Houten kralen verven

Hier kun je vragen stellen over de verschillende soorten kralen en ook over het maken van kralen.
EvaAnn
Bead Reader
Berichten:15
Lid geworden op:zo 17 mei 2009 13:24
Houten kralen verven

Bericht door EvaAnn » di 02 mar 2010 20:27

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik allemaal oude houten (plm 40 jaar oud) kralen in allerlei verschillende soorten, maten en kleuren. Nu heb ik het allemaal eens uitgezocht en eigenlijk zijn de kralen niet meer in een staat om er nog iets leuks van te maken. En dan bedoel ik vooral qua kleur. De kleuren zijn gewoon vergaan. Ik vind het zonde om ze in prullenbak te mikken en heb nu het idee opgevat om ze gaan verven. Wie heeft dit wel eens gedaan en hoe het je dit gedaan.

Ik zit er aan te denken om ze aan een streng te rijgen en dan met een spuitbus te verven. Maar hoe ga ik die dingen schuren? Met de hand? Stuk voor stuk? Dat is erg arbeidsintensief. Heeft iemand misschien een iets makkelijker oplossing?

Ik hoor graag jullie ideeën.

Groeten,
EvaAnn

Gebruikersavatar
Crea Smoesje
Bead Interested
Berichten:162
Lid geworden op:zo 28 jun 2009 17:53
Locatie:Leiden
Contacteer:

Re: Houten kralen verven

Bericht door Crea Smoesje » di 02 mar 2010 21:59

Ik heb ooit min of meer versleten, afgebladderde parels met grove kiezels in de waterkoker gemikt. Daarna waren ze allemaal prachtig melkglazig. Misschien kan dat je dat met een paar houten kralen ook proberen. Succes.
Positief denken, als het glas half vol is,
zijn de beren op de weg veel kleiner.

Groetjes Loes

De Sierkip
Bead Chatter
Berichten:3860
Lid geworden op:ma 01 sep 2008 14:08

Re: Houten kralen verven

Bericht door De Sierkip » di 02 mar 2010 22:00

Ik heb wel eens houten kralen beschilderd, dat waren blank houten kralen, dus die hoefden niet geschuurd te worden. Ik heb ze stuk voor stuk met de hand geschilderd met acrylverf en na het drogen afgelakt met fimolak. Ze zien er nog steeds heel goed uit. Maar ik zou niet zo gauw een snellere en makkelijkere oplossing weten. Onderdompelen in de verf is denk ik ook niet iets, dan gaat de verf waarschijnlijk druipen. Dus toch maar stuk voor stuk...? Succes!

Gebruikersavatar
EmmaLouise
Bead Interested
Berichten:161
Lid geworden op:wo 03 feb 2010 16:22
Locatie:haarlem
Contacteer:

Re: Houten kralen verven

Bericht door EmmaLouise » di 02 mar 2010 23:01

je zou een soort handschoen moeten hebben die ruw is zodat je de kralen tussen je vingers/handen kan rollen....

en dan in een bakje verf omschudden misschien.....en op een roostertje laten lekken en drogen..

wie weet kan je er iets mee, nu heb je er ook niets aan.....

niet geschoten....

XEmma
Made With Love

Gebruikersavatar
snoep
Bead Addict
Berichten:2351
Lid geworden op:wo 26 mar 2008 08:10
Contacteer:

Re: Houten kralen verven

Bericht door snoep » wo 03 mar 2010 06:18

Ik heb ze ook wel geverfd
Een grote knijpkraal op een sate prikker vast knijpen
en de kraal erop en verfen met acryl verf drogen en erafhalen
gaat perfect
en blijven mooi

margaret

Gebruikersavatar
Frutsel
Bead Producer
Berichten:1068
Lid geworden op:ma 28 mei 2007 19:26
Locatie:Vlakbij Rotterdam
Contacteer:

Re: Houten kralen verven

Bericht door Frutsel » wo 03 mar 2010 08:35

Moet je ze per se schuren?
Is schoonmaken/ontvetten met ammoniak niet goed?
Kan je eventueel proberen. Misschien heeft een van je familie/vrienden wat ammoniak om te testen.
Of in een ding met zand rommelen? Zoals men trommelsteentjes polijst?

Als je eenmaal gaat verven, let er dan op dat je veilige verf neemt?
Met spuiten gaat er erg veel verloren, met de hand is een klus.

Misschien kom je tot de conclusie dat het alle moeite niet waard is, zeker als je geen binding (erfenis) met de kralen hebt.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Bruno
Bead Interested
Berichten:141
Lid geworden op:ma 24 jan 2005 12:38
Locatie:Vlaanderen

Re: Houten kralen verven

Bericht door Bruno » wo 03 mar 2010 08:43

Ik heb eens kralen geverfd door ze op een ijzerdraad te steken met aan beide einden een koordje om ze dan aan mijn bureaulamp te hangen, dan blijft de ijzerdraad met kralen horizontaal. Dan moet je wel nog de kralen één voor één met de hand schilderen.

Maar ik bedenk nu net volgende mogelijkheid. Kan je de kralen niet op een tandenstoker steken? Dan kan je de kraal op stokje in de verf doppen en dan omgekeerd op een stuk isomo prikken. De verf druipt dan op het stokje waardoor je geen bubbels op de parels krijgt. 't Is maar een idee, ik heb het nog niet gedaan.

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Houten kralen verven

Bericht door Algante » wo 03 mar 2010 18:37

Misschien
Helemaal:
Afbeelding

of een (klein) beetje:
Afbeelding

verstoppen onder seed beads?
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

EvaAnn
Bead Reader
Berichten:15
Lid geworden op:zo 17 mei 2009 13:24

Re: Houten kralen verven

Bericht door EvaAnn » wo 03 mar 2010 18:42

Dank voor de tips. Het is misschien beter om acryllak te gebruiken nu ik me het zo bedenk. Stuk voor stuk schilderen is misschien ook beter en wordt het resultaat misschien ook beter. Ik heb binnenkort vast wel een dag over. hahaha

Wat het schuren betreft. Tja, dat zal ik even kijken hoe ik dat ga doen.

Als het is gelukt horen jullie het.

EvaAnn

EvaAnn
Bead Reader
Berichten:15
Lid geworden op:zo 17 mei 2009 13:24

Re: Houten kralen verven

Bericht door EvaAnn » wo 03 mar 2010 18:44

Algante,
Jouw idee is ook super.
Hmm dat geeft weer andere inzichten. Ik ga eens op het www zoeken hoe dit moet

EvaAnn

Gebruikersavatar
Amie
Bead Producer
Berichten:1240
Lid geworden op:di 03 feb 2009 13:33
Locatie:Lent
Contacteer:

Re: Houten kralen verven

Bericht door Amie » wo 03 mar 2010 22:08

Algante, wat een leuk idee is dat zeg. Het brengt mij nu ook op ideeen voor mijn oude kralen.
EvaAnn veel succes met het opknappen van de kralen.
Groetjes Amie

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Houten kralen verven

Bericht door Algante » wo 03 mar 2010 22:45

Ik heb wat rondgesurfd op zoek naar een (free) tutorial voor beaded beads, ik kwam er eens eentje tegen, maar kan het helaas niet meer vinden.

Wel heeeel veel ander leuks gevonden, zoals deze, wat misschien ook een mogelijkheid is:
Afbeelding
free tutorial op: http://twirlingbetty.wordpress.com/2010 ... -tutorial/
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
Ilsy81
Bead Dreamer
Berichten:552
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 20:28

Re: Houten kralen verven

Bericht door Ilsy81 » vr 05 mar 2010 19:13

leuk! wel een grote klus om ze allemaal te schilderen. Ontvetten en even met een scrubhandschoen oid lijkt me genoeg toch? En dan mooi aflakken met een leuke kleur.
Op de punt van een sate'-prikker en dan in iets steken (een bloempot zand of iets anders waar de sate-prikkers in blijven staan)

Misschien versieren? deze zijn wel heel erg blij:
Afbeelding

maar ik zocht eigenlijk zo'n plaatje: Afbeelding maar dan op kralen, gewoon bloemetjes maken met spijkers :D

Gebruikersavatar
Hannelies
Bead Fanatic
Berichten:1927
Lid geworden op:do 09 okt 2008 12:33
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Houten kralen verven

Bericht door Hannelies » vr 05 mar 2010 22:04

Misschien kun je ze na goed schoonmaken en evt. scrubben met een handschoen, zoals iemand hier al zei, in de eierverf gooien? Het is bijna Pasen en er zijn zo weer prachtige kleurtjes te koop voor weinig

EvaAnn
Bead Reader
Berichten:15
Lid geworden op:zo 17 mei 2009 13:24

Re: Houten kralen verven

Bericht door EvaAnn » di 09 mar 2010 19:06

Rondje bouwmarkt gedaan. Enne..................ben nu druk bezig om de kralen te schuren met een schuurpad. Dat is te vergelijken met staalwol alleen is het iets fijner. Werkt prima en de vorm van de kraal blijft rond. Dat is met schuurpapier wel anders.
Heb hobbyverf gevonden en dat werkt prima. Het is een priegelklus, maar heb er wel lol in.

De kraal zet ik op een cocktailprikker en verf ze stuk voor stuk. Ik zet ze te drogen in een stuk isolatiemateriaal en ben blij met het resultaat. :banaan:

EvaAnn

Gesloten