Springketting

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Heez
Bead Designer
Berichten:849
Lid geworden op:ma 12 jul 2004 21:24
Locatie:Hengelo
Springketting

Bericht door Heez » di 14 sep 2004 15:25

Ik wil graag een springketting maken. Maar ik zie steeds 2 verschillende soorten. De een lijkt op dat een stuk ijzerdraad met kraaltjes bevestigd is op een ketting, en dat hij overal heen gaat ( en dat er meer stukken ijzerdraad zijn.

http://forum.creadream.nl/viewtopic.php?t=6173
zoals deze bedoel ik.

En dan heb je nog een springketting en die word steeds beschreven als ze een knoopje leggen en dat dan het draad breekt of zow.
http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... ingketting


Ik snap eigenlijk weinig van de springkettingen af. Ik vind ze echt helemaal geweldig. Zijn er mensen die mij de technieken willen uitleggen? Ik heb al op de zoekfunctie gekeken maar daar begreep ik maar weinig van :oops: :roll: .

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen, het uitleggen is wel erg lastig :oops:

Gebruikersavatar
Pee
Bead Aholic
Berichten:4328
Lid geworden op:zo 25 jan 2004 23:10
Locatie:Breskens
Contacteer:

Bericht door Pee » di 14 sep 2004 15:35

Ik had ook al gezien dat er 2 verschillende soorten uitleg zijn, maar ik denk ook dat het persoonlijk is welke je het leukst vind om te doen.

De springers met knijpkraaltjes zien er moeilijker uit dan het is, ik heb er nog niet zo lang geleden ook eentje gemaakt en het is even passen en meten maar het gaat wel.
Je neemt een basis draad (van bijv. 40 cm.) en wat andere draden in de lengte dat je zelf mooi vind.
Je gebruikt knijpkraaltjes om de draden vast te zetten en de kralen zwevend te maken. Als je goed naar een voorbeeld kijkt, kan je wel zien hoe deze in elkaar zitten.
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

Heez
Bead Designer
Berichten:849
Lid geworden op:ma 12 jul 2004 21:24
Locatie:Hengelo

Bericht door Heez » di 14 sep 2004 15:38

Dank je wel voor je snelle reactie Pee. :D Ik zal het eens proberen :wink:

Gebruikersavatar
juliet
Bead Dreamer
Berichten:547
Lid geworden op:ma 03 mei 2004 18:10
Locatie:Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door juliet » di 14 sep 2004 21:24

Volgens de uitleg van het boek "van kraal tot sieraad" is dat je zoals petra al zei, een basislengte neemt voor je ketting ,de hoofddraad. Daarop zet je kralen vast als in een zwevende ketting. Dan gebruik je stukjes draad van 10 en 13 cm. en bevestigd hier eerst de ene kant van de kralen op en steekt de draad vervolgens door de kraal die op je hoofdraad vastzit. Daarna bevestig je de kralen aan de andere kant. Ook de kortere draad gaat op dezelfde manier door dezelfde kraal.
Ik heb ook twee springkettingen gemaakt, staan op mijn site.
Succes ermee.
Talent is een aangeboren geluk,
maar het is ook een talent om dat te gebruiken.

jett1616
Bead Lover
Berichten:457
Lid geworden op:za 24 jul 2004 21:31
Locatie:amsterdam

Bericht door jett1616 » di 14 sep 2004 22:34

:) Hoi Heez, leuk dat je mijn springketting laat zien, het is precies zoals de vorige spreeksters hebben gezegd, het is een beetje pielen, maar je moet het doen na eigen inzicht. De mijne is verkocht, en nu heb ik eigenlijk ook geen voorbeeld meer, dus moet het maar vanaf de foto doen. Het is echt leuk om te doen. Ik zou wel de uiteindes mooi afmaken want anders prikt het zo. Veel succes er mee, :yes: Gr. JETT :wink:
Ik baal zonder kraal

Heez
Bead Designer
Berichten:849
Lid geworden op:ma 12 jul 2004 21:24
Locatie:Hengelo

Bericht door Heez » wo 15 sep 2004 06:19

jett1616 schreef::) Ik zou wel de uiteindes mooi afmaken want anders prikt het zo. Veel succes er mee, :yes: Gr. JETT :wink:
Hoi jett1616,

Hoe kan ik de uiteindes mooi afwerken?

Heez
Bead Designer
Berichten:849
Lid geworden op:ma 12 jul 2004 21:24
Locatie:Hengelo

Bericht door Heez » wo 15 sep 2004 06:21

juliet schreef:Volgens de uitleg van het boek "van kraal tot sieraad" is dat je zoals petra al zei, een basislengte neemt voor je ketting ,de hoofddraad. Daarop zet je kralen vast als in een zwevende ketting. Dan gebruik je stukjes draad van 10 en 13 cm. en bevestigd hier eerst de ene kant van de kralen op en steekt de draad vervolgens door de kraal die op je hoofdraad vastzit. Daarna bevestig je de kralen aan de andere kant. Ook de kortere draad gaat op dezelfde manier door dezelfde kraal.
Ik heb ook twee springkettingen gemaakt, staan op mijn site.
Succes ermee.
Ik denk dat ik ook maar eens een sieradenboekje ga kopen :wink: Wel handig. Of misschien is het een idee voor Sandra om uitleg op haar site te zetten voor deze ketting :wink:

Gebruikersavatar
juliet
Bead Dreamer
Berichten:547
Lid geworden op:ma 03 mei 2004 18:10
Locatie:Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door juliet » wo 15 sep 2004 08:50

Het uiteinde werk je mooi af door de knijpkraal precies op het eind van de draad vast te zetten. Er steekt dan geen stukje draad uit.
Talent is een aangeboren geluk,
maar het is ook een talent om dat te gebruiken.

Gebruikersavatar
Pee
Bead Aholic
Berichten:4328
Lid geworden op:zo 25 jan 2004 23:10
Locatie:Breskens
Contacteer:

Bericht door Pee » wo 15 sep 2004 08:54

juliet schreef:Het uiteinde werk je mooi af door de knijpkraal precies op het eind van de draad vast te zetten. Er steekt dan geen stukje draad uit.
Ik heb het ook zo gedaan... dan kriebelt het het minst denk ik...
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

Heez
Bead Designer
Berichten:849
Lid geworden op:ma 12 jul 2004 21:24
Locatie:Hengelo

Bericht door Heez » wo 15 sep 2004 18:06

Dank jullie wel allemaal :D Ik ga het binnenkort proberen als mijn huiswerk het toe laat :wink:

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 15 sep 2004 18:13

Ik doe het ook wel eens zo: op de korte stukjes rijg je aan het eind een knijpkraal, een grote kraal dan nog een heel klein kraaltje, steek terug door de grote kraal en de knijpkraal en knijp deze plat, zo heb je aan het eind geen scherpe stukjes en ziet het mooi afgewerkt uit.

Gebruikersavatar
moon34
Bead Producer
Berichten:1181
Lid geworden op:ma 19 jul 2004 20:42
Locatie:pumerend
Contacteer:

Bericht door moon34 » do 16 sep 2004 08:32

Zo heb eens alles op me gemak door gelezen............. materiaal gekocht en ja hoor ga het ook proberen :wink: Ben benieuwd of het me gaat lukken.
Groetjes Monique

jett1616
Bead Lover
Berichten:457
Lid geworden op:za 24 jul 2004 21:31
Locatie:amsterdam

Bericht door jett1616 » do 16 sep 2004 11:50

:) Moon, dat gaat je zeker lukken. Gr. JETTAfbeeldingAfbeelding
Ik baal zonder kraal

Gebruikersavatar
Pee
Bead Aholic
Berichten:4328
Lid geworden op:zo 25 jan 2004 23:10
Locatie:Breskens
Contacteer:

Bericht door Pee » vr 17 sep 2004 10:03

moon34 schreef:Zo heb eens alles op me gemak door gelezen............. materiaal gekocht en ja hoor ga het ook proberen :wink: Ben benieuwd of het me gaat lukken.
Je laat het resultaat wel zien he :!: :bid:
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiki
Bead Lover
Berichten:478
Lid geworden op:za 19 jun 2004 19:07

Re: Springketting

Bericht door Kiki » vr 17 sep 2004 10:14

Heez schreef:Ik wil graag een springketting maken. Maar ik zie steeds 2 verschillende soorten. De een lijkt op dat een stuk ijzerdraad met kraaltjes bevestigd is op een ketting, en dat hij overal heen gaat ( en dat er meer stukken ijzerdraad zijn.

http://forum.creadream.nl/viewtopic.php?t=6173
zoals deze bedoel ik.

En dan heb je nog een springketting en die word steeds beschreven als ze een knoopje leggen en dat dan het draad breekt of zow.
http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... ingketting


Ik snap eigenlijk weinig van de springkettingen af. Ik vind ze echt helemaal geweldig. Zijn er mensen die mij de technieken willen uitleggen? Ik heb al op de zoekfunctie gekeken maar daar begreep ik maar weinig van :oops: :roll: .

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen, het uitleggen is wel erg lastig :oops:
Van die paarse springketting heb de uitleg. Ik kan hem wel voor je inscannen en opsturen als je me je mailadres via pb doorgeeft
groetjes
The next bracelet is just a bead away


Afbeelding

Gesloten