichten:88
Lid geworden op:za 15 jan 2011 22:02
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door jewelryheart » di 19 apr 2011 07:41

nienkesieraden schreef:Ik neem altijd mijn vaste notitieboek mee, kan ik verkopen inzetten, maar ook als een klant een ketting wil laten repareren of verlengen etc, of een sierraad op aanvraag die later verstuurd zal worden.
Ook zet ik altijd een mooi sjiek spiegeltje weg bij de kraam. en ik zorg altijd voor acties.
* 1+1 gratis
* ketting kopen, gratis armband erbij
* bij aankoop van een sierraad gratis telefoonhanger erbij
Etc.
Of een bank met goedkope armbandjes oid voor een paar euro. Ook kidnerarmbandjes in een bak of op een display voor een paar euro doen het goed. Kindjes zien dat snel en willen dat graag en voor die 2 of 3 euro nemen de ouders het meestal wel mee. Zelf zorg ik wel dat ik neit alles te ver voorop de kraam heb liggen ivm afstoten, blijven hangen met mouwen of hebberige kindjes :P
Succes he :)
Dankje wel voor de goede tips :D Ik ga er zeker gebruik van maken ;)

Capricus
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:za 09 feb 2008 17:32
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door Capricus » wo 20 apr 2011 08:55

Nog wat advies n.a.v. de posts hierboven;
Let er inderdaad op bij het inrichten van je kraam, dat je de tafel (of te vullen oppervlakte) niet vol legt tot aan de rand; dit is diefstal-gevoelig.
Kostbaardere/duurdere sieraden wat dichter bij de "achterzijde" van je tafel leggen, de tafelranden vrij houden; mensen hebben snel de neiging een beetje over de tafel heen te hangen/leunen, grijpgrage vingers hebben dan vrij spel, of je sieraden/producten raken dan "bekneld" tussen tafel en persoon...
Dus een goede royale ruimte rondom vrij houden op tafel, is aan te bevelen.

:)
groetjes, Capricus

Gebruikersavatar
jewelryheart
Bead Starter
Berichten:88
Lid geworden op:za 15 jan 2011 22:02
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door jewelryheart » wo 20 apr 2011 11:23

Capricus schreef:Nog wat advies n.a.v. de posts hierboven;
Let er inderdaad op bij het inrichten van je kraam, dat je de tafel (of te vullen oppervlakte) niet vol legt tot aan de rand; dit is diefstal-gevoelig.
Kostbaardere/duurdere sieraden wat dichter bij de "achterzijde" van je tafel leggen, de tafelranden vrij houden; mensen hebben snel de neiging een beetje over de tafel heen te hangen/leunen, grijpgrage vingers hebben dan vrij spel, of je sieraden/producten raken dan "bekneld" tussen tafel en persoon...
Dus een goede royale ruimte rondom vrij houden op tafel, is aan te bevelen.

:)
Dankje wel voor de goede tip :D Die ga ik zeker toepassen.

Kralenbloempje1
Bead Professional
Berichten:1637
Lid geworden op:ma 08 feb 2010 15:03
Locatie:Ergens in de achterhoek

Re: Help eerste markt!!

Bericht door Kralenbloempje1 » do 21 apr 2011 18:15

Ben deze topic ook even aan het meelezen, sta volgende week met koninginnedag hier in ons dorp op de markt. Er zitten wel bruikbare tips tussen die ik nog niet wist.
kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven

LiBijoux
Bead Starter
Berichten:69
Lid geworden op:wo 04 mei 2011 11:58

Re: Help eerste markt!!

Bericht door LiBijoux » ma 31 okt 2011 16:52

Jeetje, hier zitten goede tips bij! Hier heb ook wel wat aan,...

karien
Bead Interested
Berichten:122
Lid geworden op:zo 30 okt 2011 10:52
Locatie:Harlingen
Contacteer:

Re: Help eerste markt!!

Bericht door karien » ma 31 okt 2011 19:51

Hallo,

Heel veel succes met je eerste markt!!
Dat je goed verkopen mag... :wink:

Groeten, karien.
Een crea liefhebber.

Gesloten