punniken
ik wil wel eens proberen om een ketting te punniken
maar, klopt het dat ik daar echt hele kleine kraaltjes voor moet gebruiken ?
het lijkt me wel leuk om het met wat grotere kraaltjes te doen maar dan moet ik een punnikklosje hebben met een veel grotere opening, toch ?
heeft iemand hier ervaring mee ?
gootje
maar, klopt het dat ik daar echt hele kleine kraaltjes voor moet gebruiken ?
het lijkt me wel leuk om het met wat grotere kraaltjes te doen maar dan moet ik een punnikklosje hebben met een veel grotere opening, toch ?
heeft iemand hier ervaring mee ?
gootje
ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het goed heb zijn er kort samengevat 2 manieren van punniken:
- je rijgt veel kralen, ga punniken en plaats de kralen steeds tussen de krammetjes.
- je gaat de draad punniken, de draad is vrij dicht bij elkaar, vervolgens plaats je de kralen IN de gepunnikte draad. de draad is dan om de kralen heen....
ikzelf heb alleen dat 1ste gedaan maar als ik het goed heb kan het ook op de 2de manier...volgens mij heeft marike een keer zoiets gedaan.
- je rijgt veel kralen, ga punniken en plaats de kralen steeds tussen de krammetjes.
- je gaat de draad punniken, de draad is vrij dicht bij elkaar, vervolgens plaats je de kralen IN de gepunnikte draad. de draad is dan om de kralen heen....
ikzelf heb alleen dat 1ste gedaan maar als ik het goed heb kan het ook op de 2de manier...volgens mij heeft marike een keer zoiets gedaan.
Yep!
Eigenlijk heb ik alleen ervaring met de tweede optie. Volgens mij het gemakkelijkst, haha. Oeps wat zeg ik nu! ALLEEN als je het met garen doet, niet met metaaldraad...pffff, was uren bezig met het maken, knapt het op een gegeven moment, omdat dat metaaldraad niet echt meegeeft, kun je weer overnieuw beginnen.
Als je het met garen (niet te dun) doet, dan maak je met je punnikklosje een mooie "huls" en deze vul je met wat dikkere kralen. Om de kraal, of een paar kralen als ze wat kleiner zijn, afbinden met garen, of een metalen ringetje (leuk bedeltje eraan maken...hmmm, krijg spontaan inspiratie).
Zag bij kralenboutige Monique laatst rood zijde-draad (onderaan bij de veters, vroeg me af, is dat er ook geschikt voor?)
groetjes!
Marike
Eigenlijk heb ik alleen ervaring met de tweede optie. Volgens mij het gemakkelijkst, haha. Oeps wat zeg ik nu! ALLEEN als je het met garen doet, niet met metaaldraad...pffff, was uren bezig met het maken, knapt het op een gegeven moment, omdat dat metaaldraad niet echt meegeeft, kun je weer overnieuw beginnen.
Als je het met garen (niet te dun) doet, dan maak je met je punnikklosje een mooie "huls" en deze vul je met wat dikkere kralen. Om de kraal, of een paar kralen als ze wat kleiner zijn, afbinden met garen, of een metalen ringetje (leuk bedeltje eraan maken...hmmm, krijg spontaan inspiratie).
Zag bij kralenboutige Monique laatst rood zijde-draad (onderaan bij de veters, vroeg me af, is dat er ook geschikt voor?)
groetjes!
Marike
- patricia
- Bead Designer
- Contacteer:
Als je die manier van marike gebruikt laat je een kraal in het deelvallen wat je gepunnikt hebt(dus in het hulsje) en dan punnik je weer een paar steken en doe je er weer een kraal in...zo ga je door tot je de gewenste lengte hebt.
De andere methode rijg je eerst de kralen aan de draad(heel veel kralen dus) en dan ga je punniken!
De andere methode rijg je eerst de kralen aan de draad(heel veel kralen dus) en dan ga je punniken!
Groetjes Patries
Like the heart beads!
Like the heart beads!
- patricia
- Bead Designer
- Contacteer:
ik heb vooral aan t begin van mijn sieradenperiode wat dingen gepunnikt. ik zal wel eens probere foto's te maken (sommige zijn ergens in de familie) want je kan er echt wel leuke dingen mee doen. Tip: begin met nylondraad want dat is het makkelijkste. dan wordt t dus een een springerige ketting. Weet niet hoe ik het anders moet zeggen
Later ben ik met zilver garen gaan werken en dat wordt heel strak dus krijg je echt een ronde ketting en dan kan je ok dingen meepunniken. Ik gebruik trouwens altijd de eerste methode. dit is een klein voorbeeld:

Groetjes Patries
Like the heart beads!
Like the heart beads!
- Magic-Woman
- Bead Dreamer