Micro macramé

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gebruikersavatar
Mayella
Bead Fan
Berichten:388
Lid geworden op:ma 02 aug 2010 12:05
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Micro macramé

Bericht door Mayella » zo 08 aug 2010 19:09

Naar aanleiding van een armbandje dat ik gemaakt heb kreeg ik een vraag over wat ik gebruikte. Misschien dat een apart onderwerp hierover beter op z'n plaats is in dit subforum.

Wat je nodig hebt: koord, rocailles, kurken memobord (Blokker of Xenos), spelden en blanke nagellak voor het afwerken/'dichtkitten' van de eindjes.

Zelf ben ik begonnen met drie verschillende knopen. De 'square knot' oftwel weitasknoop, de 'double half hitch'), en 'larkshead' knoop, maar met alleen deze drie knopen kun je al enorm veel doen. Je kunt er eindeloos veel patronen mee maken.

Er zijn veel meer knopen en die ga ik te zijner tijd ook wel eens gebruiken, maar vooralsnog heb ik aan deze drie knopen meer dan genoeg.

Ik gebruik zelf C-Lon koord. KOORD, en geen draad. Draad is te dun. Je moet echt het koord hebben, anders kun je er niet mee knopen.
En verder rocailles, maat 11/0 en 10/0, zoiets.

Verder gebruik ik een kurken memobord (5 Euro van de Blokker) en wat spelden. Ik speld het werkje vast op het memobord zodat ik wat beter de knopen vast kan trekken. De hele zaak wordt zo ook wat gelijkmatiger en netter. Zonder bord lijkt het me erg lastig.

Je zou ook wax koord of dun leer kunnen gebruiken, maar dat is dan weer dikker dan het C-Lon en daar kun je de rocailles weer niet op rijgen. En wax koord is ook wat stugger, is daarom wat lastiger te knopen en schiet wat sneller los. Maar het kan wel. Het werk wordt dan wel allemaal wat grover, ook omdat je grotere kralen moet gebruiken.

Wat je ook kunt gebruiken om mee te knopen is nymo of mastex koord. Eigenlijk alles wat voldoet aan de volgende eisen: stevig genoeg om mee te kunnen knopen, niet zo 'glijerig' dat de knopen er weer uitglijden, en dun genoeg om net door rocailles te passen.

Hier is trouwens een gratis tutorial. Het is een best ingewikkelde choker en misschien niet iets om mee te beginnen, maar er staat wel goed in beschreven hoe je projecten start en hoe je bijvoorbeeld een sluiting kunt maken (helemaal op het eind). Een sluiting maak je of door een bedje van 'square knots' te maken, daarop een knoop te naaien en aan de andere kant een lus te macrameen (zie de tutorial). Of je macrameed een lus aan de ene kant en rijgt een grote kraal aan de andere kant op meerdere strengen.

Tips & Trucs

Hoeveelheid koord
Qua hoeveelheid koord wat je nodig hebt moet je ongeveer uitgaan van ongeveer 4x a 5x de lengte van wat de armband of ketting uiteindelijk gaat worden. En dat is per dubbele streng. Maak je dus een armband van 20 centimeter met een breedte van 12 strengen, dan heb je 6 stukken koord van 80 a 100 centimeter nodig, beetje afhankelijk van wat je precies gaat knopen. Waarom 6? Je moet namelijk starten/opzetten met de 'larkshead' knoop (de derde knoop die ik ken; klinkt duur, maar als je het ziet ken je hem wel denk ik). En daardoor wordt 1 stuk koord 2 strengen om mee te werken.
Krullend C-Lon koord
Als je het C-Lon koord van het spoeltje afhaalt dan krult het nogal en dat werkt erg lastig. Je kunt er een paar keer hard aan trekken om het wat rechter te krijgen, maar ik vind dat dat niet goed werkt. Het is nylon, dus je kunt het gewoon strijken! Zet de strijkbout op de laagste temperatuur en haal het koord er onder door. Je krijgt dan mooi recht koord om mee te werken.

Wat links uit mijn bookmarks

Algemeen macramé
Free macramé
Tutorials met foto's over knopen en wat gratis patronen. Tussen de patronen zitten helaas weing sieraden, maar de oubollige plantenhanger en dergelijke. Maar het legt de knopen wel erg goed uit.
Handcrafted by Elaine
zie de vorige link
Olga's macramé site
zie de eerste link
Kristine Buchanan's macramé basics
Video's met basisinformatie over micro-macramé

Inspiratie
Kris Buchanan
Joan Babcock
Marion Jewels in Fiber
Barbara Natoli Witt
KnotGypsy

Boeken
Micro-Macrame: 30 Beaded Designs for Jewelry Using Crystals and Cords van Annika deGroot
Micro-Macrame Jewelry, Tips and Techniques for Knotting with Beads van Joan R. Babcock
Wired Micro-Macramé Jewelry: Enhancing Fiber Designs with Wire by Joan Babcock

Webshops in NL of BE waar je C-Lon koord kunt bestellen
Kralenzooi
Bricolart
Laatst gewijzigd door Mayella op ma 09 aug 2010 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Micro macramé

Bericht door Algante » zo 08 aug 2010 20:45

Mayella,
Wat lief van jou, zo'n uitgebreide gebruiksaanwijzing te geven. :love: Van harte
Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
beertje
Bead Professional
Berichten:1724
Lid geworden op:wo 09 jun 2010 12:30
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door beertje » ma 09 aug 2010 07:10

Afbeelding

Gebruikersavatar
kralenroosje
Bead Designer
Berichten:837
Lid geworden op:ma 22 sep 2008 13:01
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door kralenroosje » ma 09 aug 2010 08:55

:perfect:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Sandra » ma 09 aug 2010 09:41

Mooie uitleg, dank je wel! Ik zal je pb-en hierover want het lijkt me leuk dit ook op http://www.kralen.com" onclick="window.open(this.href);return false; te zetten onder knopen. Des te meer personen vinden het dan waardoor het nog meer nut zal hebben.

Gebruikersavatar
Mayella
Bead Fan
Berichten:388
Lid geworden op:ma 02 aug 2010 12:05
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Mayella » ma 09 aug 2010 09:54

Sandra schreef:Mooie uitleg, dank je wel! Ik zal je pb-en hierover want het lijkt me leuk dit ook op http://www.kralen.com" onclick="window.open(this.href);return false; te zetten onder knopen. Des te meer personen vinden het dan waardoor het nog meer nut zal hebben.
Is prima. Ik ben nu bezig aan een nieuwe ketting en ik ben een beetje aan het opschrijven wat je zoal kan tegenkomen aan 'problemen' en hoe je ze oplost. Soort van Tips & Trucs wat ik hier nog wel aan wil toevoegen.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Sandra » ma 09 aug 2010 10:07

:D Dat kan altijd van pas komen. Kan je misschien ook 'n keer foto's van je creaties mailen die je tot dusver heb gemaakt? Ze staan wel al op http://www.kralen.com/Tips/Voorbeelden/ ... am=Mayella" onclick="window.open(this.href);return false; maar als je de foto's nog in groter formaat heb (ze zijn automatisch verkleind) kan ik close-up plaatjes maken zodat het patroon goed te zien is. Mijn mailadres is info@kralen.com .

Gebruikersavatar
Mayella
Bead Fan
Berichten:388
Lid geworden op:ma 02 aug 2010 12:05
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Mayella » ma 09 aug 2010 10:11

Sandra schreef::D Dat kan altijd van pas komen. Kan je misschien ook 'n keer foto's van je creaties mailen die je tot dusver heb gemaakt? Ze staan wel al op http://www.kralen.com/Tips/Voorbeelden/ ... am=Mayella" onclick="window.open(this.href);return false; maar als je de foto's nog in groter formaat heb (ze zijn automatisch verkleind) kan ik close-up plaatjes maken zodat het patroon goed te zien is. Mijn mailadres is info@kralen.com .
Ok, ik zal wat betere foto's maken straks, en misschien ook wat foto's van 'work in progress'. Ik heb nog een weekje vakantie, en het weer is niet zo bijster, dus ik ga het een en ander doen deze week. Is het goed als ik het een en ander aan het eind van de week mail? Dan kan ik ook de tekst wat corrigeren hier en daar en wat bijvoegen.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Sandra » ma 09 aug 2010 10:13

Ik vind alles prima en ben allang blij met alle hulp/tips, dus maakt me echt niet uit wanneer je het klaar heb. Wel erg leuk, ben heel benieuwd!

Gebruikersavatar
Mayella
Bead Fan
Berichten:388
Lid geworden op:ma 02 aug 2010 12:05
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Mayella » ma 06 sep 2010 19:24

Een erg leuke link die ik gevonden heb. Een gratis boek (copyrights zijn verlopen) uit de Victoriaanse tijd en wel uit het jaar 1877. Het boek heet The imperial macramé lace book en is ook als PDF te downloaden. Er staan leuke knopen en patronen in.

Kralenbloempje1
Bead Professional
Berichten:1637
Lid geworden op:ma 08 feb 2010 15:03
Locatie:Ergens in de achterhoek

Re: Micro macramé

Bericht door Kralenbloempje1 » ma 06 sep 2010 20:38

Wat ontzettend leuk dat je dit allemaal met ons wilt delen!
Ga het zeker nog een keer proberen.
kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven

Gebruikersavatar
snoep
Bead Addict
Berichten:2351
Lid geworden op:wo 26 mar 2008 08:10
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door snoep » di 07 sep 2010 05:09

hey wat gaaf

dank je wel dat je dit met ons delen wil

leuk hoor

Gebruikersavatar
Mayella
Bead Fan
Berichten:388
Lid geworden op:ma 02 aug 2010 12:05
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Mayella » di 07 sep 2010 07:12

snoep schreef:hey wat gaaf

dank je wel dat je dit met ons delen wil

leuk hoor
en
Kralenbloempje1 schreef:Wat ontzettend leuk dat je dit allemaal met ons wilt delen!
Ga het zeker nog een keer proberen.
Geheel eigenbelang hoor! Als er meer mensen dit gaan doen wordt het makkelijker om aan materialen te komen :duivel:

Capricus
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:za 09 feb 2008 17:32
Contacteer:

Re: Micro macramé

Bericht door Capricus » di 07 sep 2010 08:09

wat een mooie armband! (ok ookal gaat het hier om de techniek)
groetjes, Capricus

Vengy
Bead Fanatic
Berichten:1802
Lid geworden op:zo 01 nov 2009 14:56

Re: Micro macramé

Bericht door Vengy » di 07 sep 2010 12:02

super zeg en heel lief om te delen

ook al is het uit eigenbelang hihi :mrgreen:
"When you come to the edge of all the light you know, and are about to step off into the darkness of the unknown, FAITH is knowing one of two things will happen; there will be something solid to stand on or you will be taught how to fly."

Gesloten