afwerking met nylondraad

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
DinekeE
Bead Anonymous
afwerking met nylondraad

Bericht door DinekeE » di 29 jun 2010 11:15

Hallo allemaal,
Ik ben nog een beginner op het gebied van sieraden maken en ik heb wat moeite met de bevestiging van een slotje/ringetje aan een ketting met nylondraad.

Voor nylondraad van 0,4 mm gebruik ik een knijpkraaltje (2 mm) en dat gaat prima.
Maar voor de ontwerpen waarbij ik vaker door een klein kraaltje moet rijgen gebruik ik nylondraad van 0,25 mm. Als ik die op dezelfde manier met een knijpkraaltje wil afwerken, glijdt de draad er gewoon doorheen, hoe plat ik hem ook probeer te knijpen.

Ik probeer het nu dus met aan het eind een knoopje. (Mijn broer is een enthousiaste visser en heeft me een stevige knoop geleerd die hij gebruikt bij visdraad :D )
Aan het begin van de ketting (voordat ik begin met rijgen) wil dat wel, maar aan het einde is het een enorm gepruts en lijkt het niet echt netjes. Als ik in het midden begin met rijgen en dus beide kanten op werk, heb ik aan beide kanten dat probleem :? .

Wie heeft er een betere oplossing?

Groetjes Dineke

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: afwerking met nylondraad

Bericht door Sandra » di 29 jun 2010 11:21

Heel veel mensen beginnen met nylondraad (ik ook vroeger ;) ) en vrijwel iedereen stapt uiteindelijk over naar staaldraad (iig als er geen speciale rijgtechnieken zijn gebruikt). Op http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... werken/78/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je lezen hoe je het dan afwerkt met knijpkraal en kalot. Staaldraad is dikker en sterker, waardoor het niet doorgesneden kan worden door de knijpkraal.

Gaat het om een speciale techniek waarbij nylondraad dus nodig is dan maak ik persoonlijk alleen gebruik van knoopjes en dus niet van knijpkralen. Druppeltje nagellak erop daarna is wel handig, zodat het extra stevig blijft.

Irene van der Maas
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Irene van der Maas » di 29 jun 2010 14:31

Inderdaag gewoon beginnen met gecoat staaldraad
-breekt niet zo snel
-rekt niet uit waardoor je niet van die lege plekken krijgt
-je hoeft geen lelijke knopen te maken
Irene van der Maas

Kralina
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Kralina » di 29 jun 2010 20:27

Ik werk alles af met een kalotje, ook sieraden geregen op nylondraad.
Knijpkraaltjes op nylondraad werkt bij niet, ik knijp dan de draad finaal doormidden.

Rijgen doe ik vooral met Nymo of het iets dikkere Barbobs, en kortere stevige colliers op Acculon.

DinekeE
Bead Anonymous

Bericht door DinekeE » wo 30 jun 2010 11:14

Dank je wel voor jullie reacties!

Ik zal staaldraad overwegen, maar is dat niet veel minder flexibel? Ik gebruik heel vaak kleine kraaltjes, waarbij me dat dan niet mooi lijkt... Maar misschien moet ik het eerst maar eens proberen voor ik mijn oordeel geef :)

@ Kralina: Kalotjes heb ik nog niet geprobeerd. Ik was bang dat die de draad door zouden snijden, zoals jij dus juist bij knijpkraaltjes hebt. Hoef ik dus niet bang voor te zijn?

Gesloten