afwerking met nylondraad

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
DinekeE
Bead Anonymous
afwerking met nylondraad

Bericht door DinekeE » di 29 jun 2010 11:15

Hallo allemaal,
Ik ben nog een beginner op het gebied van sieraden maken en ik heb wat moeite met de bevestiging van een slotje/ringetje aan een ketting met nylondraad.

Voor nylondraad van 0,4 mm gebruik ik een knijpkraaltje (2 mm) en dat gaat prima.
Maar voor de ontwerpen waarbij ik vaker door een klein kraaltje moet rijgen gebruik ik nylondraad van 0,25 mm. Als ik die op dezelfde manier met een knijpkraaltje wil afwerken, glijdt de draad er gewoon doorheen, hoe plat ik hem ook probeer te knijpen.

Ik probeer het nu dus met aan het eind een knoopje. (Mijn broer is een enthousiaste visser en heeft me een stevige knoop geleerd die hij gebruikt bij visdraad :D )
Aan het begin van de ketting (voordat ik begin met rijgen) wil dat wel, maar aan het einde is het een enorm gepruts en lijkt het niet echt netjes. Als ik in het midden begin met rijgen en dus beide kanten op werk, heb ik aan beide kanten dat probleem :? .

Wie heeft er een betere oplossing?

Groetjes Dineke

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: afwerking met nylondraad

Bericht door Sandra » di 29 jun 2010 11:21

Heel veel mensen beginnen met nylondraad (ik ook vroeger ;) ) en vrijwel iedereen stapt uiteindelijk over naar staaldraad (iig als er geen speciale rijgtechnieken zijn gebruikt). Op http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... werken/78/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je lezen hoe je het dan afwerkt met knijpkraal en kalot. Staaldraad is dikker en sterker, waardoor het niet doorgesneden kan worden door de knijpkraal.