Parels knopen welk draad?

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:
Parels knopen welk draad?

Bericht door Kikkertje » zo 10 apr 2011 16:28

Ik moet voor een kennis een parelketting repareren. Ik heb het nog niet geaccepteerd, maar aangegeven dat ik ging kijken of het voor mij te doen is.

Ik heb al even met de zoekfunctie gezocht, maar kom dan toch steeds andere soort parelkettingen tegen.

Het is een lange ketting die meerdere keren om de nek gewikkeld kan worden met om de 7 parels een knoopje. Het zijn zoetwaterparels. Welk draad kan ik daar het beste voor gebruiken?

En ik weet dat er voor het knopen van parelkettingen een apparaatje in de handel is, maar is het ook te doen met bijvoorbeeld een naald door de knoop en dan tegen de parels aanschuiven? Zo verschuif ik bij waxkoord altijd de knopen tegen de kralen.

Ik hoor graag jullie tips.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Re: Parels knopen welk draad?

Bericht door poing » ma 11 apr 2011 12:19

Dat aparaatje waar je van spreekt is gebaseerd op het naald-in-knoop-principe, dus dat kan je zeker zo doen :D

Kwestie van draad gebruik je 'parelzijde', dat is ofwel 100% pure zijde (duur) ofwel een mengeling met nylon er bij. Dat laatste wordt verkocht op kaartjes (zijde op spoelen) en is in verschillende diktes te verkrijgen. Onder andere bij Sannie van Kralenzooi en bij Armande van edelsteenkralen. In BE ook bij Veritas, misschien in NL bij Pipoos?
ipoingtudut

Gebruikersavatar
Monique Westerlink
Bead Interested
Berichten:145
Lid geworden op:ma 17 dec 2007 18:35
Locatie:Drunen
Contacteer:

Re: Parels knopen welk draad?

Bericht door Monique Westerlink » do 14 apr 2011 19:17

Bij pareldraad moet je wel opletten dat er meerdere diktes te krijgen zijn. De dikte die je moet gebruiken is niet afhankelijk van de grootte van de kralen maar van het gaatje in de kralen. Je kan het beste zo dik mogelijk nemen maar het moet wel passen dus ook niet te dik zijn.

Ik heb ze eventueel ook in verschillende diktes en kleuren

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Parels knopen welk draad?

Bericht door Kikkertje » do 14 apr 2011 19:39

Dus ik zou het draad pas moeten aanschaffen wanneer ik de ketting heb, zodat ik weet welke dikte past.

Bedankt voor de tips!
Groetjes, Marjan

Gesloten