Springketting wil niet springen !!

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Dylano
Bead Interested
Berichten:107
Lid geworden op:ma 19 jan 2004 11:10
Springketting wil niet springen !!

Bericht door Dylano » do 15 apr 2004 07:31

Hallo !
Ik zit al dagen te zuchten boven de springketting. De manier van het knoopje leggen heb ik wel door, alleen is het zo raar dat van de 10 kraaltjes er maar eentje springt de rest zit gewoon netjes naast elkaar op een rijtje i.p.v. dat er een soort v-tje tussen zit. Ik snap echt niet wat ik nu verkeerd doe en ben al tig keer opnieuw begonnen......misschien heeft iemand een tip of zo. Als de ketting niet springt is hij ook niet leuk. Ik zou eigenlijk een workshop bij het elfenatelier moeten volgen maar daar woon ik veek te ver vandaan.
Groeten Dylano :cry:

Gebruikersavatar
Ellen
Bead Monster
Berichten:5878
Lid geworden op:ma 24 feb 2003 10:51
Locatie:Bergen op Zoom

Bericht door Ellen » do 15 apr 2004 08:44

Ben er ook mee bezig en bij mij springt ie gelukkig wel. Moet het alleen nog afwerken. :)
Maar misschien steek je je draad wel langs de verkeerde kant in het knoopje terug??? :? Anders zou ik het ook niet weten, of trek je het wel hard genoeg aan?? Ik roep ook maar wat hoor. Weet niet of dat de oplossing is?!! :wink:
In ieder geval succes ermee :!: :D
Groetjes Ellen.

Dylano
Bead Interested
Berichten:107
Lid geworden op:ma 19 jan 2004 11:10

Bericht door Dylano » do 15 apr 2004 09:08

Springen bij jou alle kraaltjes? De draad terugsteken in de knoop kan toch maar op een manier? O,o het zal wel iets stoms wezen, maar wat........
In de beschrijving stond trouwens ook dat er soms wel 70 tot 100 kraaltjes aan een snoer gaan, zelf als ik hele kleine neem en heel dicht opelkaar knoop haal ik dat niet als de ketting ongeveer 45/50 cm lang moet worden...... ik hoop dat het me toch gaat lukken want hij is zo leuk.

Gebruikersavatar
Ellen
Bead Monster
Berichten:5878
Lid geworden op:ma 24 feb 2003 10:51
Locatie:Bergen op Zoom

Bericht door Ellen » do 15 apr 2004 13:08

Ze springen niet allemaal, maar toch genoeg om het idee van een springketting te krijgen dacht ik. :? Ik heb je een plaatje gemaild. Hij is dus nog niet afgewerkt, maar je krijgt een redelijk idee! :wink:
Groetjes Ellen.

Bren
Bead Discoverer
Berichten:39
Lid geworden op:vr 05 mar 2004 18:46
Locatie:Belgi?-Kapellen
Contacteer:

Bericht door Bren » di 20 apr 2004 12:01

Heb ook al een paar springkettingen gemaakt. Volgens mij hangt het echt af van de dikte van de draad die je gebruikt. Hoe dunner de draad hoe minder hij springt. Ik gebruik zelf 0,25 en 0,30.
Kraaltjes! Kraaltjes! I'm hooked.

Dylano
Bead Interested
Berichten:107
Lid geworden op:ma 19 jan 2004 11:10

Bericht door Dylano » di 20 apr 2004 13:49

Ik ben bezig met 0,35 mm draad maar ik ben er al achter waarom ze niet springen, het is heel belangrijk hoe je draad terugstopt in de knoop, ik ben linkshandig en doe het wel eens net andersom nu let ik er op en nu springt hij wel..... :wink:

Gebruikersavatar
Ellen
Bead Monster
Berichten:5878
Lid geworden op:ma 24 feb 2003 10:51
Locatie:Bergen op Zoom

Bericht door Ellen » di 20 apr 2004 17:40

Leuk :lol:
Groetjes Ellen.

Gebruikersavatar
anneke
Bead Discoverer
Berichten:30
Lid geworden op:za 03 jan 2004 21:14
Locatie:Leuven (Belgi
Contacteer:

Bericht door anneke » vr 07 mei 2004 12:17

Ik had vroeger dit probleem ook. Bij mij lag het aan enkele dingen:

- Mijn knoopje was toch niet helemaal op de juiste manier
- Ik trok het knoopje verkeerd aan. Je doet het zo:

Maak een knoopje en trek het al redelijk klein dicht (maar zorg dat je er nog vlot je draad opnieuw door krijgt)
Rijg een kraal
Steek je draad terug in de knoop (daar waar ie eruit kwam steek je 'm terug erin)
Trek het zo ver door dat je een hanteerbare lus krijgt.
Neem je knoop met een hand tussen duim en wijsvinger (zodat de knoop niet kan wegschuiven)
Met je andere hand geeft je een ruk aan de lus zodat de knoop heel strak komt te zitten;
Nu komt het: blijf met een hand de knoop tussen duim en wijsvinger houden. Je hebt nu dus een lus-knoop en twee draden die evenwijdig lopen. Een van die twee draden onder de lus kan je trekken. Belangrijk is dat je beide draden evenwijdig houdt en zo voorzichtig aan de beweegbare draad trekt. Je trekt die draad naar onder op zijn plaats. Belangrijk is dat je die niet naar opzij juist trekt, want dan springt ie niet.

Ik merk dat mijn uitleg misschien niet zo duidelijk is. Als dat zo is: vraag erop los hoor. Ik heb ook al enkele springers gemaakt.
http://groups.msn.com/EigenCreaties

Groetjes,
An

Gesloten