micro-macramé

Tips, vragen en antwoorden over allerlei technieken kun je hier plaatsen. Bijvoorbeeld speciale rijgpatronen of hoe je je sieraad extra perfect kan afwerken.
Gesloten
Gebruikersavatar
samira
Bead Fanatic
Berichten:1898
Lid geworden op:zo 30 jan 2005 12:04
micro-macramé

Bericht door samira » do 12 okt 2006 10:29

Ben ik nieuwsgierig naar ... so-called micro-macramé dus. Lijkt me zo leuk om te verwerken in een freeform-geval! Heb al wel enkele sites gevonden en een site waar je lessen kunt volgen mits je betaalt ... http://www.micro-macrame.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ... Tuurlijk zijn er de sites met het 'ouderwetse' macramé-werk... bijvoorbeeld http://www.elainecraft.com/instructions/instruc.sq.html" onclick="window.open(this.href);return false; ... maar heeft iemand nog een tip waar ik gratis iets meer kan opsteken over dat 'nieuwe' micro-macramé ... hoef niet zozeer patroontjes maar tips en techniekjes! Hoe werk je bijvoorbeeld al die begin- en eind-draadjes weg in je werkstuk? Hoe laten ze de kraaltjes goed uitkomen ... als ik hier zit te prutsen en proberen komen de kraaltjes slechts mooi tevoorschijn aan één kant ... Tips en techniekjes gezocht!

Voor de nieuwsgierigen ... twee sites met voorbeelden ...
http://www.kristinebuchanan.com/necklaces.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joanbabcock.com/Necklace/Necklace.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Wendy

Gebruikersavatar
Emberlynn
Bead Lover
Berichten:433
Lid geworden op:do 18 nov 2004 20:28
Locatie:Cuijk
Contacteer:

Bericht door Emberlynn » do 12 okt 2006 19:48

Wow, wat een aparte techniek zeg!
Dat zou ik ook wel willen leren.
Groetjes Emberlynn

freubeltje
Bead Starter
Berichten:84
Lid geworden op:di 15 mar 2005 20:33

micro-macramé

Bericht door freubeltje » ma 16 okt 2006 19:12

Lijkt me ook echt geweeeeldig!
Ik kan alleen maar 2 foto's vergroten, jammer!
Groetjes van FreubELLENtje

Lissie
Bead Addict
Berichten:2049
Lid geworden op:wo 03 mei 2006 09:08
Contacteer:

Bericht door Lissie » ma 16 okt 2006 21:14

Volgens mij is het precies hetzelfde als macrame, maar dan met dunner draad en met rocailles in plaats van grotere kralen.
Ik zou zeggen: koop een bolletje dun touw en een doosje rocailles bij de marskramer en gewoon proberen! :D

Gebruikersavatar
sonja86
Bead Fan
Berichten:331
Lid geworden op:vr 28 jan 2005 10:28
Locatie:Zeist
Contacteer:

Bericht door sonja86 » di 17 okt 2006 11:17

Lissie schreef:Volgens mij is het precies hetzelfde als macrame, maar dan met dunner draad en met rocailles in plaats van grotere kralen.
Dat dacht ik ook :roll:
Op de 2e site laten ze dezelfde knooptechniek zien die je bij gewoon macramè ook gebruikt.
Hier wordt alleen gebruik gemaakt van heel veel kleine kralen, lijkt het.
groetjes
Sonja

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Elsje » di 17 okt 2006 11:34

Ineens bedenk ik me dat ik een boekje heb over sieraden en macramé...ik ga voor je op zoek, ik heb het bij de Slegte gekocht. voor een paar euro

Ik heb het gevonden; Eigentijds macramé heet het en het is van Cantecleer. Je mag het ook van me lenen hoor! Er staat van alles in van staaldraad tot satijnlint en het lijkt erg veel op de gewone techniek voor macramé behalve dan dat de afwerking met knijpkraaltjes is enzo...
isbn;90 2133 2019
Groetjes Els,

Lissie
Bead Addict
Berichten:2049
Lid geworden op:wo 03 mei 2006 09:08
Contacteer:

Bericht door Lissie » di 17 okt 2006 12:54

Ik vond deze trouwens wel erg mooi (freeform op z'n macramées):
http://www.micro-macrame.com/files/mess ... ?959875200" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
samira
Bead Fanatic
Berichten:1898
Lid geworden op:zo 30 jan 2005 12:04

Bericht door samira » di 17 okt 2006 18:45

Dank voor jullie reacties!

De basis is volgens mij zeker 'gewone' macramé ... die basis had en heb ik redelijk in de vingers ... ff gecheckt via het macramé-linkje dat ik al noemde ... niks nieuws onder de zon! Ben dus al behoorlijk aan het vlooien geweest ... schreef ik geloof ik al! Bij het grotere werk lukt(e) me dat overtollig draad wegwerken wel ... maar dit is een tikkie fijner ... micro-macramé garen van c-lon :lol: ... en daar komt geen stukkie garen meer tussen ... tot nu toe! En ik krijg het dus niet voor mekander om de ... yep ... kleine kraaltjes goed te laten uitkomen. Voor dat soort dingetjes zoek ik dus trucs of tips ... want die zijn er vast en zeker! :wink: Nou schrijft Elsje dus over een boekje ...
... Er staat van alles in ... en het lijkt erg veel op de gewone techniek voor macramé behalve dan dat de afwerking met knijpkraaltjes is enzo ...
Kijk zo'n knijpkraaltjes-handigheidje ... geen moment aan gedacht ... da's een slimme! Voor dat soort handigheidjes blijf ik me aanbevolen houden!
Groetjes Wendy

Gebruikersavatar
Elsje
Bead Brilliant
Berichten:2822
Lid geworden op:zo 13 mar 2005 13:22
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Elsje » di 17 okt 2006 19:46

Nog iets uit dat boekje; soms is het handig om onder je kraal een knoopje in de draad te leggen zodat de kraal op zijn plek blijft...én ze werken met een knoop bord.
Groetjes Els,

Gesloten