vertaling van engels naar nederlands in een boek
Ik heb een vraagje. Een Belgische uitgeverij vroeg aan mij of ik de vertaling van een boek wil nakijken. Het was dus al vertaald, maar over sommige woorden twijfelden ze nog. Ik heb het inmiddels nagekeken en zou graag willen vragen of jullie het kunnen nakijken, of jullie het er mee eens zijn. Bij sommige woorden twijfel ik nl welke het beste is, of dat er een betere is. Overigens denk ik zelf dat sommige woorden, zoals kleuren bij swarovski, beter in het engels kunnen blijven -> zijn jullie het daarmee eens? Net zoals je het beter over catey dan kattenoog kralen kan hebben? Sommige woorden worden nl zo vaak gebruikt in het Engels, dan kennen mensen het volgens mij eerder in Engels dan in Nederlands. Er zijn ook een aantal woorden waar ik en zij geen idee van hebben.
iig, dit is het excel file: http://www.kralen.com/forumpic/woordenvertaling.xls" onclick="window.open(this.href);return false; . Bij blad1 staan algemene woorden, bij blad2 woorden die bij het benodigdheden lijstje stond, bij die heb ik geen idee. Verbetertips kunnen hier gepost worden, als je wat heb gewijzigd aan excel en het wil mailen dan kan dat naar info@kralen.com . Ik wil proberen komende vrijdag het naar ze te mailen.
alvast bedankt!!
iig, dit is het excel file: http://www.kralen.com/forumpic/woordenvertaling.xls" onclick="window.open(this.href);return false; . Bij blad1 staan algemene woorden, bij blad2 woorden die bij het benodigdheden lijstje stond, bij die heb ik geen idee. Verbetertips kunnen hier gepost worden, als je wat heb gewijzigd aan excel en het wil mailen dan kan dat naar info@kralen.com . Ik wil proberen komende vrijdag het naar ze te mailen.
alvast bedankt!!
- Haematodipsia
- Bead Producer
- Contacteer:
-
- Bead Dreamer
- Contacteer:
- Haematodipsia
- Bead Producer
- Contacteer:
Grrrr, niemand in NEderland kan mijn naam uitspreken of schrijven. Zelfs mijn eigen vriend zei eerst Eelke maar het is ElkeSandra schreef:bedankt allemaal. Ik heb de excel file opnieuw geupload, nl met de wijzigingen van Eelke, die van Elsje en Wicked flower zijn er ook in verwerkt, bedankt. Als er nog tips zijn...alvast bedankt!

Die nummer 29 op de eerste pagina is vreemd...wat zijn die channel dan?
28 kan gewoon een opnaai strass zijn
bij 24 staat dat het geschikt is voor 3 snoeren filigrain(= opengewerkt) slot
17 slider is echt een schuifkraal, maar wat ze daar nou mee bedoelen?
En 15 fire polished; is dat niet gewoon de afwerking? Dat betekent toch niet automatisch dat het een facet kraal is?
Ik weet niet of jij alles hebt gekregen Sandra, maar misschien kun je het uit de foto's halen?
28 kan gewoon een opnaai strass zijn
bij 24 staat dat het geschikt is voor 3 snoeren filigrain(= opengewerkt) slot
17 slider is echt een schuifkraal, maar wat ze daar nou mee bedoelen?
En 15 fire polished; is dat niet gewoon de afwerking? Dat betekent toch niet automatisch dat het een facet kraal is?
Ik weet niet of jij alles hebt gekregen Sandra, maar misschien kun je het uit de foto's halen?
Groetjes Els,
Ik kan het bestand niet openen 

En de naam Elke komt hier zelfs ook nog voor! Een vriendin van mij heet ook Elke!Haematodipsia schreef:Grrrr, niemand in NEderland kan mijn naam uitspreken of schrijven. Zelfs mijn eigen vriend zei eerst Eelke maar het is ElkeSandra schreef:bedankt allemaal. Ik heb de excel file opnieuw geupload, nl met de wijzigingen van Eelke, die van Elsje en Wicked flower zijn er ook in verwerkt, bedankt. Als er nog tips zijn...alvast bedankt!

Haematodipsia schreef:Grrrr, niemand in NEderland kan mijn naam uitspreken of schrijven. Zelfs mijn eigen vriend zei eerst Eelke maar het is ElkeSandra schreef:bedankt allemaal. Ik heb de excel file opnieuw geupload, nl met de wijzigingen van Eelke, die van Elsje en Wicked flower zijn er ook in verwerkt, bedankt. Als er nog tips zijn...alvast bedankt!

Ik kan het op zich posten maar zal dan wel slecht leesbaar zijn denk ik...Jose86 schreef:Ik kan het bestand niet openen
En de naam Elke komt hier zelfs ook nog voor! Een vriendin van mij heet ook Elke!Haematodipsia schreef:Grrrr, niemand in NEderland kan mijn naam uitspreken of schrijven. Zelfs mijn eigen vriend zei eerst Eelke maar het is ElkeSandra schreef:bedankt allemaal. Ik heb de excel file opnieuw geupload, nl met de wijzigingen van Eelke, die van Elsje en Wicked flower zijn er ook in verwerkt, bedankt. Als er nog tips zijn...alvast bedankt!
ENGELS HUN VERTALING MIJN VERTALING
round nose plier rondtoptang rondbektang
bead reamer kralenboortje kralenruimer
awl els (gebogen priem) ?
memory wire geheugendraad spiraal
strech cording elastiekdraad
flat fibrous nylon platvezelnylon
hemp cord hennepdraad
jump ring sieradenringetjes open ringetjes
fold-over ends klemmetjes eindkap? Klemmetjes?
hook and eye clasp munt-en oogsluitinkje haakslotje
filligree locking clap siersluiting insteekslot
hank
spacer spacer?
fire-polished vuur-gepolijst facetkralen
teardrop druppel
slider schuifkralen schijfkraal
cat-eye kattenoogkralen cat-eye
chain-nose plier spitsbektang
crimp tool krimptang knijpkraaltang
frosted matte
chain kant-en-klare ketting schakelketting
chandelier sieroorhaken chandelier
three-strand filigree box clasp boxsluiting insteeksluiting
kilt pin kiltspeld kiltspeld? Broche?
24 gauge 0,6 mm
dichroic ?
sew-on stone opnaaikraal strass met kastje?
crystal channel dangles kristallen channels kristallen channels hanger?
- Daysleeper
- Bead Designer
als je op google: dichroic typt en dan afbeeldingen bekijkt. Is het een soort foliekraal. Maar dan met een soort zilverpoeder ipv folie.
toch?
Wel een errug mooi effect, niet eerder gezien, hihihhi
ps als ik een woord uit het engels, frans oid niet herken doe ik het vaak via "google afbeeldingen". Zo vind ik heel veel,
toch?

Wel een errug mooi effect, niet eerder gezien, hihihhi
ps als ik een woord uit het engels, frans oid niet herken doe ik het vaak via "google afbeeldingen". Zo vind ik heel veel,

Groetjes, Ilsy
Al sinds heeeel klein kralenfan, maar pas sinds kort fimo-kralen-fan....

wikipedia zegt trouwens:
wikipedia quote: A dichroic filter or thin-film filter is a very accurate color filter used to selectively pass light of a small range of colors while reflecting other colors. By comparison, Dichroic mirrors and dichroic reflectors tend to be characterized by the color(s) of light that they reflect, rather than the color(s) they pass. (See dichroism for the etymology of the term)
dus zoals de reflecterende laag van de binnenkant van een halogeen spotje. Dat lijkt op kralen met een AB glans
wikipedia quote: A dichroic filter or thin-film filter is a very accurate color filter used to selectively pass light of a small range of colors while reflecting other colors. By comparison, Dichroic mirrors and dichroic reflectors tend to be characterized by the color(s) of light that they reflect, rather than the color(s) they pass. (See dichroism for the etymology of the term)
dus zoals de reflecterende laag van de binnenkant van een halogeen spotje. Dat lijkt op kralen met een AB glans
Groetjes, Ilsy

nr 4 Awl is volgens mij gewoon een rechte priem. niet een gebogen.
nr 10 fold-over ends zijn volgens mij veterklemmen
nr 15 fire polished is toch niet zozeer een facet kraal maar hoe die kraal is gemaakt? gepolijst door vuur. Hoe je dat kort op zijn nederlands zegt weet ik niet.
nr 17 slider is volgens mij wel schuifkraal en niet schijfkraal
blad2
hemalyke is geperste (noem je dat zo? gemalen en vermengt met een soort lijm om een kraal te maken) hematiet
8 mm tanzanite Swarovski bloem - tanzanite is licht paars
Veel succes ermee
nr 10 fold-over ends zijn volgens mij veterklemmen
nr 15 fire polished is toch niet zozeer een facet kraal maar hoe die kraal is gemaakt? gepolijst door vuur. Hoe je dat kort op zijn nederlands zegt weet ik niet.
nr 17 slider is volgens mij wel schuifkraal en niet schijfkraal
blad2
hemalyke is geperste (noem je dat zo? gemalen en vermengt met een soort lijm om een kraal te maken) hematiet
8 mm tanzanite Swarovski bloem - tanzanite is licht paars
Veel succes ermee