glaskralen branden
-
- Bead Starter
zijn hier ook mensen die als hobby glaskralen branden.
het lijkt mij erg leuk vooral die leuke figuurtjes ga binnenkort een workshop beginnen maar ben bang dat het erg verslavend is.
als je zo hobby start wat zijn dan de kosten ongeveer van je producten.
het lijkt mij erg leuk vooral die leuke figuurtjes ga binnenkort een workshop beginnen maar ben bang dat het erg verslavend is.
als je zo hobby start wat zijn dan de kosten ongeveer van je producten.
Re: glaskralen branden
Ligt er denk ik maar net aan wat voor brander je wil. Je kunt op een bouwmarktbrander beginnen, er zijn mensen die dat lang volhouden en het echt fijn vinden, ik vond het niks omdat veel kleuren niet geschikt zijn voor zo'n brander en het toch wel heel lang duurt voor je glas gesmolten is.
Voor een starterset met een propaanbrander ben je bij het bedrijf waar ik altijd mijn spulletjes koop 275 euro kwijt. Enige wat je dan nog extra nodig hebt is glas en een gasfles. Glas kun je zo duur maken als je zelf wilt, er is genoeg keus in allerlei merken en een sampleset met 30 staafjes standaardkleuren Morettiglas kost dan ongeveer 6 euro. Daar kun je best eventjes mee oefenen. Als je een zuurstof/propaanbrander startersset moet je al gauw op meer dan 500 euro rekenen. Heel verschil dus.
Er staan ook regelmatig tweedehands branders op marktplaats of kralenmaakfora, dat is dus zeker de moeite waard om in de gaten te houden. Het is alleen de aanschaf van de brander wat in 1x grote uitgave is vind ik, het glas vind ik zelf wel meevallen, (vanaf 0,35 cent per staafje, maar er zijn vaak heel leuke samplesets die prijstechnisch zeer interessant zijn)
Voor een starterset met een propaanbrander ben je bij het bedrijf waar ik altijd mijn spulletjes koop 275 euro kwijt. Enige wat je dan nog extra nodig hebt is glas en een gasfles. Glas kun je zo duur maken als je zelf wilt, er is genoeg keus in allerlei merken en een sampleset met 30 staafjes standaardkleuren Morettiglas kost dan ongeveer 6 euro. Daar kun je best eventjes mee oefenen. Als je een zuurstof/propaanbrander startersset moet je al gauw op meer dan 500 euro rekenen. Heel verschil dus.
Er staan ook regelmatig tweedehands branders op marktplaats of kralenmaakfora, dat is dus zeker de moeite waard om in de gaten te houden. Het is alleen de aanschaf van de brander wat in 1x grote uitgave is vind ik, het glas vind ik zelf wel meevallen, (vanaf 0,35 cent per staafje, maar er zijn vaak heel leuke samplesets die prijstechnisch zeer interessant zijn)
-
- Bead Starter
ik heb aantal ontwerpen gezien met beestjes enzo echt super leuk, wil binnenkort een workschop doen en lijkt me ook erg leuk om dat als hobby erbij te doen.
is het moeilijk als je het voor t eerst doet.
groetjes christina
is het moeilijk als je het voor t eerst doet.
groetjes christina
Ik ken niemand die zegt dat ie het vanaf het begin af aan makkelijk vindt maar het is ook niet supermoeilijk denk ik. Er zijn wel mensen die er echt aanleg voor hebben. Natuurtalentjes zogezegd. Ik heb in de drie jaar dat ik brand al enorme hoeveelheden glas verprutst met nieuwe probeersels, maar uiteindelijk kom je wel steeds een stap(je) verder en het is zo leuk om je vooruitgang te zien. Het verschil tussen je eerste kralen en de kralen van als je een paar maanden verder bent. Ik zou zeggen: ga gewoon lekker een workshop volgen en kijk dan wat je ervan vindt (maar bereid je voor: het is verslavend
).

-
- Bead Starter
haha ja dat het verslavend werkt dat zal idd wel zo alles met kralen is verslavend merk ik hahah
maar hoe zit het met de branders op internet zie ik zoveel verschillende branders een propaanbrander een dragen breeze brander wat is het verschil nu eigenlijk en welke gebruik je altijd of gebruik je steeds een verschillende brander ofzo.sorry voor de vele vragen
gr christina

maar hoe zit het met de branders op internet zie ik zoveel verschillende branders een propaanbrander een dragen breeze brander wat is het verschil nu eigenlijk en welke gebruik je altijd of gebruik je steeds een verschillende brander ofzo.sorry voor de vele vragen

gr christina
Je kunt prima beginnen met een brander op (propaan) gas, bv. een conkinect en als je wat langer brandt kun je een hetere brander nemen met zuurstof erbij, bv. een Minor. Er zijn natuurlijk prijsverschillen in alle spullen die je nodig hebt voor het branden, er is zoveel te koop. Maak het jezelf niet te moeilijk in het begin, ik zou zeggen volg eerst een workshop, daar hoor je vaak veel informatie over dit alles en van daar uit kun je dan alsnog beslissen. Je hebt het dan ook zelf ervaren hoe het is om te branden (jaaah, het is verslavend, bezint eer ge begint
)
Groetjes en succes, Tara

Groetjes en succes, Tara
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......
Hoi,
Ik heb een conkinect sinds een jaar, na eerst een workshop te hebben gevolgd. Je moet wel veel geduld hebben, want het is veel oefenen. Ik oefen dus te weinig en zit nog steeds in de beginfase. Omdat het oefenen veel aan glas kost gebruik ik nu alleen nog Moretti glas.
Wil je direct al leuk resultaat hebben, dan kun je frit aanschaffen (fijn gestampt glas) en de kralen hier tijdens het branden door heen rollen. Ook heb ik al veel dingen uit het tijdschrift vlammend glas gehaald. Suc6 er mee.
Bebiezjoe
Bea
Ik heb een conkinect sinds een jaar, na eerst een workshop te hebben gevolgd. Je moet wel veel geduld hebben, want het is veel oefenen. Ik oefen dus te weinig en zit nog steeds in de beginfase. Omdat het oefenen veel aan glas kost gebruik ik nu alleen nog Moretti glas.
Wil je direct al leuk resultaat hebben, dan kun je frit aanschaffen (fijn gestampt glas) en de kralen hier tijdens het branden door heen rollen. Ook heb ik al veel dingen uit het tijdschrift vlammend glas gehaald. Suc6 er mee.
Bebiezjoe
Bea
Het is een verslavende bezigheid waarvoor, zeker in het begin veel tijd voor nodig is om tot goede resultaten te komen. Hou ook rekening met een vaste werkplek, voor de veiligheid is het niet raadzaam om met de gasfles door je huis te gaan sjouwen, bovendien is die best wel zwaar. Voor een propaan/zuurstof brander heb je ook nog een zuurstofconcentrator nodig en die is qua afmeting iets groter dan een gasfles. De ruimte waar de brander staat opgesteld moet ook goed geventileerd kunnen worden.
Laatst gewijzigd door José op wo 10 feb 2010 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Herinneringen voor later maak je vandaag.
Sorry, had per ongeluk mijn berichtje dubbel geplaatst. Ik heb er dus eentje weggehaald.
Laatst gewijzigd door José op wo 10 feb 2010 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Herinneringen voor later maak je vandaag.
-
- Bead Starter
en als je je kralen hebt gebranden moeten ze dan altijd in een oven ik had op internet gelezen dat het minder snel breekt ofzo maar zo oven is toch echt duur in aanschaf of verbeeld ik mij dat.
en hebben jullie ook een oven voor je glaskralen
en hebben jullie ook een oven voor je glaskralen
Er is in de glaskralenmaakwereld nogal wat onenigheid over het al dan niet meteen aan moeten schaffen van een oven. Ik heb twee jaar kralen gemaakt zonder dat ik een oven had, ik gebruikte koelgranulaat (vermiculiet) en daarna japanse annealing bubbles. Kralen die ik maakte voor in kettingen die als cadeautje etc. weggingen liet ik bij iemand anders in de oven doen, zodat ze alsnog konden ontstressen. De kralen die ik voor mezelf hield en verwerkte in sieraden zijn niet in de oven geweest en zijn ook nog steeds allemaal heel. Een oven is (zeker in het begin) dus helemaal niet persé nodig. Ik denk wel dat wanneer je zover bent dat je je kralen wil gaan verkopen het verstandig is ze degelijk te annealen, maar dat kan dus ook door je kralen op te sparen en dan bij iemand bij je in de buurt met een oventje te laten batch-annealen. Maar zoals tara al schreef: als het goed is krijg je veel van dit soort informatie ook al bij je workshop. Zo te lezen ben je in elk geval al erg enthousiast, misschien is het dan ook een idee je op een glaskralenmaakforum aan te melden, daar kun je al heel veel informatie vinden 

- estherwijma
- Bead Monster
Eens op een goede dag hopo ik wakker te worden met een hele dikke portemonnaie...haha...het lijkt me ook zo leuk kralen branden, maar goed...vooralsnog geen geld 

Groetjes Esther
Op http://www.kralen.com/Tips/Adressen/Wor ... bijou/263/" onclick="window.open(this.href);return false; kun je ook aantal pagina's met informatie vinden. Ik persoonlijk vind het leuk, maar het kost erg veel tijd. Je moet veel oefenen. De keren dat ik het deed voelde het als soort meditatie zeg maar, je gaat er helemaal op in, erg fijn. Ikzelf heb alleen maar niet mijn hobby ervan gemaakt omdat ik na een dag werken het liefst lekker op de bank rijg, gezellig bij mijn vriend, dan dat ik in een handige ruimte (ventilatie is erg belangrijk) ermee zit en al mijn aandacht daarvoor heb.
-
- Bead Starter
iedergeval erg bedankt voor al die tips super en kan er zeker wat mee en ga ook even kijken op het glaskralenforum erg bedankt.
groeten christina
groeten christina