bloem haken

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
pluisje
Bead Professional
Berichten:1527
Lid geworden op:za 08 mar 2003 18:41
Locatie:Zaandam en soms Brabant
Contacteer:
bloem haken

Bericht door pluisje » di 06 dec 2005 14:18

Je ziet ze nu vooral op broches en aan sleutelhangers; een gehaakte bloem
Afbeelding

Ik koop ze nu op de markt maar weet iemand nog hoe je ze moet haken? Dat is namelijk veeeeel goedkoper :wink:
Heb 't op de basisschool wel geleerd maar ik zou echt niet meer weten hoe 't moet!
Kan 't op internet ook zo gauw niet vinden :?
AfbeeldingAfbeeldingGroetjes SilviaAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » di 06 dec 2005 15:50

Ik heb ze zelf vroeger nog gehaakt. Volgens mij ging het ongeveer zo: eerst een aantal lossen haken, sluiten als een ring. Dan in elke losse vasten en halve vasten haken zodat je een beetje boogjes krijg. Dan in de volgende ronde, vaste, halve vasten en stokjes haken. Klinkt natuurlijk als abacadabra. maar misschien vind je via google wel iets kijk eens bij rozet haken ......

Gebruikersavatar
anke sarjana
Bead Starter
Berichten:94
Lid geworden op:zo 30 okt 2005 16:24
Locatie:Sneek
Contacteer:

Bericht door anke sarjana » di 06 dec 2005 17:50

Hoi Pluisje/Silly,

Heb de afgelopen maanden hier ok flink naar gezocht... En gevonden. Moet ff zoeken, dus zal het binnenkort even op deze site vermelden. Je mag me ook wel een PBtje sturen hoor! Vergeet wel eens wat.

Maar ze zijn idd erg leuk! Zelf ben ik activiteitenbegeleider, dus ik hoor te kunnen haken, maar dat is al zo lang geleden. Nu heb ik dus haakles van mn collegaatje gehad :) :roll: Maar heb het sindsdien iet meer geprobeerd, was best ingewikkeld! Maar nu de feestdagen eraan komen, wil ik het weer eens oppakken.

Dus wordt vervolgd!!!

Greetz Anke
Groetjes Anke~Sarjana
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 06 dec 2005 18:04

virny, die ook bij de meeting was, had een heeeeeeele mooie broche. zelfde vorm als deze bloem, maar dan met kralen. :(L) .
ik had haar vervolgens gemaild over het patroon, en het bleek op de bead and button site te staan.
hm, het is er nu niet meer te vinden...de file staat op mijn pc, ik zal zorgen dat het binnekort hier te vinden is.

Gebruikersavatar
anke sarjana
Bead Starter
Berichten:94
Lid geworden op:zo 30 okt 2005 16:24
Locatie:Sneek
Contacteer:

Bericht door anke sarjana » di 06 dec 2005 18:22

Op deze site staat een patroon, maar dan in de vorm van een tekening:http://www.jessica-tromp.nl/haakpatrone ... tterns.htm


Patroon gehaakte bloem :
Zet een ketting op van 4 l., sluit in het rond met 1 h.v. in de 1e van deze lus.
1e toer : 4 l.(= 1 stk. + 1 l), dan haakt u in de cirkel *1 stk.en 1 l.* dit 5x; sluit met 1 h.v. op de 3e l. van het begin. Dit zijn 6 boogjes
2e toer : *haak in elk boogje 1 h.stk., 1 stk.en 1 h.stk.*, sluit met 1 h.v. op de 1e steek. Dit zijn 6 bloemblaadjes
3e toer : werk achter de bloemblaadjes, waarbij u de haaknld. van rechts naar links insteekt, onder elk stk. van de 1e toer : *1 v.op elk stk.,3 l.*,
sluit met 1 h.v. op de 1e v. Dit zijn 6 boogjes
4e toer : haak in elk boogje : *1 v., 3 stk. en 1 v.* sluit met 1 h.v. op de 1e v.
5e toer : steek achter de bloemblaadjes in en haak onder elke v. van de 3e toer : *1 v., 4 l.*, sluit met een h.v. op de 1e v. Dit zijn 6 boogjes.
6e toer : haak in elk boogje : *1 v., 1 h.stk., 3 stk., 1 h.stk., 1 v.*, sluit met 1 h.v. op de 1e v.
Hecht af.


Het is eerst een groot gepuzzel, dus als je nog een oma hebt, vraag haar hulp!!!
Succes ermee, greetz Anke
Groetjes Anke~Sarjana
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Elsje » di 06 dec 2005 20:39

Ik kan het gewoon....maar uitleggen :roll:
Je kunt ook nog extra veel stokjes of vasten in een te kleine ruimte proppen waardoor het gaat "waaieren"net zoals een ogalala ketting.

de gene op het plaatje zijn er 2 boven op elkaar, een grote met stokjes en een kleine met vasten.

http://www.moonarts.com/blog/free_patte ... -print.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.crochetpatterncentral.com/di ... lowers.php" onclick="window.open(this.href);return false;
diverse bloemen!
Groetjes Els,

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 06 dec 2005 20:43

je kan nu wat moois vinden op http://forumtips.kralen.com/bbpdf050277.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ikzelf vind het heel mooi, maar heb het nog niet geprobeerd.

Miss B
Bead Brilliant
Berichten:2557
Lid geworden op:wo 13 okt 2004 16:19
Locatie:Friesland
Contacteer:

Bericht door Miss B » di 06 dec 2005 21:04

Dat is mooi!!! :shock: Heb ook zin om zo'n mooie broche te maken! :D

Gebruikersavatar
Ayla
Bead Intelligent
Berichten:1339
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 18:02
Locatie:Grou
Contacteer:

Bericht door Ayla » di 06 dec 2005 21:16

Dat is toevallig, ik kreeg vanmiddag net een verzoek om een broche te maken.

Gebruikersavatar
pluisje
Bead Professional
Berichten:1527
Lid geworden op:za 08 mar 2003 18:41
Locatie:Zaandam en soms Brabant
Contacteer:

Bericht door pluisje » di 06 dec 2005 21:26

wauw mooi zeg die bloemen van kralen!
Maar ik begin toch maar eerst met het haken. Hoop dat 't lukt!
Ik snap er nu nog geen snars van, hihi :lol:
AfbeeldingAfbeeldingGroetjes SilviaAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
pluisje
Bead Professional
Berichten:1527
Lid geworden op:za 08 mar 2003 18:41
Locatie:Zaandam en soms Brabant
Contacteer:

Bericht door pluisje » di 06 dec 2005 21:32

Jeetje moet eerst al die afkortingen uitpuzzelen, en waar staan die sterretjes voor? :oops:
AfbeeldingAfbeeldingGroetjes SilviaAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » di 06 dec 2005 21:36

Hier vind je info over haaksteken enz. http://www.hobbydoos.nl/haken/haaktechnieken.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ayla
Bead Intelligent
Berichten:1339
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 18:02
Locatie:Grou
Contacteer:

Bericht door Ayla » di 06 dec 2005 21:40

Tussen sterretjes betekent herhalen.

Heb in de 60er-70er jaren ladingen van dit soort bloemetjes gehaakt.

Gebruikersavatar
Madelief
Bead Chatter
Berichten:3625
Lid geworden op:do 27 mei 2004 12:26
Locatie:Mechelen - België

Bericht door Madelief » di 06 dec 2005 22:57

Als ik me niet vergis staat er in een of andere Libelle Creatief Special (ik dacht nr vijf) een patroon hiervoor... Misschien kan iemand je daaraan helpen?

Gebruikersavatar
Sofieke
Bead Fanatic
Berichten:1840
Lid geworden op:zo 25 mei 2003 19:21
Locatie:Poelkapelle (W-VL, Belgi

Bericht door Sofieke » wo 04 jan 2006 18:38

Madelief schreef:Als ik me niet vergis staat er in een of andere Libelle Creatief Special (ik dacht nr vijf) een patroon hiervoor... Misschien kan iemand je daaraan helpen?
ik ga hem zaterdag halen in de veritas

Gesloten